عصر بازار

پیشنهادات یک اقتصاددان به دولت برای حل مسائل اقتصادی

عصر اعتبار- عضو هیات علمی گروه اقتصاد دانشگاه بوعلی‌سینا به ارائه پیشنهادات کوتاه و بلندمدت به دولت برای حل مسائل اقتصادی در شرایط کنونی پرداخت.

پیشنهادات یک اقتصاددان به دولت برای حل مسائل اقتصادی
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۷ دی ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، دکتر ابوالفضل شاه‌آبادی با بیان اینکه برای برون‌رفت از شرایط اقتصادی کنونی باید مسائل از دو دید کوتاه‌مدت و بلندمدت مورد بررسی قرار گیرد، تأکید کرد: نباید در صورت پرداختن به مسائل به صورت کوتاه‌مدت، از حل ریشه‌ای مسأله غافل شد .

    وی ادامه داد: کاهش نرخ بیکاری، تحقق رشد اقتصادی مستمر و باثبات و کاهش قدرت خرید مردم مسائلی هستند که زمان کافی و زیادی برای مرتفع شدن می‌طلبند بنابراین نمی‌توان با آنها سطحی برخورد کرد.

    تاریخ مصرف استفاده از مسکن‌های کوتاه‌مدت سپری شده!

    شاه‌‌آبادی با تأکید بر اینکه استفاده از مُسکن‌های کوتاه‌مدت از یک‌سو تاریخ انقضای کوتاهی دارد و از سوی دیگر هزینه سنگینی را در طی روند زمانی برای دولت تحمیل می‌کند، گفت: متأسفانه تاکنون برای حل مسائل اقتصادی عمدتا از این مُسکن‌های کوتاه‌مدت استفاده کرده‌ایم به طوریکه اینک تاریخ مصرف آنها سپری شده و چندان جوابگوی شرایط کنونی نیستند .

    وی یادآور شد: در صورتی‌که توان دولت دائما به استفاده از مُسکن‌های کوتاه‌مدت سوق پیدا کند توان آن تحلیل رفته و هزینه‌های هنگفتی برای دولت‌ها در پی خواهد داشت .

    دولت به افزایش قیمت‌ها دامن نزند

    وی ادامه داد: تا زمانی‌که در کشور امکان ایجاد شغل به صورت جدی وجود ندارد، دولت نباید به افزایش قیمت‌ها دامن بزند چرا که دولت توانایی افزایش قیمت در برخی کالاها را دارد و در افزایش کالاهایی که دولت به صورت مستقیم در آن نقش‌آفرینی نمی‌کند، بسترساز افزایش قیمت این محصولات و عوامل تولید می‌شود چراکه ماحصل این وضعیت به کاهش قدرت خرید اقشار مختلف جامعه به ویژه قشر ضعیف و متوسط منجر خواهد شد .

    شاه‌‍آبادی خاطرنشان کرد: افزایش قیمت‌ها بدون پشتوانه در سالیان متوالی، بستر افزایش قیمت‌ها را در جامعه مهیا کرده و هر از چند گاهی بهانه برای بروز و ظهور می‌خواهد بنابراین با این اوصاف دولت با احتیاط اقدام به اتخاذ تصمیماتی کند تا اقدامات و سیاست‌های دولت خود بهانه‌ای برای پدیدار شدن تورم پنهان در جامعه نشود به طوریکه عدم تناسب رشد درآمد اقشار ضعیف و متوسط جامعه با رشد قیمت‌ها منجر به افزایش فشار اقتصادی بر این اقشار و موجب نارضایتی آنان خواهد شد و بهانه لازم را برای عده‌ای که می‌خواهند فضای جامعه را ملتهب کنند، ایجاد خواهد کرد .

    دولت مهار قیمت‌ها و حفظ قدرت خرید اقشار جامعه را به صورت جدی پیگیری کند

    این اقتصاددان با تأکید بر اینکه دولت باید مهار قیمت‌ها و حفظ قدرت خرید جامعه را تا رفع مشکلات بنیادی اقتصاد به صورت جدی در دستور کار خود قرار دهد، افزود: افزایش اندک در قیمت‌ها نیز برای اقشار ضعیف جامعه مشکل‌ساز خواهد بود چرا که با تحلیل رفتن قدرت خرید آنان در سالیان متوالی این قشر حتی تحمل افزایش اندک قیمت‌ها را نیز ندارند .

    شاه‌آبادی خاطرنشان کرد: دولت بسیار باید مراقب باشد که استفاده مستمر از مُسکن‌های کوتاه‌مدتی همچون واردات و کنترل دستوری قیمت‌ها بدون توجه به ریشه‌های شکل‌گیری تورم، به طور قطع و یقین در بلندمدت اثرات نامطلوبی برای اقتصاد کشور در پی خواهد داشت .

    دولت باید راهبرد اقتصادی خود را تغییر دهد

    این عضو هیات علمی گروه اقتصاد دانشگاه بوعلی‌سینا در ادامه با تأکید بر اینکه دولت باید در کنار اقدامات کوتاه‌مدت و میان‌مدت، راهبرد اقتصادی خود را در بلندمدت افزایش دهد، اظهار کرد: در صورتی‌که اقتصاد مقاومتی به صورت اصولی و جامع با تأکید بر تحقق اقتصاد دانش‌بنیان مدنظر قرار گیرد، دولت در حوزه بلندمدت شاهد رفع تمامی مسائل اقتصادی خواهد شد .

    وی ادامه داد: متأسفانه تاکنون وزارت علوم به وظیفه اصلی خود که توجه به  اقتصاد دانش‌بنیان است، توجه جدی نداشته و خود را از یک‌سو درگیر مسائلی همچون گرفتن بودجه و دنباله‌روی از دستگاه‌های اقتصادی دولت کرده و از سوی دیگر تمام تلاش خود را به گسترش‌ کمی و کیفی دانشگاه‌ها کرده در حالیکه وزارت علوم باید سکان‌دار راهبرد اقتصاد دانش‌بنیان بوده و این نقش خود را به خوبی باور داشته باشد سپس با متقاعد کردن دولت مسیر حرکت اقتصاد کشور را به گونه‌ای تنظیم کند که تمامی دستگاه‌های دولتی در راستای تحقق این هدف بسیج شوند.

    دولت بسترهای لازم برای اقتصاد دانش‌بنیان را فراهم کند

    این عضو هیات علمی دانشگاه بوعلی با تأکید بر اینکه دولت برای توسعه اقتصادی در بلندمدت باید بسترهای لازم برای راهبرد اقتصاد دانش‌بنیان را فراهم کند، افزود: در صورت تحقق این امر تمامی مشکلات کشور مرتفع خواهد شد .

    وی با ابرازامیدواری از اینکه جمهوری اسلامی ایران در حال حاضر بهترین شرایط را برای رشد و توسعه اقتصادی کشور دارد، گفت: دارا بودن دو فاکتور سرمایه انسانی و ثروت طبیعی گواه بر این مدعا هستند اما با توجه به اینکه این دو سرمایه در آینده تکرارپذیر نیستند بنابراین نباید فرصت‌سوزی داشته باشیم و باید از یک‌سو تمام تلاش را بر تبدیل ثروت تجدیدناپذیر منابع طبیعی به ثروت‌های تجدیدپذیر متمرکز کرده و از سوی دیگر با به خدمت گرفتن راهبرد اقتصاد دانش‌بنیان و بسط بازار عوامل دانش از جمله بازار سرمایه انسانی و تحقیق و توسعه و کارآفرینی و .... شاهد کاهش نرخ بیکاری و افزایش قدرت خرید و همچنین افزایش قدرت رقابت‌پذیری محصولات در بازارهای داخلی و خارجی و افزایش قدرت تاب‌آوری اقتصادی و در نهایت ایجاد امنیت اقتصادی و اجتماعی شد .

    دولت استفاده از بدنه علمی جامعه را در دستور کار قرار دهد

    شاه‌آبادی با بیان اینکه متأسفانه دولتمران از جامعه علمی و متخصص کشور برای بهبود شرایط کمتر استفاده می‌کنند و ضرورت دارد دولت حلقه علمی خود را گسترده کند و به تعداد اندکی از افراد جامعه محدود نکند، تأکید کرد: وزارت علوم در کنار انجام امور روزمره باید در راستای رسالت اصلی خود یعنی تحقق اقتصاد دانش‌بنیان یک بدنه علمی را در این زمینه در وزارتخانه تعیین تا به تهیه راهبرد اقتصاد دانش‌بنیان متناسب با واقعیات اقتصاد ایران اقدام کند سپس گام‌های اساسی در راستای تحقق آن مهیا کرده و از این طریق خوراک فکری برای دستگاه‌های اقتصادی و دولت را فراهم کند.

    وی ادامه داد: به جرأت می توان گفت مشکلات کشور لاینحل نیستند اما با توجه به اینکه تا کنون نگاه راهبردی به موضوع نداشته‌ایم، مشکلات کنونی شکل گرفته و بسیار بزرگ به نظر می‌رسند .

    وی با اشاره به اینکه دولت در بلندمدت باید استفاده از افراد متخصص و صاحب‌نظر را در دستور کار خود قرار دهد، اضافه کرد: در صورتی‌که با استفاده از متخصصان دانشگاهی به اقتصاد دانش‌بنیان توجه شود، کمتر از 10 سال آینده به اهداف سند چشم‌انداز دست خواهیم یافت .

    سیاست‌‌گذاران نباید صرفا درگیر مسائل روزمره شوند

    این اقتصاددان یادآور شد: سیاست‌‌گذاران نباید صرفا درگیر مسائل روزمره شوند و ضرورت دارد در کنار انجام مسائل جاری، وقت لازم برای ارتباط با بدنه کارشناسی کشور را برقرار کنند چرا که در حال حاضر حتی در برخی مواقع انبوه کارهای روزمره، مسئول را از فرصت فکر کردن هم محروم می‌کند .

    وی با تأکید بر اینکه وزارتخانه‌ها باید به اهلش سپرده شوند، افزود: برای سپردن هر مسئولیتی باید افرادی که توانمندتر هستند و بازدهی کاری بیشتری خواهند داشت، استفاده شود .

    شاه‌آبادی در پایان گفت: کارشناسان و صاحب‌نظران کشور انسان‌هایی نیستند که بتوانند به دنبال مسئولان بدوند بنابراین باید مسئولان وسعت دید بیشتری نسبت به این افراد داشته باشند و با آنها ارتباط لازم را برای حل مسائل کشور برقرار کنند .

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو