عصر بازار

در بازار معاملات جهانی؛

شاخص بورس آسیا و طلا سال جدید میلادی را پرتوان شروع کرد

عصر اعتبار- شاخص بورس کشورهای آسیایی در اولین هفته سال جدید میلادی با افزایش شروع بکار کرد؛ ضمن اینکه طلا هم رشد ۰.۳۷ درصدی را تجربه کرد.

شاخص بورس آسیا و طلا سال جدید میلادی را پرتوان شروع کرد
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۲ دی ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایبِنا ، شاخص بورس کشورهای آسیایی در روز سه شنبه به دلیل آمار رشد افزایشی قابل توجه بخش تولیدات چین با روند صعودی شروع بکار کرد و رکورد بالاترین سطح خود در یک دهه اخیر را حفظ کرد.

    ضمن اینکه رویه روبه صلح کره شمالی با کره جنوبی هم بر فضای مثبت بورس منطقه آسیا تاثیر گذاشته است. در همین حال میانگین شاخص بورس آسیا-اقیانوسیه در منطقه خارج از ژاپن با 9 دهم درصد افزایش، همچنان بر فراز بیشترین واحد خود از سال 2007 میلادی به بعد قرار دارد؛ ضمن اینکه شاخص بورس این منطقه در سال گذشته میلادی 30 درصد  رشد را تجربه کرد.

    البته بورس نیکی ژاپن به دلیل تعطیلات سال نو میلادی تعطیل است و پیش بینی می شود که شروع بکار بورس های اروپایی هم با افزایش باشد. در چین شاخص بورس CIS300 به دلیل رسیدن شاخص رشد صنعتی چین در ماه دسامبر به 51.5 درصد و بیشترین رقم در 4 ماه اخیر، 1.2 درصد جهش زد.

    در بازار جهانی ارز، شاخص ارزش دلار در برابر 6 سبد اصلی ارز همچنان بی رمق است؛ اما یورو با رسیدن به 1.2017 دلار تقریبا کمی با بیشترین سطح خود در 3 ماه اخیر که رقم 1.2028 دلار بود، فاصله گرفت.

    هر دلار به 112.70 ین رسید که حاکی از افت ارزش دلار در برابر پول ژاپن دارد؛ ضمن اینکه پیش بینی می شود مانع اصلی دلار در جلسه روز چهارشنبه فدرال رزرو مبنی بر تصمیم گیری برای افزایش مجدد نرخ بهره بانکی برداشته خواهد شد.

    البته برخی از کارشناسان اقتصادی بر این باورند که دلار آمریکا از محبوبیت افتاده و بیش از حد به فروش رسیده است؛ بنابراین تصور افزایش ارزش آن در آینده نزدیک دور است. همچنین کاهش ارزش دلار با افزایش تقاضای چین آمیخته و منجر به سود کالاهایی شده که به دلار قیمت گذاری می شوند.

    قیمت هر تن مس به 7 هزار و 223 دلار و 50 سنت رسید که با کاهش قیمت روبرو شد؛ اما همچنان نزدیک به بیشترین سطح قیمت خود در 4 سال اخیر است. قیمت هر اونس طلا با 0.37 درصد افزایش به یکهزار و 307 دلار و 25 سنت رسید. لازم به ذکر است که قیمت طلا در سال 2017 میلادی 13 درصد افزایش پیدا کرد و بهترین عملکرد خود در 7 سال اخیر را به جای گذاشت.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی