عصر بازار

انعقاد تفاهمنامه همکاری میان بانک قرض الحسنه مهر ایران و پژوهشکده پولی و بانکی

عصر اعتبار- سه تفاهمنامه پژوهشی میان بانک قرض الحسنه مهر ایران و پژوهشکده پولی و بانکی توسط دکتر مرتضی اکبری و دکتر علی دیواندری امضاء شد.

انعقاد تفاهمنامه همکاری میان بانک قرض الحسنه مهر ایران و پژوهشکده پولی و بانکی
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۳ دی ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار»، دکتر مرتضی اکبری در رابطه با مفاد این تفاهمنامه بیان داشت: «ارزیابی عملیات فعلی این بانک از منظر انطباق با شریعت و طراحی الگوی نظارت شرعی»، «طراحی 6 ابزار اسلامی جدید در قالب عقد قرض الحسنه برای کاربرد در بانک قرض الحسنه مهر ایران» و «توسعه ابزارهای قابل استفاده بانک در قالب سایر عقود اسلامی (به ویژه عقد مرابحه) با رویکرد تأمین مالی خرد» از محورهای مطرح شده در این سند همکاری است.
    وی ادامه داد: هدف از فاز اول طرح پژوهشی ارزیابی عملیات بانکی در بانک قرض الحسنه مهرایران، ارزیابی عملیات این بانک به عنوان یکی از موسسات تاثیرگذار در نظام بانکی کشور از منظر انطباق با شریعت، طراحی ابزارهای اسلامی جدید برای آن و معرفی این بانک به عنوان الگوی موفق اجرای بانکداری اسلامی در کشور است.
    مدیرعامل بانک قرض الحسنه مهرایران تصریح کرد: ارزیابی عملیات فعلی بانک از منظر تجهیز منابع، تخصیص منابع و خدمات، صدور گواهی انطباق با شریعت توسط پژوهشکده پولی و بانکی در رابطه با ماهیت فقهی ابزارها و شیوه‌های مورد استفاده (در صورت تامین معیارهای شرعی) و طراحی الگوی استقرار ساختار نظارت شرعی در بانک قرض الحسنه مهرایران با استفاده از تجارب و استانداردهای بین‌المللی، سه حوزه ای است که در فاز اول مطالعاتی این همکاری قرار می گیرد.
    وی افزود: فاز دوم این طرح پژوهشی ارزیابی عملیات بانکی در بانک قرض الحسنه مهرایران از نظر انطباق با شریعت و طراحی ابزارهای اسلامی جدید است.
    دکتر اکبری اظهارداشت: این طرح تحقیقاتی تلاش می‌کند تا در راستای تقویت جایگاه بانک قرض‌الحسنه مهر ایران در اجرای بانکداری اسلامی در کشور، به طراحی 6 ابزار اسلامی جدید در قالب عقد قرض‌الحسنه (منطبق با ساختار موجود فعالیت‌های بانک‌ قرض‌الحسنه مهر ایران) بپردازد.
    مدیرعامل بانک قرض الحسنه مهرایران خاطرنشان ساخت: طراحی صکوک قرض‌الحسنه، صکوک وقف، سپرده‌های قرض‌الحسنه امتیازی، تسهیلات قرض‌الحسنه مبتنی بر وثیقه‌گذاری اموال منقول با ارزش، کارت اعتباری قرض‌الحسنه و اعتبار اسنادی مبتنی بر قرض‌الحسنه از جمله ابزارهای مطرح شده در این پژوهش به شمار می آید.
    وی ادامه داد: در فاز سوم، طرح پژوهشی ارزیابی عملیات بانکی در بانک قرض الحسنه مهرایران از منظر انطباق با شریعت و طراحی ابزارهای اسلامی جدید مورد بررسی قرار می گیرد.
    دکتر مرتضی اکبری در ادامه افزود: این طرح تحقیقاتی تلاش می‌کند تا به طراحی ابزارها و شیوه‌های قابل استفاده در بانک قرض‌الحسنه مهر ایران در قالب سایر عقود اسلامی (به ویژه عقد مرابحه و استفاده از کارت اعتباری) با رویکرد تامین مالی خرد و ارائه تسهیلات اشتغال‌زا بپردازد.
    شایان ذکر است، در این تفاهمنامه مدت زمان لازم برای اجام این سه فاز مطالعاتی به ترتیب 12، 15 و 18 ماه در نظر گرفته شده است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو