عصر بازار

مشکل کسری پرداخت یارانه نقدی برطرف شد؛

افزایش ۱۳ هزار میلیارد تومانی درآمدهای سازمان هدفمندی از محل اصلاح قیمت حامل‌های انرژی

عصر اعتبار-مطابق با آیین نامه اجرایی تبصره ۱۴ قانون بودجه ۹۶، درآمدهای سازمان هدفمندی یارانه‌ها از محل اصلاح قیمت حامل‌های انرژی در سال جاری با افزایش ۴۰ درصدی نسبت به پارسال، ۴۴ هزار و ۱۵۴ میلیارد تومان است و دولت مشکل خاصی برای پرداخت یارانه نقدی ندارد.

افزایش ۱۳ هزار میلیارد تومانی درآمدهای سازمان هدفمندی از محل اصلاح قیمت حامل‌های انرژی
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۳ دی ۱۳۹۶ - ۱۶:۱۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از فارس، اسحاق جهانگیری، معاون اول رییس جمهور تصویب نامه هیات وزیران درخصوص آیین نامه اجرایی تبصره (14) قانون بودجه سال 1396 کل کشور را برای اجرا به دستگاه‌های ذیربط ابلاغ کرد. این آیین نامه توسط سازمان برنامه و بودجه تهیه شده و در جلسه مورخ 3 دی ماه هیئت دولت به تصویب رسیده و در تاریخ 10 دی ماه ابلاغ گردیده است.

    مطابق با ماده 2 این آیین نامه، مقرر شده است که شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران از محل فروش فرآورده‌های نفتی مبلغ 34 هزار و 50 میلیارد تومان و شرکت ملی گاز ایران هم 7 هزار و 604 میلیارد تومان از درآمدهای ناشی از فروش گاز طبیعی را به حساب سازمان هدفمندسازی یارانه ها واریز کنند. همچنین مطابق با این آیین نامه، وزارت نیرو هم مبلغ 2 هزار و 500 میلیارد تومان از درآمدهای ناشی از فروش برق داخلی و صادراتی به حساب این سازمان واریز نماید. بنابراین کل درآمدهای سازمان هدفمندی یارانه‌ها از محل اصلاح قیمت حامل‌های انرژی در سال جاری، 44 هزار و 154 میلیارد تومان خواهد بود. این در حالی است که مطابق با آیین نامه اجرایی تبصره (14) قانون بودجه سال 1395 کل کشور مصوب 28 شهریور همان سال، کل درآمدهای سازمان هدفمندی یارانه ها از محل اصلاح قیمت حامل های انرژی شامل فرآورده های نفتی، گاز و برق در سال 95، 31 هزار و 500 میلیارد تومان بوده است. به عبارت دیگر، درآمدهای سازمان هدفمندی یارانه ها از این محل در سال جاری نسبت به سال گذشته، 40 درصد افزایش یافته است.

    همچنین مطابق با ماده 4 این آیین نامه، حداکثر مبلغ اختصاص یافته به پرداخت یارانه نقدی و غیر نقدی و افزایش حداقل مستمری خانوارهای مددجویان تحت حمایت کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی کل کشور درسال جاری، 44 هزار و 200 میلیارد تومان است. بنابراین با توجه به درآمد 44 هزار و 154 میلیارد تومانی سازمان هدفمندی یارانه ها از محل اصلاح قیمت حامل های انرژی در سال جاری، کسری دولت برای پرداخت پرداخت یارانه نقدی و غیر نقدی و افزایش حداقل مستمری خانوارهای مددجویان، نسبتا اندک و کمتر از 50 میلیارد تومان است و عملا دولت مشکل خاصی در این زمینه ندارد.

    متن کامل این این آیین نامه که حدود 10 ماه بعد از ابلاغ قانون بودجه 96 و همزمان با بررسی لایحه بودجه 97 در مجلس شورای اسلامی، به تصویب رسیده، اخیرا در وبسایت رسمی دفتر هیئت دولت قرار گرفته و از اینجا قابل مشاهده است

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو