عصر بازار

مسکن هم‌ردیف بازار پول قرار گرفت

عصر اعتبار- رسیدن میزان رشد قیمت مسکن شهر تهران به ۱۵ درصد در آذرماه امسال نشان می‌دهد بازده سرمایه در این بخش هم‌اکنون با میزان سود بانکی برابری می‌کند.

مسکن هم‌ردیف بازار پول قرار گرفت
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۷ دی ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، در 9 ماهه امسال شرایط رشد چهار بازار موازی یعنی بورس، سکه، دلار و مسکن حاکی از آن است که بورس 27 درصد، سکه 15.5 درصد، دلار 11.8 درصد و مسکن 8 درصد رشد را تجربه کرده‌اند. اما موضوع اساسی آن است که بخش مسکن از ابتدای پاییز روند پرشتاب‌تری به خود گرفته است. به طوری که مهرماه 8.7 درصد، آبان ماه 10.9 درصد و آذرماه 15 درصد افزایش نقطه به نقطه قیمت را تجربه کرد و پیش‌بینی می‌شود با ادامه‌ی این روند وضعیت جذب سرمایه و اشتغال در این بخش افزایش پیدا کند.

    طی 54 ماه قبل از مهرماه امسال، سرمایه‌گذاری در بازار مسکن توجیه اقتصادی نداشت؛ چرا که در تمام طول این مدت رشد قیمت مسکن پایین‌تر از نرخ تورم عمومی و در بسیاری ماه‌ها پایین‌تر از تورم نقطه به نقطه قرار می‌گرفت. اما از ابتدای مهرماه، همزمان با کاهش نرخ سود سپرده‌های بانکی به 15 درصد شاهد رشد مناسب قیمت مسکن شهر تهران بودیم و در آذرماه این میزان به 15 درصد رسید. این رقم هم‌اکنون با نرخ سود سپرده‌های بانکی برابری می‌کند. با افزایش بازدهی بخش مسکن در ماه های آینده احتمال خروج سرمایه‌های بلوکه شده در سیستم بانکی و ورود آن به حوزه ساخت و خرید مسکن وجود دارد.

    بعد از اینکه بخش مسکن رشد منفی 14 درصد را در سال گذشته تجربه کرد، در زمستان 1395 به رشد 4 درصد رسید و سپس در هفت ماهه ابتدای سال جاری رشد 6.2 درصد را تجربه کرد. شرایط موجود حاکی از آن است که برخی اقدامات دولت برای کمک به تقاضای مسکن از جمله کاهش نرخ سود تسهیلات مسکن یکم به 9.5 درصد و اوراق "تسه" به 17.5 درصد تاثیر نسبی بر بازار مسکن داشته و باعث افزایش 6.3 درصدی تعداد معاملات و افزایش 6.5 درصدی قیمت مسکن در هفت ماهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل شده است.

    از سوی دیگر با توجه به اینکه بخش مسکن با 300 حرفه و صنعت در ارتباط است رونق این بخش می تواند تاثیر مثبتی در عملکرد بخشهای مرتبط داشته باشد. بخش مسکن با پایان دولت دهم به دلیل عملکرد اقتصادی آن دولت که تاثیر خود را بر جهش قیمت دلار از 900 تومان به حدود 4000 تومان، افزایش نرخ تورم به 40.4 درصد، افزایش قیمت نهاده های ساختمانی، رشد 700 درصدی قیمت زمین و 500 درصدی قیمت مسکن گذاشت، وارد رکود شد که هنوز به طور کامل به رونق نرسیده اما نشانه های پیش رونق آن در نیمه اول سال جاری بروز یافت.

    فروردین ماه امسال تاثیر شرایط انتخاباتی منجر به کاهش 8.5 درصدی معاملات مسکن شهر تهران نسبت به ماه مشابه سال قبل شد، در اردیبهشت ماه 6.4 درصد رشد کرد، در خردادماه 0.8 درصد کمتر شد، در ماه آغازین فصل تابستان نیز معاملات 2.5 درصد کمتر از مدت مشابه سال قبل بود، در مردادماه 6.2 درصد بالاتر قرار گرفت، در شهریورماه شاهد افزایش 9.7 درصدی بودیم، در مهرماه رشد 34.4 درصدی تعداد معاملات نسبت به ماه مشابه قبل به ثبت رسید، در آبان ماه معاملات مسکن 18.5 درصد نسبت به ماه مشابه سال قبل افزایش یافت و در آذرماه دیدیم که معاملات مسکن شهر تهران 50 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل بالا رفت. شرایط موجود حاکی از آن است بعد از نوسانات بهاری، گروه موسوم به متقاضیان تجهیز شده به تسهیلات "تسه" و "مسکن یکم" در تابستان وارد بازار مسکن شده‌اند که به رشد تدریجی معاملات کمک کرده‌اند.

    از سوی دیگر بجز بانک مرکزی، دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی نیز ماهیانه به صورت جداگانه گزارش تحولات بازار مسکن شهر تهران را ارایه می کند. طبق گزارش آذرماه این وزارتخانه، در 9 ماهه نخست سال 1396 قیمت مسکن شهر تهران 4.99 میلیون تومان در هر متر مربع بوده که 13.6 درصد نسبت به مدت مشابه سال 1395 افزایش یافته است. معاملات نیز 17 هزار و 985 مورد بود که نسبت به ماه مشابه سال قبل رشد 52.4 درصدی را نشان می‌دهد. حجم ریالی مبایعات انجام‌شده شهر تهران در آذرماه هشت هزار و 410 میلیارد تومان بوده که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب 31 و 76.4 درصد رشد را نشان می‌دهد. این اعداد حاکی از آن است که قیمت مسکن در آذرماه 6 درصد بالاتر از نرخ تورم نقطه به نقطه قرار گرفته است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو