عصر بازار

اما و اگرهای پرداخت خسارت نفتکش ایرانی

عصر اعتبار- رویترز مدعی شد، پرداخت حق بیمه جبران خسارت برای نفتکش ایرانی خسارت دیده در دریای چین به دلیل تحریم‌های آمریکا، محدودیت مبادله دلاری و ترس بانک‌ها از گرفتار شدن در تله تحریمی آمریکا بسیار سخت شده است.

اما و اگرهای پرداخت خسارت نفتکش ایرانی
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۱ دی ۱۳۹۶ - ۱۵:۴۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، در حالی که نفتکش ایرانی که چهار روز پیش در دریای چین با کشتی حامل غلات تصادف کرد  و همچنان می‌سوزد، برخی وکلا و حقوقدانان درباره پرداخت حق بیمه راجع به ایران ادعاهایی را مطرح می‌کنند.

    خبرگزاری رویترز در گزارشی نوشته است فقدان همکاری بانک‌های خارجی با ایران می‌تواند پرداخت هزینه‌های راجع به تصادف تانکر نفتی ایران با کشتی باری چینی را با مشکل مواجه کند.

    در این گزارش آمده است؛ در حال حاضر حقوقدانان و وکلا در حال بررسی خسارت وارده هستند و بیمه‌گران می‌گویند از آنجایی که تانکر نفت و اکثر خدمه‌های ناپدید شده ایرانی هستند، هر جا که بحث پرداخت و جبران خسارت مطرح بوده با مشکل مواجه شدند و حتی به بن‌بست رسیدند.

    حقوقدانان می‌گویند با وجود اینکه لغو تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران همچنان محدودیت‌های مالی آمریکا و ظرفیت ایجاد موانع اصلی برقرار است.

    راهول خانا رئیس جهانی مشاوره‌ای خطرات دریایی در بیمه آلمان «الاینز» اعلام کرد میزان خسارت این تصادف می‌تواند صدها میلیون دلار باشد.

    وی گفت: ارزش کشتی باری و نیز ارزش بدنه کشتی، یک مسئله اصلی است، اما من فکر می‌کنم بحث آلودگی محیطی هم یک بحث مهمتری است.

    وی گفت: تأثیرات زیست‌محیطی معیانات گازی به دلیل اینکه در مواجهه با هوا و آتش، سریع تبخیر می‌شود، کمتر از نفت خام باشد، اما هم‌چنان به عنوان یک بحث مطرح است.

    در این میان برخی حقوقدانان بر این باورند که مسئله پرداخت جبران هزینه، مشکل‌ساز خواهد بود، چرا که بخشی از جبران هزینه قرار است به طرف ایرانی پرداخت شود.

    نیگل کوشنر رئیس شرکت حقوقی دبلیولیگال اعلام کرد: هرگونه فرایند پرداخت هزینه مسئله‌ پیچیده‌ای است، چرا که چهار نوع بیمه در این تصادف مطرح است، نخست بیمه کشتی، بیمه بدنه کشتی و نیز کشتی باری و همچنین آلودگی زیست‌محیطی مطرح می‌شود.

    کوشنر گفت: اگرچه احتمالاً مسئله پرداخت بیمه کاملاً قانونی است، اما در عمل تقریباً این مسئله نزدیک به غیرممکن است.

    وی گفت: بیمه‌گران زیادی باید پرداخت‌های چندگانه انجام دهند.

    کوشنر همچنین اضافه کرد: پیش از این مراحل روند پرداخت طولانی و خسته‌کننده‌ای را شاهد بوده‌اند.

    حقوقدانان می‌گویند: علی‌رغم توافق برجام در سال 2015، به خاطر تحریم‌های آمریکا، مؤسسات مالی آمریکا با هرگونه تجارت با ایران ممنوع هستند، در حالی که بانک‌های غیرآمریکایی می‌توانند با ایران همکاری کنند، اما چون مبادلات باید با دلار انجام شود، مسئله پیچیده‌تر می‌شود، چرا که آنها باید در هر صورت درگیر سیستم مالی آمریکا نشوند و این در عمل تا حدودی دشوار است.

    بانک‌ها و افراد همچنان در انجام تجارت با ایران بسیار محدودیت دارند و بسیاری از افراد و نهادها همچنان در فهرست سیاه آمریکا قراردارند و احتیاط بسیار زیادی در تجارت با ایران دیده می‌شود.

    اگرچه امکان مبادلات با دیگر ارزها وجود دارد، اما حقوقدانان می‌گویند بانک‌های بزرگ غربی حتی در این مسئله نظرات متفاوتی راجع به معامله با ایران دارند تا در تله تحریمی آمریکا گرفتار نشوند.

    متیو اورستمن کارمند ارشد در شرکت پیسبری وینتراشاو ، گفت: در حال کلی، به رغم آزادی تحریم‌ها که براساس تفاهم برجام صورت گرفت، هنوز مشکلات زیادی در پرداخت فرایند بانک‌های غربی به همتایان ایرانی وجود دارد. اصلا اینجا بحث نوع ارز هم مطرح نیست.

    براساس گفته‌های رئیس استال هانسن، 70 درصد ارزش کشتی سانچی (تانکر نفتی) توسط 11 بیمه‌گر بین‌المللی که توسط شرکت نروژی اسکالد هدایت می‌شوند، پوشش داده می‌شود و تنها 30 درصد آن توسط بیمه‌گران ایرانی پرداخت خواهد شد.

    یک منبع آگاه در حوزه کشتیرانی گفت: مسئله اصلی در این موضوع، بحث بانکی است و معمولاً بین بانک‌ها حالت رخوت و سستی دیده می‌شود.

    اما در این میان، آندرو باردوت رئیس اجرایی گروه بین‌المللی پی‌ اند آی‌کلابز با اشاره به بانک‌های چینی، معتقد است که بانک‌هایی وجود دارد که کماکان مثل قبل بتوانند پرداخت‌های راجع به ایران را تسهیل کنند که در سال‌های گذشته هم اثبات کرده‌اند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو