عصر بازار

برای امسال؛

پرونده کارت اعتباری خرید کالای ایرانی بسته شد

عصر اعتبار- علی‌رغم تکلیفی که توسط ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی به وزارت صنعت، معدن و تجارت و نیز بانک مرکزی به منظور اجرای طرح جدید کارت اعتباری خرید کالای ایرانی در سال ۱۳۹۶ ابلاغ شد،‌ به گفته سخنگوی انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی " اجرای این طرح با توجه به فرصت اندک باقی مانده تا پایان سال منتفی است".

پرونده کارت اعتباری خرید کالای ایرانی بسته شد
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۹ دی ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، قرار بر این بود که طرح جدید کارت اعتباری خرید کالای ایرانی در سال جاری با رفع نقایص طرح قبلی که در سال گذشته به مرحله اجرا درآمد، توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت و نیز بانک مرکزی اجرایی شود. دستوری که توسط ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی طبق ابلاغیه‌ای به این دو دستگاه ابلاغ شد اما علی‌ رغم گذشت 10 ماه از سال جاری کماکان هیچ برنامه عملیاتی در این خصوص ارائه نشده و بنابر اطلاعات دریافتی اجرای آن در سال جاری منتفی است.

    بر اساس مصوبه ستاد برنامه‌ریزی اقتصاد مقاومتی باید طرح جدید کارت اعتباری خرید کالای ایرانی توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت و نیز بانک مرکزی در سال جاری مدنظر قرار می‌گرفت، چرا که به عنوان وظیفه این دو دستگاه تعریف شده است. پروژه‌ای که این دو دستگاه موظف بودند پس از تهیه، آن را جهت اجرا و ابلاغ به تصویب سازمان برنامه و بودجه برساند. اتفاقی که با گذشت حدود 10 ماه از سال 1396 کماکان به مرحله اجرا درنیامده و کاملا بعید می‌رسد که در سال جاری عملیاتی شود.

    به دلیل مسائل و مشکلات مختلفی که طرح کارت اعتباری خرید کالای ایرانی در سال گذشته با آن روبرو بوده و منشأ اختلاف بین وزارت صنعت، معدن و تجارت و نیز بانک مرکزی در این بخش شده بود، ستاد فرماندهی اقصاد مقاومتی تصمیم گرفت تا طرح جدیدی در این خصوص مدنظر قرار گیرد که با رفع اشکالاتی که تولیدکنندگان و نیز متقاضیان خرید با آن روبرو بودند، به نحو مطلوب و تحت عنوان طرح جدید کارت اعتباری خرید کالای ایرانی در سال جاری اجرایی شود. به همین دلیل این تصمیم به تصویب ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی رسید و به وزارت صنعت، معدن و تجارت و نیز بانک مرکزی ابلاغ شد تا هر چه سریع‌تر طرح جدید را تهیه و اجرای آن را در دستور کار قرار دهند.

    به مرور و با گذشت زمان مسئولان وزارت صنعت، معدن و تجارت و نیز بانک مرکزی در پاسخ به علت طولانی شدن اجرای طرح جدید کارت اعتباری خرید کالای ایرانی، مسائل مختلفی را مطرح می‌کردند. پرونده طرح کارت اعتباری خرید کالای ایرانی در سال گذشته به گونه‌ای بسته شد که نه تنها انتقادات عدیده‌ای به آن وارد آمد که دو مجموعه وزارت صنعت، معدن و تجارت و نیز بانک مرکزی نسبت به چگونگی اجرای آن چه در خصوص لیست کالاهای مدنظر و نیز تسهیلات بانکی معترض بودند.

    بنابراین به منظور اجرای طرح جدید کارت اعتباری خرید کالای ایرانی در سال جاری، وزارت صنعت، معدن و تجارت در مردادماه سال جاری پیشنهاد جدیدی را به بانک مرکزی ارائه کرد که به گفته مسئولان این وزارتخانه حتی توسط سازمان برنامه و بودجه اصلاح و به تایید رسیده بود اما در نهایت این طرح با چکش‌کاری بانک مرکزی همراه و قرار بر این شد تا بانک مرکزی اقدام به تهیه طرح جدیدی کرده و بر این اساس طرح ارائه شده قبلی توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت مسکوت ماند.

    طبق آخرین اظهارات، طرح جدید کارت اعتباری خرید کالای ایرانی به کمیسیون اعتبارات بانک مرکزی ارسال و منتظر تایید و تصویب در این کمیسیون بود تا پس از ارائه به وزارت صنعت، معدن و تجارت و توافق نهایی دو دستگاه به سازمان برنامه و بودجه ارسال شود تا در صورت تصویب نهایی طرح جدید کارت اعتباری خرید کالای ایرانی به مرحله اجرا درآید. موضوعی که با گذشت 10 ماه از سال 1396 کماکان تصمیمی در خصوص آن اتخاذ نشده و در گیر و دار نحوه اجرا قرار دارد.

    بنابر اطلاعاتی که در اختیار قرار گرفته، تصمیمی به اجرای طرح جدید کارت اعتباری خرید کالای ایرانی در سال 1396 لیست و علی‌ رغم مصوبه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی که به وزارت صنعت، معدن و تجارت و نیز بانک مرکزی در جهت اجرای این طرح ابلاغ شده است، طرح مذکور در سال جاری اجرایی نخواهد شد، طرحی که در سال گذشته با مشکلات و انتقادات فراوان همراه بود و قرار بود با رفع نقایص مختلف در سال جاری به نحو مطلوبی اجرایی شود.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو