عصر بازار

سرنوشت ۸ منطقه آزاد و ۱۲ منطقه ویژه اقتصادی کی مشخص می‌شود؟

عصر اعتبار- پس از گذشت حدود یک سال و نیم از ارسال لایحه ایجاد هفت منطقه آزاد تجاری - صنعتی و ۱۲ منطقه ویژه اقتصادی از سوی دولت به مجلس شورای اسلامی و بلاتکلیفی این لایحه، دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی از دستور کار قرار گرفتن این لایحه در دو هفته آینده در کمیسیون اقتصادی مجلس خبر داده است.

سرنوشت ۸ منطقه آزاد و ۱۲ منطقه ویژه اقتصادی کی مشخص می‌شود؟
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۱ دی ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، چهاردهم تیرماه سال 1395 بود که رئیس جمهوری، لایحه ایجاد هفت منطقه آزاد تجاری- صنعتی و 12 منطقه ویژه اقتصادی را طی تشریفات قانونی به مجلس شورای اسلامی تبدیل کرد. پس از آن نیز دولت یک لایحه جدید در خصوص ایجاد منطقه آزاد قصر شیرین را به مجلس شورای اسلامی برد تا ایجاد این مناطق جدید در دستور کار کمیسیون اقتصادی قرار گیرد.

    براساس این لایحه به دولت اجازه داده می‌شود در استان‌های گلستان (اینچه برون)، ایلام (مهران)، اردبیل (اردبیل)، سیستان و بلوچستان (سیستان)، کردستان (بانه، مریوان)، هرمزگان (جاسک)، بوشهر (بوشهر)، منطقه آزاد تجاری، صنعتی را در محدوده هایی که به تصویب هیئت وزیران می‌رسد ایجاد کند.

    با این حال کماکان لایحه ایجاد هشت منطقه آزاد تجاری- صنعتی و 12 منطقه ویژه اقتصادی در کمیسیون اقتصادی مجلس قرار دارد و هنوز جهت رای به صحن علنی مجلس نرفته است. با این حال مرتضی بانک - دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی - اعلام کرد که پس از اتمام کار بررسی لایحه بودجه، لایحه ایجاد هشت منطقه آزاد تجاری - صنعتی و 12 منطقه ویژه اقتصادی در دستور کار مجلس شورای اسلامی قرار می‌گیرد و به نظر می‌رسد طی دو هفته آینده این مسئله اجرایی شود.

    بر این اساس باید منتظر ماند و دید که علی‌ رغم گذشت یک سال و نیم از ارائه لایحه ایجاد هشت منطقه آزاد تجاری- صنعتی و 12 منطقه ویژه اقتصادی از سوی دولت به مجلس شورای اسلامی چه زمانی تکلیف ایجاد این مناطق معین خواهد شد و کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی این لایحه را به صحن علنی ارسال خواهد کرد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی