عصر بازار

معاون مسکن وزارت راه و شهرسازی خبر داد؛

بهبود شرایط وام مسکن یکم از ۹۷

عصر اعتبار- معاون مسکن وزارت راه و شهرسازی گفت:قیمت مسکن در ماه های باقی مانده از سال جاری افزایش نخواهد یافت؛ ضمن اینکه شرایط تسهیلات صندوق مسکن یکم نیز در این مدت بهبود می یابد.

بهبود شرایط وام مسکن یکم از ۹۷
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۳ دی ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از مهر،یکی از این مطالبات، موضوع مسکن است که در دو بخش ساخت وتولید و خرید و فروش و همچنین بخش رهن و اجاره در جامعه خودنمایی می کند. به نظر می رسد با توجه به اینکه ساخت و ساز مسکن کاملا در حوزه بخش خصوصی است، ورود دولت عمدتا می تواند به حوزه هایی همچون قیمت زمین، نرخ مصالح ساختمانی و همچنین نظارت بر ساخت و ساز به خصوص در زمینه مقابله با زلزله مطرح باشد که بدیهی است امکان ورود مستقیم دولت به این حوزه ها جز از طریق وضع قوانین و آیین نامه های مربوطه و نظارت بر حسن اجرای آنها وجود ندارد.

    اما در دنیا یکی از مهم ترین موضوعاتی که دولت ها در بخش مسکن به آن ورود مستقیم دارند، 2 حوزه بازار مسکن و بازار اجاره بها در زمانی است که سفته بازان و دلالان نرخ گذاری را در دست گرفته اند و با ایجاد بازارگرمی های کاذب، سعی در ملتهب کردن بازار و رسیدن به سودهای نجومی دارند. از آنجایی که در ماه های اخیر بازار اجاره بهای مسکن رشد مثبتی داشته و حتی در مواردی با رشد کاذب همراه بوده است، مهم ترین موضوعی که باقی می ماند، نظارت بهتر  و بیشتر دولت بر حوزه خرید و فروش مسکن با هدف مقابله با افزایش جهشی قیمت هاست.

    با توجه به اینکه در سال های گذشته به دلیل قفل شدن منابع بانکی و افت تعداد تسهیلات پرداختی بانک ها، قدرت خرید مسکن مردم به شدت کاهش یافته بود، استقبال از معاملات مسکن و خرید و فروش ملک نیز افت محسوسی داشت که در اصطلاح از آن با عنوان رکود بازار مسکن یاد می شد ولی با توجه به اینکه در دو- سه ماه اخیر تعداد تسهیلات مسکن از محل صندوق پس انداز مسکن یکم رو به افزایش بود، تعداد معاملات نیز به ناگاه افزایش یافت که در مجموع می توان آن را آغاز دوره رونق بازار مسکن تلقی کرد.

    این افزایش استقبال از بازار مسکن به همراه کاهش نرخ سود سپرده بانکی که به آزادسازی بخش از منابع مالی نزد بانک ها منجر شد، ورود مجدد سفته بازان (هرچند در مقیاس کوچک) را در پی داشت که به افزایش 15 تا 20 درصدی قیمت مسکن در برخی از مناطق پایتخت انجامید و تا حدودی نارضایتی مردمی را در پی داشت. از همین رو وظیفه دولت است تا این مطالبه به حق مردمی را پاسخ دهد.

    معاون آخوندی: مسکن، باثبات ترین بخش اقتصادی 5 سال گذشته

    حامد مظاهریان معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی  درباره بازار مسکن اظهار کرد: در 5 سال گذشته به نظر می رسد با ثبات ترین بخش اقتصادی کشور، مسکن بوده و کمترین نارضایتی ها به این بخش برمی گردد.

    وی ادامه داد: این در حالی است که از سال های 84 تا 92 قیمت مسکن 6 برابر شده بود اما از 92 تا 96 تنها 10.6 درصد رشد قیمت در بخش مسکن داشته ایم. همچنین قیمت زمین در فاصله سال های 84 تا 92 رشد باورنکردنی 760 درصدی داشته است اما در سال های 92 تا 96 تنها 2 درصد رشد در قیمت زمین را شاهد بوده ایم.

    معاون وزیر راه و شهرسازی تأکید کرد: بنابراین ثبات قیمت قابل توجهی در بخش مسکن در سال های گذشته وجود داشت که در مواردی از آن با عنوان رکود تعبیر می شود.

    رشد 50 درصدی امضای مبایعه‌نامه در آذرماه امسال

    وی با بیان اینکه آمار معاملات 9 ماهه ابتدایی امسال نشان می دهد تعداد مبایعه نامه ها نسبت به سال گذشته رشد داشته، اظهار داشت: بر اساس آمار وزارت راه و شهرسازی، تعداد مبایعه نامه های امضاشده در شهر تهران در آذرماه امسال نسبت به ماه مشابه سال گذشته 50.4 درصد افزایش داشته است. ضمن اینکه تورم مسکن در این مدت نیز 10 درصد بود که معادل تورم عمومی محسوب می شود.

    مظاهریان با تأکید براینکه در سال های اخیر سفته بازان پس از سال ها از بازار مسکن خارج شدند که سبب ایجاد ثبات در این بازار شده بود، درباره افزایش قیمت مسکن در یکی دو ماه گذشته که به گفته برخی از کارشناسان 15 تا 20 درصد در برخی از مناطق تهران رخ داده است، گفت: بررسی معاملات مسکن در شهر تهران نشان می دهد که این افزایش قیمت ها همگن نیست؛ این موضوع در سایر شهرها هم صدق می کند.

    وی خاطرنشان کرد: به عنوان مثال افزایش قیمت در منطقه یک تهران بسیار کم بوده؛ اما در منطقه 5 بسیار زیاد است. بنابراین به طور متوسط شاهد افزایش 10 درصدی قیمت مسکن هستیم.

    قیمت مسکن تا پایان سال افزایش نخواهد یافت

    این مقام ارشد در وزارت راه و شهرسازی در پاسخ به پرسشی در خصوص احتمال افزایش قیمت در ماه های پایانی سال جاری و همچنین سال آینده تصریح کرد: به نظر می رسد در ماه‌های باقی مانده سال جاری (1396) افزایش قیمت در مسکن نخواهیم داشت. اما در نیمه نخست سال آینده افزایش قمیت مسکن در حدود تورم را انتظار داریم.

    معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی یادآور شد: در خصوص نیمه دوم سال 1397 نمی توان از هم اکنون اظهار نظر کرد و باید منتظر ماند تا پس از بررسی شاخص های اقتصادی سال آتی به این پرسش پاسخ داده شود.

    مظاهریان درباره تغییر در شرایط پرداخت تسهیلات مسکن از محل صندوق پس انداز مسکن یکم تا پایان امسال اظهار کرد: شرایط وام دهی این صندوق در ماه های پیش رو و باقی مانده از سال جاری تغییری نخواهد کرد. اما برای سال آینده این خواسته را پیگیری می کنیم تا هم در خصوص کاهش نرخ سود این تسهیلات و مدت زمان انتظار برای دریافت وام و هم افزایش زمان بازپرداخت اقساط مجوزهای لازم را از دولت و بانک مرکزی اخذ کنیم.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو