عصر بازار

وزیر صنعت، معدن و تجارت خبر داد؛

احتمال ثبات ۵ ساله سود بازرگانی

عصر اعتبار- وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه پیشنهاد دادیم وضع تعرفه یا همان سود بازرگانی به مدت ۵ سال و یا حداقل ۲ سال از ثبات برخوردار باشد، گفت: باید در ایجاد بازارهای صادراتی تنوع ایجاد کنیم و قطعا در بازارهای آفریقایی پتانسیل بزرگی وجود دارد، اما در‌گذشته بنابه دلایل و مشکلاتی به این موضوع توجه نشد.

احتمال ثبات ۵ ساله سود بازرگانی
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۳ دی ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایران آنلاین،  محمد شریعتمداری وزیر صنعت، معدن و تجارت از ایجاد سازوکاری برای توسعه روابط با آفریقا در آینده نزدیک خبر داد و در عین حال از اتاق ایران برای آماده سازی زیرساخت‌ لازم در این باره دعوت کرد.

    وزیر صنعت، معدن و تجارت در نشست شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی نسبت به عدم روابط عمیق تجاری با افریقا انتقاد کرد و اظهار داشت: پیشنهاد می‌کنم که کارگروه فرعی برای توسعه روابط تجاری بین دولت و اتاق ایران ایجاد شود و ایجاد 4 مرکز تجاری در 4 نقطه عرضه ‌محصولات دنبال شود.

    شریعتمداری با بیان اینکه نسبت به هماهنگی با بخش خصوصی کاملا آگاه هستیم، گفت: اخیرا برای مدیریت منابع ارزی مقرراتی وضع شد که موجب نارضایی به حق اعضای اتاق هم  شد که تغییر در سود بازرگانی از جمله آنان بود.
    وزیر صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: رایزنی هایی انجام شده تا این روال برای مدت کوتاهی باشد و بناداریم تا شرایط ثبات در اقتصاد کشور فراهم شود.

     محمد شریعتمداری در نشست شورای گفتگوی دولت با بخش خصوصی با اشاره به اینکه بخش خصوصی از نبود ثبات­ در وضع تعرفه ها گله مند است، گفت: معتقدیم باید در وضع مقررات از ثبات برخوردار باشیم ضمن اینکه از پیش آگهی مقررات و وضع همه مقررات نظر بخش خصوصی را جویا شویم.

    وی اضافه کرد: اگر برخی وقت ها حوادثی اتفاق می افتد که خوشایند بخش خصوصی نیست به مصالحی بر می گردد که دولت برخی مواقع پیش می گیرد و نمونه آن حمایت از تولید داخلی و صادرات با وضع مقررات جدید است.
    شریعتمداری گفت: البته علت این امر هم مدیریت منابع ارزی کشور بود و وزارت صنعت مکلف شده بود که پیشنهادهایی را ارائه کند که در کوتاه مدت منجر به تصمیم گیری برای تعرفه واردات بود اما در بلند مدت همان روال طبیعی برای سود بازرگانی مدنظر است که هرچه این رویه ثابت بماند به نفع تولید و صادرات است.
    وی گفت: پیشنهاد ما این است که اتاق بازرگانی در جلسات وضع تعرفه ها و کاهش تعرفه ها درباره مواد اولیه واسطه ای و مواد مورد نیاز برای تولید حضور داشته باشد که این به نفع تولید است.
    شریعتمداری همچنین گفت: هفته گذشته جلسه توسعه صادرات به آفریقا را داشتیم که با توجه به دستور کار قرار گرفتن تنوع بازارهای صادراتی، آفریقا به علت برخورداری از ظرفیت های فراوان از اولویت های ماست که پیشنهاد کردیم چهار مرکز تجاری در چهار نقطه از آفریقا محصولات ما را­ ارائه کند بنابراین­ به درخواست ما این کمیته مشترک میان اتاق بازرگانی و دولت برای توسعه صادرات به آفریقا شکل گیرد.
    وزیر صنعت، معدن و تجارت­ با انتقاد از نبود شرکت های صادراتی متوسط و بزرگ در کشور گفت: با این نقیصه نمی توانیم توانایی های کشور را در بازارهای بین المللی تجمیع کنیم، ضمن اینکه رقابت های مخرب میان صادرکنندگان ایرانی و بازارهای خارجی آسیب دیگر متوجه صادرات ماست.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو