عصر بازار

یک مقام بانکی خواستار شد؛

امکان طراحی مشترک ارز دیجیتال

عصر اعتبار- یک مقام بانکی خواستار به رسمیت شناختن فعالیت ارزهای دیجیتال در کشور شد و گفت: بانک های مرکزی ناچار خواهند شد ارزهای دیجیتال رابه رسمیت بشناسند.

امکان طراحی مشترک ارز دیجیتال
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۵ دی ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از مهر، مسعود خاتونی در پاسخ به سوالی درباره آینده ارزهای رمزنگار تاکید کرد: آینده بانکداری در دنیا به ارزهای دیجیتال گره خورده و نمی تواند از آن جدا شود. وی توضیح داد که منظورش از آینده یک یا دو سال بعد نیست، بلکه در حال حاضر نیز ارزهای دیجیتال به طور خاموش وارد بانک ها شده اند ولی بانک ها آن را نمی بینند.

    این مقام بانکی اظهارداشت: بسیاری از کشورها به طور رسمی فعالیت ارزهای دیجیتال را پذیرفته اند ولی تعدادی از کشورها به دلیل سیاست های مستقر شده مقداری از نظر ظاهری از اعلام رسمی این موضوع اجتناب می کنند.

    وی با بیان اینکه ایران نیز باید فعالیت ارزهای دیجیتال را به رسمیت بشناسد، گفت: ارزهای دیجیتال در حال ترسیم آینده بانکداری هستند و بانک ها نیز برای استفاده از آنها باید به این حوزه ورود پیدا کنند.

    وی درباره اینکه آیا بانک مرکزی ایران نیز باید به سمت طراحی ارزهای دیجیتال و مقررات گذاری برای آن برود، اظهارداشت: بانک مرکزی ایران نیز می تواند بتدریج به این سمت حرکت کند؛ فاز اول می تواند طراحی ارز دیجیتال در کشور باشد.

    خاتونی با بیان اینکه لازمه موفقیت در دنیا استفاده از ارزهای دیجیتال به عنوان ابزاری کلیدی به ویژه در مواجهه با تحریم هاست، گفت: بانک های ایرانی نیز می توانند به طور مشترک ارز دیجیتالی را شکل دهند.

    وی تصریح کرد: باید به گونه ای به موضوع ارزهای دیجیتال وارد شویم که محدودیتی برای فعالیت آنها ایجاد نکنیم؛ باید اجازه دهیم صنعتگران و کسب و کارهای کشور با اعتماد بیشتر، زیرساخت های فنی لازم و دستورالعمل ها و قوانین شفاف به این سمت و سو وارد شوند.

    این مقام مسئول هشدار داد که تاخیر در ورود به موضوع ارزها دیجیتال باعث آسیب به کشور خواهد شد.

    وی درباره اینکه چه پیشنهادی به بانک مرکزی ایران برای استفاده از ارزهای دیجیتال دارد؟ گفت: پیشنهادی که به همکاران در حوزه اقتصادی و قوانین و تنظیم مقررات بانک مرکزی دارم، آن است که یک گروه بسیار ویژه را برای ارزهای دیجیتال تشکیل داده و در یک بازه زمانی مشخص با استفاده از تجربه دنیا و شرایط حاکم بر ارزهای دیجیتال، قوانین و مقررات شفافی را با توجه به شرایط کشور تدوین کنند.

    خاتونی از مسئولین بانک مرکزی درخواست کرد که از ایجاد محدودیت برای ارزهای دیجیتال با تدوین قوانین و مقررات خودداری کنند زیرا براساس واقعیات موجود در دنیا، ارزهای دیجیتال شکل گرفته اند و مردم ایران نیز به سمت آن حرکت کرده اند.

    وی هشدار داد: بسیاری از افراد در داخل با توجه به تبحری که دارند، امروز نیز در حال خرید و فروش ارزهای دیجیتال مانند بیت کوین هستند و نباید اجازه دهیم تا شرایط به گونه ای باشد که این افراد به طور مخفیانه و خارج از عرق اقدام به حضور در این بازار کنند. وی خواستار تدوین قوانین و مقررات جامع، دقیق و شفاف برای استفاده از ارزهای دیجیتال در کشور شد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی