عصر بازار

سخنگوی کمیسیون تلفیق ؛

مصوبه کمیسیون تلفیق برای تهاتر ۱۱۰ هزار میلیارد تومان بدهی دولت در سال ۹۷

عصر اعتبار- سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه کل کشور سال ۹۷ از مصوبه این کمیسیون برای تهاتر ۱۱۰ هزار میلیارد تومان بدهی دولت در سال آینده خبر داد.

مصوبه کمیسیون تلفیق برای تهاتر ۱۱۰ هزار میلیارد تومان بدهی دولت در سال ۹۷
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۷ دی ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، علی‌اصغر یوسف‌نژاد در نشست خبری ظهر یکشنبه خود اظهار کرد: بحث جدیدی که در کمیسیون تلفیق درباره بدهی دولت به اشخاص، بدهی اشخاص به بانک‌ها، بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی و همچنین بدهی افراد، بخش خصوصی و نهادهای عمومی غیردولتی به بانک‌ها مطرح شد این بود که با توجه به اینکه پیمانکاران از دولت مطالبه دارند و از سویی ممکن است خودشان به اداره دارایی و یا تامین اجتماعی بابت بیمه بدهکار باشند، لذا کمیسیون تلفیق تصمیم گرفت در حد 110 هزار میلیارد تومان بدهی‌های افراد به دولت و مطالبات افراد از دولت به صورت عام تهاتر شود و با عنوان بدهی‌های دولت به بانک مرکزی در سرفصل خاصی ثبت و درج شود و این کار بدون افزایش پایه پولی انجام می‌شود.

    وی افزود: این مصوبه کمیسیون تلفیق اثرات روانی، اقتصادی و گردش پولی جدید در جامعه به وجود می‌آورد به ویژه اینکه بدهی‌ها عدد قابل توجهی است و در سال‌های گذشته هم انباشته شده است. همچنین برای دولت، بانک‌ها و وضع اقتصادی مناسب است. البته عدد 110 هزار میلیارد تومان است ولی اثرگذاری آن ممکن است بیش از این باشد در واقع هم کمک به بانک‌هاست یعنی بدون بانک‌ها به بانک مرکزی کمتر می‌شود و هم بدهی بخش خصوصی تعیین تکلیف می‌شود و در مجموع به وضع اقتصادی کمک می‌کند و سیاستگذاری اقتصادی منطقی مطابق شرایط فعلی جامعه به حساب می‌آید.

    یوسف‌نژاد ادامه داد: جهت‌گیری بودجه با منطق اقتصادی در جهت کمک به اقشار آسیب‌پذیر و کاهش مشکلات معیشتی مردم است، ضمن اینکه مشارکت و مداخله بخش غیردولتی در اقتصاد هم مدنظر کمیسیون تلفیق است تا حمایت‌های بودجه‌ای به گونه‌ای باشد که به اقتصاد ملی کمک کند و جهت‌گیری آن به سمت رفاه جامعه باشد.

    سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه کل کشور سال 97 در ادامه با اشاره به مصوبات روز گذشته این کمیسیون در بخش هدفمندی یارانه‌ها و حامل‌های انرژی، تصریح کرد: در بخش هدفمندی دولت پیشنهاد داده بود 37 هزار میلیارد تومان به عنوان منبع در اختیار داشته باشد که سال گذشته این رقم 48 هزار میلیارد تومان بود. همچنین در بخش هزینه‌ای پیش‌بینی شده که 23 هزار میلیارد تومان برای یارانه نقدی و غیرنقدی، 7000 میلیارد تومان برای کاهش فقر مطلق در خانوارهای تحت پوشش کمیته امداد و سازمان بهزیستی، 3300 میلیارد تومان برای یارانه نان و خرید تضمینی گندم و 3700 میلیارد تومان برای بخش سلامت اختصاص یابد که البته بخش هزینه‌ای هنوز به تصویب کمیسیون تلفیق نرسیده است.

    نماینده مردم ساری در مجلس ادامه داد: در حال حاضر تعداد یارانه‌بگیران 76 میلیون نفر است که طبیعتا با کاهش درآمد هدفمندی از 48 هزار میلیارد به 37 هزار میلیارد تومان، حوزه جمعیتی یارانه‌ بگیر هم تغییر خواهد کرد و دولت حتما پیشنهاداتی دارد که بخشی از افراد یارانه‌ بگیر حذف شوند.

    وی ادامه داد: در بخش حامل‌های انرژی طبق پیشنهاد دولت باید از محل افزایش قیمت حامل‌های انرژی 17 هزار و 400 میلیارد تومان درآمد کسب می‌شد که نمایندگان با این افزایش قیمت در حامل‌های انرژی مخالفت کردند. در لایحه دولت پیشنهاد شده بود علاوه بر 17 هزار و 400 میلیارد تومان، 15 هزار میلیارد تومان نیز از صندوق توسعه ملی و معادل مجموع این مبلغ از سوی بانک‌ها برای تولید و اشتغال هزینه شود که عددی معادل 65 هزار میلیارد تومان خواهد بود.

    یوسف‌نژاد اضافه کرد:‌ با توجه به مخالفت کمیسیون تلفیق با کسب درآمد 17 هزار و 400 میلیارد تومانی از محل افزایش قیمت حامل‌های انرژی، کمیسیون تلفیق مقرر کرد تا سقف 10 هزار میلیارد تومان از محل اموال تملیکی درآمد کسب شود.

    سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه 97، تصریح کرد: موضوع افزایش قیمت حامل‌های انرژی در روزهای گذشته مورد بررسی و نقد قرار گرفته بود و اثرات اجتماعی، اقتصادی و تورمی آن از سوی کارشناسان مطرح شده بود که کمیسیون تلفیق نیز با این افزایش قیمت مخالفت کرد بنابراین حامل‌های انرژی در سقف موجود درآمد دارند و درآمدشان پس از کسر هزینه‌های انجام شده در تبصره 14 برای هدفمندی هزینه می‌شود.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی