عصر بازار

شرط و شروط بانک‌های چینی برای تجار ایرانی‌

عصر اعتبار- در سال ۲۰۱۷ بانک‌های چینی محدودیت‌های زیادی را بر اساس بخشنامه FATF برای تجار، دانشجویان و ایرانی‌های مقیم چین ایجاد کردند؛ محدودیت‌هایی که همچنان ادامه دارد.

شرط و شروط بانک‌های چینی برای تجار ایرانی‌
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۷ دی ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، براساس آمار گمرک چین در 11 ماهه ابتدایی سال 2017 میزان تجارت دو کشور 33 میلیارد و  600 میلیون دلار بوده است که این رقم نسبت به مدت مشابه سال 2016 از نظر ارزشی 20.4 درصد و از نظر وزنی 7.3 درصد افزایش یافته است.

    صادرات ایران به چین با احتساب نفت در 11 ماهه اول سال 2017 رقمی معادل 17 میلیارد دلار بوده است که نسبت به مدت مشابه سال قبلش 28.8 درصد رشد داشته است. همچنین صادرات چین به ایران در این بازه زمانی 16 میلیارد و 600 میلیون دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال 2016 بیش از 13 درصد بیشتر شده است.

    بنابراین در مجموع 10 میلیارد و 800 میلیون دلار نفت به چین فروخته شده است که این رقم در 11 ماهه ابتدایی سال 2017 نسبت به مدت مشابه سال قبل 28.5 درصد رشد داشته است.

    اگرچه رقم تجارت ایران و چین در 11 ماهه سال جاری رقمی بیش از 33 میلیارد دلار بوده است اما این رقم در سه سال گذشته کاهش یافته است، چراکه سه سال پیش دو کشور تجارت 51 میلیارد دلاری را تجربه کرده بودند.

    طبق اعلام اتاق بازرگانی ایران و چین، محدودیت‌هایی که بانک‌های چینی برای ساکنان ایرانی در چین اعمال کرده‌اند براساس بخشنامه FATF است و در مواردی دیده شده که مسافران ایران در چین برای تبدیل پول‌شان به یوآن مراجعه کرده‌اند و بانک‌ها برای آنها این کار را انجام نداده‌اند.

    به گفته یکی از مقامات اتاق بازرگانی ایران و چین، این محدودیت‌ها از اردیبهشت ماه سال جاری بیشتر شده است و این‌که بانک مرکزی اعلام کرده تا بخشنامه به همه بانک‌ها اعلام شود، زمان لازم دارد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی