عصر بازار

مشاور عالی رئیس اتاق بازرگانی تهران تشریح کرد؛

بهره بالای سود بانکی؛ مخرب تولید و خروج اقتصاد از رکود

عصر اعتبار- مشاور عالی رئیس اتاق بازرگانی تهران گفت: سرمایه‌گذاری در بخش‌های اقتصادی باوجود پرداخت سود بانکی با درصد بالا، توجیه پذیر نیست.

بهره بالای سود بانکی؛ مخرب تولید و خروج اقتصاد از رکود
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۳ دی ۱۳۹۶ - ۱۶:۱۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، ابراهیم بهادرانی مشاور عالی رئیس اتاق بازرگانی تهران با اشاره به سپرده‌گذاری به مردم در بانک‌ها، اظهار کرد: سپرده‌گذاری در بانک یکی از راهکار‌های درآمدزایی در ایران است، در واقع بسیاری از مردم برای اینکه جای پولشان امن باشد و بتوانند سودی هم از آن دریافت کنند، پولشان را در قالب حساب‌های سپرده در بانک می‌گذارند و در قبال آن ماهانه سود پول‌شان را می‌گیرند.

    مشاور عالی رئیس اتاق بازرگانی تهران، تصریح کرد: سود سپرده در کشور‌های مختلف متفاوت است و در برخی کشور‌ها این سود آنقدر پایین است که مردم ترجیح می‌دهند، پولشان را در بانک‌ها قرار ندهند، بلکه سراغ منابع سرمایه‌ای دیگر بروند.

    وی با اشاره به آثار مخرب افزایش نرخ سود بانکی، بیان کرد: پرداخت سود 20 درصدی به سپرده‌های مردم برای اقتصاد آثار مخربی دارد و به دلیل اینکه کمتر، فعالیت اقتصادی سود خالص 20 درصدی دارد، سرمایه‌گذاری توجه اقتصادی خود را از دست می‌دهد.

    بهادرانی با اشاره به کاهش سود بانکی، اظهار کرد: در گذشته میزان سود بانکی بالای 20 درصد بود در حالی که این سود اکنون به 15 درصد رسیده است و مردم با خارج کردن سپرده خود از بانک وارد بازار طلا و ارز شده‌اند.

    مشاور رئیس اتاق بازرگانی تهران با بیان اینکه میزان سپرده در پرداخت وام تعیین کننده است، تصریح کرد: میزان پس‌انداز پشتوانه بانک برای اعطای اعتبارات بانکی است اگر سود را کاهش دهیم جریان عرضه پول با مشکل مواجه خواهد شد.

    وی با اشاره به اینکه بخش خصوصی نیازمند نقدینگی است، گفت: با توجه به وضعیت بازار نیاز به افزایش نقدینگی برای بخش تولیدی احساس می‌شود، کاهش نقدنیگی باعث فعالیت بنگاه‌های اقتصادی با 50 درصد توان خود می‌شود و ممکن است در ادامه دچار ورشکستگی نیز شود.

    بهادرانی با اشاره به اثرات مثبت سرمایه‌گذاری خارجی یادآور شد: سرمایه‌گذاری خارجی باعث تزریق منابع مالی به بخش‌های تولیدی می‌شود که به دلیل تحریم‌های بین‌المللی میزان آن بسیار ناچیز است.

    مشاور عالی رئیس اتاق بازرگانی تهران ادامه داد: برداشتن موانع برای باز کردن ال سی و اعتبارات خارجی می‌تواند باعث رونق فعالیت اقتصادی در کشور شود و تولیدکنندگان داخلی می‌تواند کالا‌های مورد نیاز را با زمان پرداخت یکساله از کشور‌های دیگر تأمین کنند.

    بهادرانی با بیان اینکه تعادل در بازار می‌تواند سود بانکی را کاهش دهد، تصریح کرد: زمانی که میزان عرضه و تقاضا برای پول در بازار متعادل شود می‌توان سود بانکی را کاهش داد.

    مشاور رئیس اتاق بازرگانی تهران با بیان اینکه حد متعادل میزان سود در بازار را عرضه و تقاضا، بازار پولی، بازار سرمایه تعیین می‌کند، اظهار کرد: به‌طور معمول سود سپرده بانکی با توجه به تورم تعیین می‌شود. این یعنی اگر تورم یک کشور بالا باشد سود سپرده هم بالا می‌رود، چون اگر بالا نباشد مردم پول‌شان را در بانک‌ها پس‌انداز نمی‌کنند و نقدینگی بالا می‌رود.

    بهادرانی با بیان اینکه افزایش نقدینگی در جامعه می‌تواند باعث تورم شود، اذعان کرد: وقتی پول نقد دست مردم زیاد باشد تورم ایجاد می‌شود. از آن سو اگر تورم پایین و سود سپرده بالا باشد، برعکس می‌شود و این‌بار همه پول‌ها سر از حساب‌های بانکی درمی‌آورد.

    وی ادامه داد: اینگونه دیگر خبری از حرکت چرخ‌دنده‌های تولید نخواهد بود، زیرا کسی پولی ندارد که خرج تولید کند؛ بنابراین متناسب بودن سود سپرده بانکی با تورم نکته مهمی است که بانک‌های مرکزی کشور‌ها به آن توجه می‌کنند.

    مشاور عالی رئیس اتاق بازرگانی تهران با اشاره به تلاش‌های بانک مرکزی برای کاهش میزان سود سپرده، گفت: در ایران بحث بر سر پایین آوردن سود سپرده بانکی بسیار داغ است. هر چند وقت یک بار بانک مرکزی تلاش می‌کند سود را پایین بیاورد و تاحدی نیز موفق می‌شود؛ هر چند تا منطقی شدن میزان این سود راه زیادی فاصله است. ایران از جمله کشور‌هایی است که سود سپرده‌های بانکی در آن بالا است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی