عصر بازار

سخنگوی کمیسیون تلفیق خبر داد؛

اختصاص ۲۶ هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت برای طرح‌های سرمایه‌ای نیمه تمام

عصر اعتبار- سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه ۹۷ از اختصاص ۷۰ میلیارد تومان برای آبرسانی شرب روستایی و عشایری و ۱۲۸۰ میلیارد تومان برای توسعه شبکه‌های برق روستایی در بودجه ۹۷ خبر داد.

اختصاص ۲۶ هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت برای طرح‌های سرمایه‌ای نیمه تمام
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۰ دی ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، علی‌اصغر یوسف‌نژاد در نشست خبری ظهر چهارشنبه خود در تشریح آخرین مصوبات کمیسیون تلفیق بودجه، گفت: در این جلسه تکالیفی که بانک‌های عامل از محل منابع خودشان دارند تعیین تکلیف شد و بر این اساس به بانک‌های عامل اجازه داده شد از محل منابع در اختیار خود از جمله منابعی که با تصویب هیات عامل صندوق توسعه ملی در آن بانک سرمایه‌گذاری می‌شود، نسبت به اعطای تسهیلات ارزی به موارد زیر اقدام کند:

    - به سرمایه‌گذاران بخش‌های خصوصی و تعاونی و نهادهای عمومی غیردولتی برای طرح‌های توسعه‌ای بالادستی نفت و گاز با اولویت میادین مشترک در جهت افزایش ضریب بازیافت مخازن و احیای چاه‌های قدیمی

    - طرح‌های توسعه‌ای و زیربنایی سازمان‌های توسعه‌ای بخش صنعت و معدن با مشارکت حداقل 51 درصد بخش خصوصی و تعاونی است. (ایدرو و ایمیدرو)

    به گفته وی، بر اساس مصوبه کمیسیون تلفیق، بانک‌های عامل می‌توانند از محل منابع در اختیار و منابعی که صندوق توسعه در اختیارشان سپرده‌گذاری می‌کند برای سرمایه‌گذاران بخش خصوصی، تعاونی و شهرداری‌ها جهت طرح‌های توسعه‌ای حمل و نقل درون شهری و برون شهری تسهیلات ارزی اعطا کنند.

    سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه ادامه داد: به موجب مصوبه کمیسیون تلفیق، بانک‌های عامل مجازند در سقف 4000 میلیارد تومان تسهیلات از محل منابع در اختیار و منابع سپرده‌گذاری شده توسط صندوق توسعه ملی برای خرید تجهیزات و به‌روزرسانی آزمایشگاه‌ه و کارگاه‌های دانشگاه‌ها و موسسات آموزش و پرورش پرداخت کند.

    یوسف‌نژاد ادامه داد: همچنین کمیسیون تلفیق مصارف اوراق مشارکت را تعیین کرد که بر اساس آن شرکت‌های دولتی و وابسته وزارتخانه‌ها و مراکز دانشگاهی، موسسات آموزش عالی و پارک‌های علم و فناوری با تصویب هیات امنا تا سقف هفت هزار میلیارد تومان می‌توانند اوراق مالی اسلامی ریالی برای طرح‌های دارای توجیه فنی اقتصادی و زیست محیطی منتشر کنند.

    به گفته وی، همچنین دولت می‌تواند 26 هزار میلیارد تومان اوراق مالی اسلامی برای طرح‌های سرمایه‌ای نیمه تمام و طرح‌های ساماندهی دانشگاه‌ها و طرح‌های تملک دارایی استانی منتشر کند.

    سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه خاطرنشان کرد: شهرداری‌های کشور و سازمان‌های وابسته به آنها هم می‌توانند تا 8000 میلیارد تومان اوراق مالی اسلامی منتشر کنند که حداقل 50 درصد این اوراق برای طرح‌های قطار شهری و حمل و نقل شهری است.

    یوسف‌نژاد ادامه داد: همچنین دولت می‌تواند اسناد خزانه اسلامی را با سررسید سه ساله برای طرح‌های تملک دارایی‌های سرمایه‌ای، خرید تضمینی محصولات کشاورزی، بدهی‌های سازمان بیمه پایه سلامت و مطالبات تولیدکنندگان برق تا میزان 15 هزار میلیارد تومان منتشر کند.

    وی اضافه کرد: دولت همچنین می‌تواند در سقف 5000 میلیارد تومان بدهی قطعی خود را با اشخاص حقیقی، حقوقی، تعاونی و خصوصی تسویه کند و علاوه بر این مجاز است در سقف 10 هزار میلیارد تومان اسناد خزانه اسلامی را با سررسید کمتر از یک سال برای پروژه‌های عمرانی انتشار دهد.

    به گفته سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه، وزارت نفت و وزارت صنعت نیز می‌توانند در سقف 5000 میلیارد تومان اوراق مشارکت برای سرمایه‌گذاری طرح‌های نفت و گاز با اولویت میادین مشترک منتشر کنند. همچنین وزارت نفت می‌تواند از طریق شرکت‌های دولتی تابعه خود تا سقف سه میلیارد دلار برای بازپرداخت بدهی سررسید شده پیمانکاران قراردادهای بیع متقابل طرح‌های بالادستی نفت و گاز، اوراق منتشر کند.

    وی همچنین خاطرنشان کرد: طبق مصوبه کمیسیون تلفیق، 70 میلیارد تومان برای طرح‌های آبرسانی شرب روستایی و عشایری و 1280 میلیارد تومان برای توسعه شبکه‌های برق روستایی و تولید برق تجدیدپذیر اختصاص می‌یابد.

    یوسف‌نژاد درباره تصویب پیشنهاد دولت در خصوص عوارض 220 هزار تومانی خروج از کشور، گفت که صحن علنی مجلس این اختیار را دارد که مصوبه کمیسیون تلفیق را تغییر دهد.

    سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه در پایان گفت که تقریبا سالانه 9 میلیون و 200 هزار سفر خارجی اعم از زیارتی و غیرزیارتی در کشور انجام می‌شود.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی