عصر بازار

دبیر انجمن علمی اقتصاد شهری ایران عنوان کرد؛

درآمد ۱۰ میلیاردی ایران از محل توریسم

عصر اعتبار- دبیر انجمن علمی اقتصاد شهری ایران در پژوهشگاه میراث فرهنگی گفت: تولید ناخالص داخلی کشور ازمحل توریسم حدود ۱۰ میلیارد دلار بوده و ۲.۲ درصد اشتغال کشور در این بخش است، این در حالیست که قرار است بر مبنای چشم انداز ۱۴۰۴ به ۲۰ میلیون گردشگر بین المللی برسیم و درآمد ۲۵ میلیارد دلاری از این بخش داشته باشیم.

درآمد ۱۰ میلیاردی ایران از محل توریسم
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۲ دی ۱۳۹۶ - ۱۵:۴۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، سید محسن طباطبایی مزدآبادی نائب رئیس انجمن علمی اقتصاد شهری ایران در نشستی که در پژوهشگاه سازمان میراث فرهنگی و گردشگری برگزار شد با بیان اینکه علیرغم شوکهای ناگهانی و فزاینده ای که در اثر اتفاقات سیاسی اجتماعی و یا حوادث طبیعی طی سالهای اخیر به صنعت گردشگری در مقیاس جهانی وارد شده است این صنعت همچنان رشد خود را حفظ کرده و از تاب آوری بالایی برخوردار بوده است، گفت: گردشگری برای ششمین سال متوالی سریعترین رشد را در بین بخشهای مختلف اقتصاد جهانی داشته و رونق بخش زندگی میلیونها نفر از طریق ایجاد شغل و کاهش فقر و ترویج توسعه بوده است.

    وی با بیان اینکه این صنعت توانسته است اشتغال پایدار را رقم بزند و با نزدیک کردن اقوام و فرهنگ‌ها به هم به صلح بین المللی کمک کند، یادآور شد: گردشگری فقط در سال 2016 ، بیش از 3 درصد رشد در GDP داشته و 6 میلیون شغل ایجاد کرده است.

    مدرس دانشگاه تهران افزود: این صنعت در سال گذشته میلادی، 10 درصد از تولید ناخالص جهانی را تولید کرده است از کل اشتغال جهانی یک دهم را به خود اختصاص داده است، همچنین 6.6 درصد صادرات کل جهان و 30 درصد صادرات بخش خدمات در این بخش شکل گرفته است.

    طباطبایی مزدآبادی با بیان اینکه در سال 2030 قریب به 2 میلیارد گردشگر بین المللی وجود خواهد داشت، ادامه داد: پیش بینی‌ها نشان می‌دهد تا 5 سال آینده از هر 10 نفر شاغل در دنیا یک نفر در حوزه گردشگری مشغول به فعالیت خواهد بود.

    بر اساس گزارش روابط عمومی انجمن علمی اقتصاد شهری ایران، وی اظهار کرد: در کشور ما علیرغم وجود جاذبه‌های فراوان و با وجود آنکه بر مبنای شاخصهای یونسکو جزو ده کشور پر جاذبه جهان هستیم؛ اما به لحاظ شاخص رقابت پذیری در زمینه گردشگری در سال 2017 در رتبه 93 جهان قرار داریم.

    وی خاطرنشان کرد: تولید ناخالص داخلی کشور از این بخش حدود 10 میلیارد دلار بوده و 2.2 درصد اشتغال کشور در این بخش است این در حالیست که قرار است بر مبنای چشم انداز 1404 به 20 میلیون گردشگر بین المللی برسیم و درآمد 25میلیارد دلاری از این بخش داشته باشیم.

    نائب رئیس انجمن علمی اقتصاد شهری ایران با اشاره به اینکه برای کشور ما که موضوع اشتغال یک امر حیاتی است و نرخ بیکاری 12 درصد را تجربه می‌کنیم و بخش کشاورزی کشور در اثر تغییرات اقلیم و خشکسالی در مرز بحران قرار دارد موضوع گردشگری بسیار پر اهمیت است، تاکید کرد: متاسفانه در زمینه اولویت بخشی به بخش گردشگری ایران در رتبه نازل 117 قرار دارد و این نشان می دهد باور و عزم جدی برای تقویت توریسم علیرغم واقف بودن به اهمیت آن در بین سیاستگذاران و برنامه ریزان کمتر وجود دارد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو