عصر بازار

دلار به کانال ۴۴۰۰ تومان بازگشت؛

سقف و کف قیمت در بازار ارز

عصر اعتبار- کنار گذاشتن احتیاط معامله‌گران زمینه ساز عبور دلار از مرز ۴ هزار و ۴۰۰ تومان شد. روز یکشنبه شاخص بازار ارز با ۳۳ تومان افزایش به قیمت ۴هزار و ۴۲۵ تومان رسید. به گفته فعالان، استارت افزایش دلار از ساعات انتهایی روز شنبه زده شد.

سقف و کف قیمت در بازار ارز
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۵ دی ۱۳۹۶ - ۰۸:۵۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از دنیای اقتصاد، در آن مقطع زمانی، دو نشانه متفاوت در بازار ظاهر شد که خبر از کنار رفتن احتیاط معامله‌گران می‌داد. اولین نشانه افزایش حجم معاملات و دومی، بالا رفتن قیمت دلار در معاملات فردایی سبزه میدان نسبت به قیمت نقدی بود. این موضوع موجب شد که در ساعات انتهایی روز شنبه، قیمت دلار از مرز 4هزارو 400 تومان عبور کند و روز یکشنبه با قیمت 4 هزار و 438 تومان آغاز به کار کند. آخرین بار پنج شنبه گذشته دلار در کانال 4 هزار و 400 تومان قرار داشت. برخی فعالان اعتقاد داشتند، رفتار بازیگران بازارساز در کنار رفتن احتیاط سایر معامله‌گران موثر بود، حال آنکه عده دیگری روند ابتدایی روز اول هفته را در شکل گیری این اتفاق موثر دانستند.
    به گفته گروهی از فعالان، بازارساز بیشتر از آنکه قیمت را برای افت تحت فشار قراردهد، سعی داشت قیمت را در یک دامنه معین نگه دارد. به گفته دو تن از بازیگران باتجربه بازار، در این شرایط، معامله‌گران احساس کردند که می‌توانند در دامنه ای با کف 4 هزار و 360 و سقف 4 هزار و 450 تومان نوسان گیری کنند. دلیل این تصور آن بود که بازار در ابتدای روز شنبه به زیر مرز 4هزار و 350 تومان نرفت؛ در کنار این، آنها مشاهده کرده بودند که بازارساز پیش از این در برابر عبور دلار از مرز 4هزار و 450 تومان نیز مقاومت زیادی کرده بود. در این شرایط، معامله‌گران دامنه مجاز نوسانی یاد شده را برای خود تعریف کردند و خریدهای انتهای روز شنبه خود را بالا بردند.

    در این شرایط، برخی کارشناسان، همراهی بازارساز با قیمت بازار را نکته مثبتی دانستند و اینکه، بازارساز با بازار وارد یک جنگ قیمتی نمی شود را به فال نیک گرفتند. آنها باور داشتند، در صورتی که بازارساز فشار زیادی را به قیمت وارد می‌کرد، ممکن بود انگیزه های نوسان گیران برای ورود به بازار افزایش پیدا کند. با این حال، این دسته اعتقاد داشتند، بازارساز در مسیر مدیریت نوسان باید دو نکته را مدنظر قرار دهد. اول آنکه بیشتر از آنکه به رفتار معامله‌گران واکنش نشان دهد،  با تاکتیک‌های متفاوت بازار را همراه خود کند. مقصود آنها این بود که بازارساز ‌تنها واکنشی به تحرکات افزایشی معامله‌گران نشان ندهد، بلکه سعی کند آنها را در جاده ای قرار دهد که بازارساز هدایتگر اصلی مسیر باشد؛ به عنوان مثال، رفتار انتهای روز شنبه معامله‌گران موجب واکنش بازارساز در اواسط روز یکشنبه شد. این در حالی بود که بازارساز بهتر بود تدابیری می‌اندیشید که زمینه تحرکات افزایشی انتهای بازار را خاموش کند، نه اینکه پس از رخ دادن آن اتفاق،  تنها با رفتار واکنشی با آن برخورد کند. دومین پیشنهاد کارشناسان به بازارساز این بود که برای مداخله ای که در بازار ارز صورت می‌دهد، نظارت موثری نیز اعمال کند. به گفته تعداد زیادی از فعالان، برخی صرافی‌هایی که ارز مداخله ای دریافت می‌کنند، رفتار متناقضی در بازار دارند. به گفته این دسته، زمانی که قیمت دلار قدرت افزایشی چندانی ندارد، صرافی ها ارز دریافتی را به فروش می‌رسانند؛ ولی زمانی که موج افزایشی وارد بازار می‌شود، آنها ارز را دپو کرده و در تابلوی اعلامی خود در برابر فروش دلار عددی را به نمایش نمی گذارند یا با قیمت اعلام شده اقدام به فروش دلار نمی کنند. البته تعداد زیادی از صرافی های راسته میدان فردوسی اعلام کردند، زمانی که فروش نداشته‌اند، ارزی نیز از مرجع اصلی عرضه دریافت نکرده اند. به نظر می‌رسد، بازارساز می‌تواند با نظارت دقیق حداقل این شائبه را در بازار در صورت صحت برطرف کند یا در صورت نادرستی آن، اطلاع‌رسانی های لازم را به عمل آورد. چرا که اطلاع‌رسانی دقیق در شرایط نوسانی یکی از راه‌های شفاف سازی و تغییر سمت و سوی انتظارات است.

    عده دیگری از معامله‌گران روند قیمت دلار در روز شنبه را دلیل افزایش تحرکات معامله‌گران در وقت اضافه بازار دانستند.  روز شنبه قیمت دلار با وجود انتظارات کاهشی فعال ابتدای روز از کف 4هزار و 362 تومان فاصله گرفت و تا نزدیکی 4 هزارو 400 تومان بالا رفت. در این شرایط، برخی معامله‌گران احساس کردند که می‌توانند در نبود بازارساز قیمت را بیشتر و بیشتر بالا ببرند. بنابراین در ساعات مرده بازار، خریدهای خود را افزایش دادند و توانستند قیمت بسته شده بازار را بالاتر ببرند. این تحرکات قیمت ابتدای روز شنبه را تحت تاثیر قرار داد.

      شکاف 46 تومانی دلار
    روز یکشنبه، شاخص بازار ارز معاملات خود را با قیمت 4 هزار و 438 تومان آغاز کرد که فاصله‌ای 46 تومانی با قیمت بسته شده روز شنبه داشت. به گفته فعالان، پس از ساعت 3بعدازظهر روز شنبه معامله‌گران ارزی به شکل غیرمنتظره‌ای خریدهای خود را بالا بردند. این موضوع زمینه‌ساز رشد دلار در ساعاتی شد که بازارساز حضور نداشت. روز یکشنبه برعکس این اتفاق تا ساعت 5 بعدازظهر در بازار رخ داد. به‌طوری‌که قیمت پس از ساعت 3 بعدازظهر بیشتر شکل کاهشی به خود گرفت. برخی حتی خبر دادند که در ساعات غیررسمی بازار، قیمت تا محدوده 4 هزار و 410 تومان پایین رفته بود. حال باید دید قیمت بسته شده روز یکشنبه نیز توان آن را دارد که نرخ بازار در ابتدای روز دوشنبه را تحت تاثیر قرار دهد؟

    روز گذشته، سکه تمام بهار آزادی نیز همسو با رشد دلار حرکت کرد و در مقطعی حتی به بالای مرز یک میلیون و 500 هزار تومان سرک کشید. با این حال، همزمان با افت دلار از سقف روزانه، قیمت سکه نیز به زیر مرز یاد شده رفت و با قیمت یک میلیون و 498 هزار تومان به کار خود پایان داد. البته این قیمت نیز 11 هزار تومان بالاتر از روز شنبه بود. سکه در انتهای روز حتی زیر کانال یک میلون و 190هزار تومان رفت.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو