عصر بازار

اخذ مجوز ۱۱۷ میلیون دلار سرمایه گذاری خارجی در آذربایجان شرقی

عصر اعتبار- نایب رییس مرکز خدمات سرمایه گذاری آذربایجان شرقی گفت: امسال برای ۱۲ طرح استان به ارزش ۱۱۷ میلیون دلار مجوز سرمایه گذاری خارجی اخذ و برای ۹ طرح با سرمایه گذاری ۸۵ میلیون دلار از طریق سیستم بانکی و گمرک منابع تعیین شده و ۹ طرح به ارزش حدود ۱.۵ میلیارد دلار نیز در دست اقدام برای اخذ مجوز سرمایه گذاری خارجی است.

اخذ مجوز ۱۱۷ میلیون دلار سرمایه گذاری خارجی در آذربایجان شرقی
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۴ دی ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایرنا، رضا حسینی افزود: 215 طرح و فرصت سرمایه گذاری استان در قالب فرمت های یونیدو (سازمان توسعه صنعتی سازمان ملل) معرفی شده که از این تعداد 61 طرح مربوط به صنعت، معدن و تجارت، 49 طرح در دانش بنیان، 32 طرح در صنایع تبدیلی کشاوزی، 31 طرح زیربنایی و 42 طرح در زمینه صنایع گردشگری است.
    وی ادامه داد: سرمایه گذارانی که بخواهند از ظرفیت ها، مشوق ها و اطلاعات استان مطلع شود به 5 زبان زنده دنیا اطلاعات در اختیار آنان قرار می گیرد.
    وی افزود: مشوق ها و مزیت های استان در تارنمای این اداره کل بارگذاری شده و به راحتی قابل دسترسی بوده و بسته های سرمایه گذاری نیز به همه دفاتر داخلی و خارجی نمایندگی های جمهوری اسلامی و اتاق های بازرگانی ارسال شده است.
    رئیس سازمان امور اقتصادی و دارایی آذربایجان شرقی اظهار کرد: در صورت آماده شدن ماده 8 یونیدو طی 3 هفته آینده به ارزش 1.2 میلیارد دلار مجوز سرمایه گذاری را اخذ کنیم.
    حسینی با اشاره به نیروگاه های در دست اقدام در استان ادامه داد: هم اکنون 9 نیروگاه بادی یا در مرحله شروع عملیات یا در حال احداث است که از این تعداد 8 نیروگاه با 295 مگاوات توسط سرمایه گذار خارجی و یک نیروگاه با 50 مگا وات ظرفیت از سوی سرمایه گذار داخلی اجرا می شود و برای 3 نیروگاه به ارزش 127 میلیون دلار سرمایه گذاری نیز مجوز صادر شده است.
    وی گفت: همچنین 15 نیروگاه خورشیدی با سرمایه گذاری خارجی به ارزش 600 میلیون دلار و 4 نیروگاه سیکل ترکیبی نیز با 1.2 میلیارد دلار سرمایه گذاری که یکی از آن ها از سوی سرمایه گذار خارجی و 3 نیروگاه نیز با سرمایه گذار داخلی در آذربایجان شرقی اجرا می شود.
    نایب رییس مرکز خدمات سرمایه گذاری آذربایجان شرقی یادآوری کرد: 54 نیروگاه مولد با مقیاس کوچک با ظرفیت 693 مگاوات نیز در استان سرمایه گذاری می شود که مجوز سرمایه گذاری برای 6 نیروگاه با سرمایه گذاری بیش از 79 میلیون دلار اخذ شده است.
    حسینی، عدم امکان انتقال برق تا درب واحدهای تولیدی در شهرک های صنعتی، عدم تعریف معافیت ها و مشوق های منطقه ای، ملی و استانی، وجود کانون‌های متعدد تصمیم گیری در سرمایه گذاری و عدم استفاده موثر از پنجره واحد سرمایه گذاری را از جمله چالش‌های موجود بر سر راه سرمایه گذاری در استان اعلام کرد.
    وی با اشاره به برنامه ریزی برای اجرای 2 طرح پتروشیمی میانه با 1.5 میلیارد دلار و پتروشیمی ورزقان با 1.3 میلیارد دلار در حوزه فایناس استان گفت: مجوزهای محلی پتروشیمی میانه اخذ شده و در طرح ورزقان نیز آب و گاز فراهم بوده و قرار است مطالعات زیست محیطی آن مطالعه شود.
    نایب رییس مرکز خدمات سرمایه گذاری آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه نرخ ارز بیشترین ریسک و چالش برای سرمایه گذاری است، بالا بودن رتبه کشور در محیط کسب و کار و عدم وجود مطالعات مالی، فنی و زیست محیطی را از دیگر چالش‌های سرمایه گذاری در استان اعلام کرد.
    وی گفت: برای بهبود رتبه فضای کسب و کار استان، سامانه‌های صدور مجوز به نام های 'نما'، 'سام'، 'یاور' و 'دادور' راه اندازی شده و پنجره واحد سرمایه گذاری در معدن ایجاد شده و در سایر حوزه ها نیز ایجاد می شود.
    آذربایجان شرقی با بیش از 3 میلیون نفر جمعیت از ظرفیت های بالایی در حوزه های مختلف سرمایه گذاری از جمله صنعت، معدن، کشاورزی، نیرو و پتروشیمی برخوردار است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو