عصر بازار

رییس اتحادیه املاک:

آینده‌نگرها وارد بازار مسکن شوند

عصر اعتبار- رییس اتحادیه مشاوران املاک با بیان این‌که اگر تصمیمات ناگهانی در حوزه اقتصاد اتخاذ نشود شاهد جهش قیمت مسکن نخواهیم بود گفت: رصد شرایط موجود نشان می‌دهد مسکن در حال نزدیک شدن به بازارهای رقیب است و سرمایه‌گذاران آینده‌نگر می‌توانند از هم‌اکنون وارد این بازار شوند.

آینده‌نگرها وارد بازار مسکن شوند
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۰ دی ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، مصطفی‌قلی خسروی اظهار کرد: بخش مسکن همواره از تصمیمات غیرمنتظره در حوزه‌های دیگر که منجر به تورم‌های فوری شده آسیب دیده است. به طور مثال وقتی شایعه می‌شود که بنزین قرار است 1500 تومان شود فورا تاثیر خود را بر تورم می‌گذارد، بعد اعلام می‌شود که این افزایش انجام نخواهد شد. اما اثر را نمی‌توان پاک کرد. مجددا ممکن است بعد از عید اعلام کنند بنزین در ماه‌های آینده گران می‌شود، باز اثر دیگری بر تورم می‌گذارد. پس از آن قیمت بنزین را گران می‌کنند و یک التهاب دیگر ایجاد می‌کنند. بنابراین با یک اظهارنظر یا برنامه‌ریزی اشتباه کلیه سطوح اقتصاد به هم می‌ریزد و چهار مرحله تورمی را تجربه می‌کنیم. طبیعی است که در این روند بخش مسکن نیز به فاصله‌ی زمانی تاثیر می‌گیرد.

    حامل‌های انرژی گران نشود مسکن افزایش نمی‌یابد

    وی افزود: اگر قیمت حامل‌های انرژی افزایش نیابد و به تبع آن تورم عجیب و غریبی در اقتصاد شاهد نباشیم سال آینده قیمت مسکن با سطح تورم پیش می‌رود یا مقدار اندکی بالاتر قرار خواهد گرفت.

    رییس اتحادیه مشاوران املاک با اشاره به مقایسه وضعیت بازار مسکن نسبت به بازارهای رقیب تصریح کرد: چهار بازار در اقتصاد کشور نقش ایفا می‌کنند و مسکن یکی از آنهاست که اهمیت این حوزه را نشان می‌دهد. با این‌که به دلیل رکود حدودا پنج ساله بخش مسکن، این بازار شرایط مناسبی نداشت، امسال بخصوص از نیمه دوم شاهد هستیم بازده سرمایه‌گذاری بخش مسکن در حال نزدیک شدن به بازارهای سکه، ارز و بورس است. بخصوص این‌که تلاش مسوولان بر این است شکوفایی اقتصادی را در کنار رونق بازار مسکن داشته باشیم.

    به گفته خسروی، امسال مقداری وضعیت بازار مسکن در بخش خرید و فروش، صعودی بوده اما ساخت و ساز با سرعت معاملات پیش نمی‌رود؛ در حالی که نباید از موالید، ازدواج‌ها و مهاجرت‌ها غافل شد. در نتیجه با ادامه‌ی وضعیت فعلی، تناسب عرضه و تقاضا به هم می‌خورد. کما این‌که بانک مرکزی اعلام کرده قیمت مسکن در آذرماه 15 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش یافته است.

    اتحادیه مشاوران املاک خواستار گرانی مسکن نیست

    رییس اتحادیه مشاوران املاک با بیان این‌که رشد قیمت مسکن باعث رکود مجدد این بازار می‌شود گفت: بازار مسکن با 1200 شغل به صورت مستقیم و غیرمستقیم در ارتباط است. لذا تحرک مسکن می‌تواند به رونق اقتصاد کمک کند اما اگر قیمت مسکن افزایش پیدا کند وارد رکود می‌شویم. بنابراین ثبات قیمت متناسب با قدرت خرید، بهترین سناریو برای این بازار است. در نتیجه مشاوران املاک، عامل و طرفدار گرانی نیستند.

    چشم‌انداز یک ساله بازار مسکن مناسب است

    خسروی تصریح کرد: در عین حال تلاش ما به عنوان یک صنف این است که بازارهای رقیب را کنار بزنیم تا بخش مسکن را که نشان داده می‌تواند در سال آینده سودآور باشد تقویت کنیم. برنامه‌ریزی مسوولان و کمک بانک‌ها در این فرآیند اهمیت زیادی دارد. از طرف دیگر سرمایه‌گذاران و متقاضیان هم باید نگاه درازمدت به مسکن داشته باشند. ضرب‌المثلی هست که می‌گوید ملک بخر و پنج سال نگه دار، بعد از پنج سال، ملک تو را نگه می‌دارد. بنابراین در خرید زمین و ملک، نگاه به آینده و نه صرفا شرایط فعلی اهمیت دارد. کما این‌که پیش بینی ما این است بعد از بهار سال آینده بازار مسکن از حوزه‌های رقیب خود پیشی می‌گیرد.

    وی ادامه داد: ملک امن‌ترین سرمایه است. نه دزد آن را می‌برد و نه آفت می‌زند. مضافا این‌که دارایی ثابتی است که خود را با تورم بالانس می‌کند. بنابراین توصیه می‌کنیم سرمایه‌گذاران با توجه به آینده بازار مسکن اقدام به ساخت و خرید مسکن کنند. با این اقدام هم سود می‌برند و هم به اشتغال و رونق اقتصادی کشور کمک می‌کنند.

    سرمایه‌گذاران در کدام مناطق چه نوع خانه‌هایی بسازند؟

    رییس اتحادیه مشاوران املاک در پاسخ به این سوال که ساخت و ساز و خرید و فروش در کدام بافت‌ها و مناطق سودآورتر خواهد بود گفت: سرمایه‌گذاری که وارد حوزه مسکن می‌شود قطعا در این موضوع که در کدام مناطق چه نوع مسکنی با چه متراژ و متریالی احداث کند تحقیقات لازم را انجام می‌دهد. با این حال ما نیز حاضریم مشاوره های لازم را به آنها ارایه دهیم. به طور مثال کوچک‌سازی در مناطق شمالی پایتخت توصیه نمی‌شود یا ساخت واحدهای بالای 150 متر متقاضی کمتری خواهد داشت. بنابراین هر منطقه شرایط خاص خود را دارد که این مسائل باید لحاظ شود.

    خسروی یادآور شد: یکی از دلایلی که ما بر ضرورت کد رهگیری تاکید می‌کنیم استخراج اطلاعات ریز و دقیق از نوع و جنس معاملات در مناطق مختلف است. چرا که می‌خواهیم سیگنال‌هایی به سیاست‌گذاران ارایه بدهیم که مبتنی بر شرایط واقعی حاکم بر معاملات باشد. مثلا در منطقه 5 معمولا بیشترین معاملات انجام می‌شود. حال سوال این است که چه سرانه‌ها وخدماتی باعث جذابیت این منطقه شده است. دانستن این موضوع کمک می‌کند تا در سایر مناطق تهران نیز چنین خدماتی ایجاد شود. کد رهگیری می‌تواند منبع تمام این اطلاعات باشد. لذا از کلیه مسوولان و دستگاه‌های مرتبط تقاضا دارم نسبت به کد رهگیری اهتمام بیشتری داشته باشند.

    ارایه مشوق‌های جایگزین در مناطق برخوردار برای نوسازی بافت‌های فرسوده

    وی درباره بازار آینده بافت فرسوده و شرایط پیش روی سازندگان در این مناطق که یکی از مهم‌ترین سیاست‌های دولت دوازدهم است گفت: پیشرفت ساخت و ساز در این بافت‌ها پایین است. دولت اعلام کرده که درخصوص انشعابات و عوارض، مشوق‌هایی می‌دهد. دولت تاجر خوبی نمی تواندباشد ولی می‌تواند ناظر خوبی باشد. بایدبرای بافت فرسوده تسهیلات بالاتر با نرخ سود پایین ارایه کند؛ زیرا شاید کسی که در بافت فرسوده زندگی می‌کند برایش نوسازی اولویت نداشته باشد اما با توجه به خطرپذیری این بافت‌ها باید برای دولت به عنوان سیاست‌گذار مهم باشد و لذا مسیر را به سمت بازآفرینی سوق دهد و راهکارهای متنوعی برای آن در نظر بگیرد.

    رییس اتحادیه مشاوران املاک، یکی از راهکارها را ارایه مشوق‌های جایگزین دانست و در این خصوص توضیح داد: به دلیل پایین بودن جذابیت سرمایه‌گذاری هم‌اکنون در بافت فرسوده ساخت و ساز پایین است. بنابراین دولت می‌تواند به سازندگان بگوید اگر وارد بافت فرسوده شوید به شما تراکم جایگزین یا تخفیف در نقطه‌ای دیگر از شهر می‌دهیم. حتی می‌توان ارایه سوبسید، مشوق و مجوز در شمال شهر را مشروط به نوسازی در مقیاس وسیع در بافت‌های فرسوده کرد.

    راهکارهایی برای اصلاح فرآیند مالیات بر ارزش افزوده

    خسروی درباره مالیات بر ارزش افزوده گفت: در روزهای اخیر با آقای مسیحی ـ معاون مالیات بر ارزش افزوده سازمان امور مالیاتی ـ جلسه‌ای داشتیم و راهکارهای خود را برای اصلاح فرآیند موجود ارایه کردیم. در آینده نیز این مباحث را ادامه می‌دهیم تا انشاءالله گشایش‌هایی در این خصوص حاصل شود.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو