عصر بازار

رئیس کانون کاریابی‌های کشور تشریح کرد؛

فرآیند دریافت بیمه بیکاری از کاریابی‌ها

عصر اعتبار- رئیس کانون کاریابی‌های کشور، با اشاره به فرآیند جدید دریافت بیمه بیکاری پس از تفویض این اختیار در ۴ استان به کاریابی‌ها، گفت: عملیات جستجوی شغل برای این افراد انجام می‌شود.

فرآیند دریافت بیمه بیکاری از کاریابی‌ها
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۲ دی ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از مهر، بابک هاشمی‌پور با اشاره به وضعیت نامناسب اقتصادی کاریابی‌ها گفت: به دلایل مختلفی از جمله رکود در تولید، تقاضای نیروی کار از سمت کارفرما به کاریابی‌ها کاهش پیدا کرده؛ به طوریکه در سال جاری، این تقاضا حدود 60 تا 70 درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته، کاهش داشته است.

    وی ادامه داد: از سوی دیگر، بخش قابل توجهی از کارفرمایان در پی جذب افراد دارای مهارت و باسابقه با پرداخت حداقل حقوق مصوب هستند؛ درحالیکه بخش عمده تقاضای کشور، در بخش افراد بیکار بدون سابقه است؛ علاوه بر این برای افراد باسابقه، دریافت حداقل حقوق توجیه اقتصادی ندارد و به همین دلیل شغل‌های کم کیفیت و غیرمرتبط با مهارت یا رشته تحصیلی خود را به شغل‌های با دریافت حداقل حقوق ترجیح می‌دهند.

    رئیس کانون کاریابی‌های کشور با بیان اینکه در کل کشور، 800 دفتر کاریابی داخلی و 130 دفتر کاریابی خارجی فعالیت می کنند، درباره هزینه کاریابی‌های داخلی در ماه گفت: هزینه نگهداری کاریابی در شهرهای کوچک که عموما یک نفر نیروی کار دارند، حدود 3 میلیون تومان، در شهرهای متوسط و بزرگ بین 5 تا 8 میلیون تومان و در تهران بین 8 تا 10 میلیون تومان برآورد می شود.

    هاشمی‌پور افزود: علاوه بر این، میزان درآمد کاریابی‌ها بسیار پایین است؛ به طوریکه می توان ادعا کرد که این مراکز تقریبا زیان ده هستند.

    وی با بیان اینکه طبق پیش بینی‌های انجام شده، هر کاریابی باید در شهرهای کوچک به 50 تا 60 بیکار در ماه مشاوره شغلی ارائه دهد که هزینه این مشاوره به ازای هر نفر 18 هزار تومان است، گفت: این میزان در حال حاضر 5 نفر و حداکثر 10 نفر است. همچنین در شهرهای بزرگ، درحالی که برآورد ما ثبت‌نام بین 100 تا 150 فرد بیکار در کاریابی‌ها در هر ماه است، اما این تقاضا بیش از 15 تا 20 نفر نیست.

    رئیس کانون کاریابی‌های کشور ادامه داد: در صورتی که متقاضی پس از مشاوره شغلی، از طرف کاریابی جذب بازار کار یا به اصطلاح «بکارگماری» شود، 50 درصد از حقوق پایه ماه نخست وی باید به کاریابی مربوطه به عنوان حق الزحمه پرداخت شود؛ اما این در بسیاری از مواقع در خوشبینانه ترین حالت، یک سوم حقوق پایه از طرف فرد بکارگمارده شده، پرداخت می شود.

    بهبود اقتصاد کاریابی‌ها با تفویض بیمه بیکاری

    هاشمی پور با بیان اینکه از هفته گذشته در راستای واگذاری تصدی‌های غیر حاکمیتی وزارت کار، عملیات پرداخت بیمه بیکاری 2 استان تهران و سمنان از ادارات کار، به کاریابی‌ها منتخب استان تفویض شد، گفت: با توجه به اینکه از سال گذشته به صورت پایلوت، فرآیند پرداخت بیمه بیکاری در دو استان البرز و قزوین آغاز شده بود، بنابراین در حال حاضر، فرآیند دریافت بیمه بیکاری در 4 استان البرز، قزوین، تهران و سمنان از ادارات کار به کاریابی‌ها تفویض شده که می تواند تاثیر بسیار زیادی در رونق اقتصادی کاریابی‌ها داشته باشد.

    رئیس کانون کاریابی‌های کشور افزود: در فاز نخست، فرآیند پرداخت بیمه بیکاری در استان‌های تهران و سمنان، به 32 مرکز منتخب در تهران و 12 مرکز منتخب در سمنان واگذار شده است که به زودی این مراکز، بر اساس شاخص‌های مختلف افزایش خواهند یافت.

    هاشمی با بیان اینکه اگر دغدغه کاریابی‌ها به لحاظ مالی برطرف شود، آنها می‌توانند از طرح‌ها و ابداعات جدید برای ارائه مشاوره‌های شغلی و جستجوی شغلی استفاده کنند، گفت: در همین راستا، اپلیکیش‌هایی در حال طراحی هستند که برخی امور مربوط به متقاضیان مراجعه به کاریابی ها، غیرحضوری می شود.

    وی یکی از مشکلات تشکیل پروند بیمه بیکاری در ادارات کار را اطاله فرآیند تشکیل پرونده برای دریافت مقرری بیمه بیکاری اعلام کرد و گفت: با تویض این اختیار از سوی وزارت کار به کاریابی ها، فرآیند تشکیل پروند که در گذشته به نسبت میزان بیکاران متقاضی دریافت‌کننده بیمه بیکاری و اندازه شهر، بین یک هفته تا 5 ماه به طول می‌انجامید، اخیرا به طور متوسط به 3 روز کاهش پیدا کرده است.

    فرآیند مراجعه به کاریابی‌ها برای دریافت بیمه بیکاری

    رئیس کانون کاریابی‌های کشور در پاسخ به سوالی درباره چگونگی مراجعه به کاریابی‌ها برای دریافت مقرری بیمه بیکاری، گفت: در چهار استانی که در مرحله اول، بیمه بیکاری به کاریابی های آنها تفویض شده، ابتدا متقاضی به یکی از دفاتر کاریابی منتخب استان مراجعه می کند که می تواند نام و آدرس این دفاتر منتخب را از اداره کار دریافت کند.

    وی با بیان اینکه متقاضیان باید مدارک شناسایی و گواهی شغلی مبنی بر اینکه پیش از این شاغل بوده‌اند را ارائه کنند، گفت: البته در پی آن هستیم تا سامانه کاریابی ها به سامانه‌های وزارت کار و سازمان تامین اجتماعی متصل شود تا صرفا با وارد کردن کد ملی، تمام اطلاعات شغلی متقاضی دریافت شود و نیازی به دریافت مدارک نباشد؛ اما تا اجرای این طرح، متقاضی باید تمام مدارک را با خود به همراه داشته باشد.

    هاشمی پور افزود: پس از مراجعه، برای فرد متقاضی برقراری بیمه بیکاری، پرونده تشکیل می شود که این فرآیند کاملا الکترونیکی خواهد بود. پس از این اقدام، پرونده فرد متقاضی برای تائید به مراجع ذیربط ارجاع داده می‌شود که در هر مرحله، فرآیند از طریق پیامک به فرد اعلام می شود.

    رئیس کانون کاریابی‌های کشور ادامه داد: پس از برقراری بیمه بیکاری، مرحله جستجوی شغل و بکارگماری فرد مقرری‌بگیر توسط کاریابی آغاز می شود؛ به طوریکه در این بخش، 6 فرآیند پیش‌بینی شده است.

    وی ادامه داد: در مرحله اول، فرد به لحاظ میزان دانش و مهارت مورد ارزیابی قرار می گیرد و اگر تشخیص داده شد که باید سواد فرد ارتقاء یابد، وی به نهضت سواد آموزی معرفی می شود؛ همچنین اگر فرد به لحاظ سواد و دانش مورد پذیرش بود؛ اما مهارت لازم را برای ورود به بازار کار نداشته باشد، متناسب با علاقمندی و نیاز بازار کار، به مراکز آموزش فنی و حرفه ای معرفی خواهد شد.

    هاشمی پور با بیان اینکه در مرحله بعد و در طول دریافت بیمه بیکاری، فرد مدام مورد پایش قرار می گیرد تا در صورت اشتغال، بیمه بیکاری وی حذف شود، گفت: در طول دریافت مقرری بیمه بیکاری، تمام تلاش کاریابی‌ها برای بکارگماری این افراد به کار گرفته خواهد شد تا سریعا جذب بازار کار شوند.

    رئیس کانون کاریابی‌های کشور افزود: همچنین از سوی وزارت کار، مشوق کارفرمایی برای کارفرمایانی که نسبت به جذب این افراد اقدام کنند، در نظر گرفته شده که البته منتظر تائید وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی هستیم.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی