عصر بازار

قیمت دلار رفت و برگشت معنادار را تجربه کرد؛

نوسان‌گیری ارزی در وقت اضافه

عصر اعتبار- روز شنبه، دلار دو نیمه متفاوت را تجربه کرد. شاخص ارزی در ابتدای روز به زیر مرز روانی ۴ هزار و ۳۰۰ تومان قدم گذاشت؛ ولی در ادامه روز با مقاومت معامله‌گران و نوسان‌گیری آنها مواجه شد. افت نرخ حواله درهم، پایین آمدن ارزش دلار در سلیمانیه عراق و افزایش حجم فروش‌ها از جمله عواملی بودند که زمینه کاهش قیمت را در یک ساعت ابتدای روز فراهم آوردند. با این حال، در ساعات انتهایی روز، حجم ارز در بازار نقدی کاهش یافت تا نوسان‌گیران با استفاده از این فرصت، قیمت را تا ۴ هزار و ۳۲۰ تومان بالا بیاورند.

نوسان‌گیری ارزی در وقت اضافه
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۷ دی ۱۳۹۶ - ۰۰:۱۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از دنیای اقتصاد، در اولین روز هفته جاری، دومین افت متوالی دلار به ثبت رسید. روز شنبه، شاخص بازار ارز 10 تومان از ارزش خود را از دست داد و به قیمت 4 هزار و 320 تومان رسید. این ارز روز پنج‌شنبه نیز 30 تومان افت کرده بود. دو روز افت متوالی دلار در شرایطی به ثبت رسید که از روز شنبه تا چهارشنبه هفته گذشته، این ارز بیش از 150 تومان افزایش قیمت را به ثبت رسانده بود.

    به گفته فعالان، افت نرخ حواله درهم، پایین آمدن ارزش دلار در سلیمانیه عراق، کاهش خریداران ارزی، افزایش حجم فروش معامله‌گران، افت  این ارز به زیر نقطه 4 هزار و 320 تومان و فروش ارز ازسوی صرافی‌ها از جمله عواملی بودند که مسیر کاهشی را هموار کردند. البته زمانی که قیمت دلار به زیر مرز 4 هزار و 300 تومان رفت، برخی معامله‌گران در برابر افت بیشتر قیمت مقاومت شدیدی کردند تا قیمت در نهایت بالای این مرز به کار خود پایان دهد.  این عده در ساعات انتهایی و نیمه تعطیل بازار نوسان‌گیری کردند. عده‌ای اعتقاد داشتند این بازگشت می‌تواند نشانه‌ای از توقف روند کاهشی باشد، حال آنکه عده دیگری در بازار در انتظار افت قیمت تا زیر 4 هزار و 250 تومان بودند. دسته دوم بیشتر اعتقاد دارند که بازار ارز از تقاضای سنگین فصلی عبور کرده و پس از این بیشتر با افزایش فروش مواجه خواهد بود. این در حالی است که دسته اول اعتقاد دارند قیمت می‌تواند  تحت‌تاثیر تقاضاهای روانی قرار بگیرد.

    در شرایطی که دلار راه کاهشی را در پیش گرفته بود، سکه نیز در مقطعی  به  زیر مرز یک میلیون و 460 هزار تومان سقوط کرد، ولی در نهایت با بازگشت شاخص ارزی از کف، سکه تمام بهار آزادی نیز در کانال یک میلیون و 460 هزار تومان به کار خود پایان داد. در اولین روز هفته سکه با 2 هزار تومان کاهش به قیمت یک میلیون و 466 هزار تومان رسید.  البته در هجدهمین حراج بانک کارگشایی، سکه  با قیمت‌های پایین‌تری به فروش رفت. در این حراج، برخلاف روز چهارشنبه متقاضیان زیادی حضور پیدا نکرده بودند و قیمت حراج نیز به بالای سطوح نرخ‌های بازار نرفت. به گفته فعالان، یکی از عواملی که می‌تواند به مقاومت سکه برای ماندگاری در کانال یک میلیون و 460 هزار تومان کمک کرده باشد، انتظار آنان برای ادامه افزایش بهای اونس جهانی بود.
    رفت و برگشت دلار

    روز گذشته دلار ابتدا به زیر مرز4 هزار و 300 تومان رفت، ولی در ادامه توانست بامقاومت معامله‌گران خود را تا محدوده 4هزار و 320 تومان بالا بکشد. به گفته فعالان، پیشنهاد آمریکا برای برگزاری جلسه شورای امنیت پیرامون مسائل ایران کمی برخی معامله‌گران ارزی را مضطرب کرد، ولی با ناکامی ایالات آمریکا در این نشست، بازیگران روز شنبه را آرام و با قدرت‌گیری نیروهای کاهشی آغاز کردند. در این روز نرخ حواله درهم نیز افت بیشتری کرد تا سیگنال کاهشی را به بازیگران بازار داخلی ارسال کند. همزمان بیشتر معامله‌گران در گوشه میدان روبه‌روی پاساژ افشار بیشتر تمایل داشتند ارز خود را بفروشند و کمتر خریداری برای دلار پیدا می‌شد. به گفته یکی از بازیگران باتجربه بازار، روز شنبه بازیگران بازارساز نیز حضور متناسبی در بازار داشتند و بیشتر سعی کردند با عرضه متعادل به دامنه نوسان قیمت‌ها کمک کنند. به‌نظر می‌رسد، نوسانات شدید کاهشی یا افزایشی تنها فضا را متلاطم می‌کند و بازارساز قصد دارد دامنه نوسانات ارزی را کاهش دهد. کاهش دامنه نوسانات می‌تواند نوسان‌گیران ارزی را از بازار خارج و زمینه آرامش ارزی را فراهم کند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو