عصر بازار

معاون وزیر امور اقتصاد و دارایی مطرح کرد؛

حرکت تدریجی دولت به سمت ارز تک‌نرخی

عصر اعتبار- میرشجاعیان گفت: دولت برای تک نرخی کردن ارز با توجه به شرایط بازار و میزان عرضه و تقاضا برای ارز، با احتیاط حرکت می‌کند.

حرکت تدریجی دولت به سمت ارز تک‌نرخی
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۶ دی ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، حسین میرشجاعیان معاون وزیر امور اقتصاد و دارایی با بیان اینکه تفاوت بین ارز مبادلاتی و بازار به خوبی توسط دولت مدیریت شده است، اظهار کرد: شکاف 17 درصدی بین نرخ ارز مبادلاتی و بازار که در روز‌های اخیر به دلایل نوسانات بازار به 20 درصد رسیده است رقم چندان مهمی نیست، این تفاوت قیمت در دهه‌های گذشته نرخ بالاتری بود که کار دولت‌ها را برای تک نرخی کردن ارز مشکل کرده بود.

    معاون وزیر امور اقتصاد و دارایی با بیان اینکه تک نرخی شدن ارز به بازار عرضه و تقاضا بستگی دارد، افزود: با تعادل در میزان عرضه و تقاضای ارز در بازار و توانایی بانک مرکزی برای مدیریت آن، شرایط  برای تک نرخی کردن ارز مساعد می‌شود.

    وی با بیان اینکه تک نرخی شدن ارز باعث افزایش تقاضا در بازار می‌شود، تصریح کرد: تک نرخی کردن ارز در این شرایط اقتصادی باعث افزایش تقاضا می‌شود و کسانی که ارز مبادلاتی دریافت می‌کردند برای تهیه ارز به بازار رجوع کرده و با افزایش تقاضا، قیمت ارز افزایش می‌یاید.

    میرشجاعیان با اشاره به نقش نظام کارگزاری بانکی بیان کرد: در این میان نقش نظام کارگزاری بانکی برای دسترسی به منابع ارزی کشور و انتقال دلار‌های صادرکنندگان به داخل کشور اهمیت ویژه‌ای دارد، که توان دولت را برای مدیریت بازار ارز افزایش می‌دهد.

    معاون وزیر امور اقتصاد و دارایی با بیان اینکه دولت در تک نرخی کردن نرخ ارز بسیار محتاطانه عمل می‌کند، اذعان کرد: با توجه به اینکه نظام کارگزاری بانکی هنوز شکل نگرفته، بانک مرکزی برای تک نرخی کردن ارز با احتیاط حرکت می‌کند و شکاف نرخ ارز مبادلاتی با بازار را در حد معقول نگه داشته و با بهبود شرایط می‌توان به تک نرخی شدن ارز امیدوار بود.

    وی تصریح کرد: نرخی که دولت در بودجه برای ارز تعیین می‌کند، ارتباطی به نرخ واقعی ارز ندارد، نرخ ارز در بودجه امسال 3 هزار و 300 تومان در نظر گرفته شده در حالی که نرخ ارز مبادله‌ای که بانک مرکزی آن را به فروش می‌رساند 3 هزار و 600 تومان است.

    میرشجاعیان با اشاره به نحوه اعلام نرخ ارز در بودجه کشور، اذعان کرد: به طور معمول عددی که دولت‌ها در بودجه برای ارز در نظر می‌گیرند یک عدد پایه است که فروش نفت را بر پایه آن محاسبه می‌کند، هر چند این شیوه به معنای این نیست که هر عددی را می‌توان برای نرخ ارز در نظر گرفت.

    به گفته وی افزایش قیمت ارز، حاصل جمع تورم داخلی و خارجی است که نرخ ارز در لایحه بودجه را مشخص می‌کند.

    وی با بیان اینکه نرخ ارز در لایحه بودجه 97 به صورت یک پیشنهاد مطرح شده است، اظهار کرد: با توجه به کارکرد مجلس در منابع و مصارف بودجه، پیشنهاد دولت برای تعیین قیمت دلار با بررسی این لایحه در خانه ملت می‌توان تغییراتی را در آن به وجود آورد.

    معاون وزیر امور اقتصاد و دارایی با اشاره به نظرات متفاوت در مورد قیمت واقعی دلار در بازار، بیان کرد: رقم دقیقی از ارزش واقعی دلار در بازار نمی‌توان ارائه کرد، بسیاری اعتقاد دارند که قیمت نهایی ارز بسیار بالاتر از رقم فعلی و حدود 7 هزار تومان است و از طرفی برخی افزایش قیمت دلار را حباب بازار می‌دانند که با آرام شدن بازار نرخ آن فروکش می‌کند.

    میرشجاعیان در پایان با بیان اینکه دو نرخی بودن دلار تأثیرات منفی بر اقتصاد کشور می‌گذارد، گفت: مهمترین موضوع، تک نرخی کردن نرخ ارز در کشور است، دو نرخی بودن ارز سبب آسیب اقتصاد کشور و ایجاد رانت اقتصادی می‌شود.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی