عصر بازار

رئیس مرکز آمار؛

مرکز آمار ۸ سال دیگر به اوج قدرت می‌رسد

عصر اعتبار- رئیس مرکز آمار گفت: قانونی که مربوط به تبعیت دستگاه‌ها برای ارائه داده به مرکز آمار است به علت به روز نبودن برداشت‌های متفاوتی از آن می‌شود.

مرکز آمار ۸ سال دیگر به اوج قدرت می‌رسد
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۵ دی ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، امید پارسا رئیس مرکز آمار ایران درباره وجود چند نهاد عمده در امر تهیه آمارهای مهم مملکتی همچون تورم، اظهار کرد: تمام نیازهای آماری کشور از جمله نهادها، مجلس، مجمع، دولت، وزارتخانه‌ها، دانشگاه‌ها و غیره باید به مرکز آمار منعکس شود و با نظارت و هماهنگی این مرکز تهیه و اعلام عمومی شود.

    وی افزود: متأسفانه اکنون آمارهایی در کشور اعلام می‌شود که گاهی ملاک‌ها و متدهای روز دنیا در آن مدنظر قرار نمی‌گیرد و این به خودی خود می‌تواند معضل آفرین شود و همچنین فعالیت و تهیه چند نهاد در امر آمار می‌تواند یک آشفتگی و سردرگمی را در برنامه‌ریزی‌ها به وجود بیاورد، از این رو مرکز آمار خواستار هماهنگی تمام بخش‌ها با این نهاد است.

    پارسا اضافه کرد: تمامی آمارهای مورد نیاز باید با یک دستورالعمل واحد جمع‌آوری شود و  این مرکز استاندارد و متالوژی، تولید آنها را تأیید کند و با دستگاه تخصصی که نیازمند آن آمارها بود به توافقی مشترک برسد.

    وی بیان کرد: باید یک هماهنگی بین مرکز آمار و سایر دستگاه‌های تخصصی ایجاد شود تا بخشی از مراحل حساس و پر اهمیت توسط مرکز آمار و یا با نظارت این مرکز تهیه شود.

    رئیس مرکز آمار ایران مطرح کرد: آمار و ارقامی که با نظارت مرکز آمار مهیا می‌شود از مزایایی همچون استانداردهای روز دنیا برخوردار است و آن آمار مورد پذیرش مجامع بین‌المللی می‌شود.

    رئیس مرکز آمار ایران ادامه داد: متأسفانه اکنون ارتباط منسجمی میان مرکز آمار و دیگر دستگاه‌های اجرایی وجود ندارد و هر نهاد به طور مستقل و با شیوه‌های گوناگون به این امر می‌پردازد.

    پارسا تشریح کرد: مرکز آمار وظیفه پایش و ارزیابی فعالیت‌های آماری را بر عهده دارد، اما پیش از پرداختن به این تکلیف باید پیش نیازهای آن فراهم شود و تمام داده‌های مورد نیاز با استفاده از شیوه‌های مدرن گردآوری شود.

    وی بیان کرد: مرکز آمار قصد دارد با پذیرش نیازهای دستگاه‌ها، تقسیم‌کاری برای تهیه آمارهایی با معیار بین المللی در کمترین زمان ترتیب دهد، به طوری که پس از تجانس و سازگاری با یکدیگر آمارهایی که تنها مورد استفاده دستگاه درخواست دهنده است را خود او تهیه کند و آمارهایی که از حساسیت بیشتری برخوردار است تنها به عهده مرکز آمار سپرده شود.

    رئیس مرکز آمار ایران با اشاره به زمان دستیابی به این هدف، گفت: مرکز آمار به سوی پایه‌ریزی و فراهم سازی زیر ساخت‌های لازم برای اجرای این هدف است، اما ایجاد تغییرات در قوانین، نحوه اجرا و غیره زمان‌بر است و تنها با یک دستور العمل نمی‌توانیم به آن دست یابیم.

    پارسا معتقد است: دنیا برای رسیدن به این هدف حدود 18 تا 20 سال وقت صرف کرده است و مرکز آمار بنا دارد در یک دوره 7 تا 8 ساله این راه را بپیماید.

    وی تأکید کرد: ایران برای اینکه بتواند در دوره 7 تا 8 سال به این هدف دست یابد، مستلزم تغییر در نوع نگاه به ارقام و آمارهاست و باید جایگاه اداری مرکز آمار در عمل ارتقا یابد.

    رئیس مرکز آمار ایران، گفت: طبق قانون تمامی دستگاه‌های اجرایی کشور ملزم به همکاری و ارائه آمارهای مورد نیاز مرکز آمار هستند، اما گاهی با مخالفت‌ها رو‌به‌رو می‌شویم و همکاری‌های ضعیفی در این باره وجود دارد.

    پارسا گفت: قانونی که مربوط به تبعیت دستگاه‌ها برای ارائه داده به مرکز آمار است به سال 93 برمی‌گردد و به علت به روز نبودن این قانون برداشت‌های متفاوتی از آن می‌شود و برای تحقق این هدف پیش از هر اقدامی باید به اصلاح این‌گونه قوانین پرداخت.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی