عصر بازار

در همایش صنعت فرانچایز مطرح شد:

گردش مالی ۴۵ میلیارد دلاری صنعت برند در ترکیه

عصر اعتبار-رئیس انجمن ملی فرانچایز ترکیه گردش مالی سالیانه صنعت برند(نشان تجاری) در کشورش را ۴۵ میلیارد دلار اعلام کرد و گفت: برای اینکه کیک اقتصاد ایران بزرگ شود باید به سوی برند سازی گام بردارد.

گردش مالی ۴۵ میلیارد دلاری صنعت برند در ترکیه
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۵ دی ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایرنا، «مصطفی آیدین» که شامگاه یکشنبه در نخستین کنفرانس بین المللی فرانچایز ایران سخن می گفت، اظهار داشت: اکنون در ترکیه سه هزار برند فعالیت می کنند که از این تعداد 350برند مربوط به شرکت های خارجی بوده و بقیه مربوط به برندهای ترکیه ای است.
    همچنین حمید کلانتری معاون امور تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در این همایش تخصصی که در محل دایمی نمایشگاه های بین المللی تهران برگزار شد، گفت: فرانچایز یا همان روش نشان سپاری تجاری می تواند موجب ارتقای کیفیت محصولات تولیدی شود و در زمینه استاندارد سازی نیز موثر باشد.
    وی ارتقای بهره وری را دیگر مزایای استفاده از روش واگذاری حق امتیاز تجاری برشمرد و گفت: با توسعه فرانچایز نباید کسب و کارهای سنتی دچار مشکل شوند.
    کلانتری با بیان اینکه اکنون تعاونی های توانمندی در ایران فعالند که باید آنها را حفظ کرد، گفت: تعاونی های پرورش دهنده مرغ، زعفران، زیتون و همچنین تعاونی پسته رفسنجان با 70 هزار عضو بزرگترین تعاونی های کشور محسوب می شوند که در ایجاد برند سازی و صادرات موفق بوده اند.
    وی آموزش و نظارت را از ارکان مهم برای توسعه فرانچایز عنوان کرد و گفت: نظارت موجب می شود که فرانچایز به شکل مناسبی در کشور توسعه یابد.
    به گفته کلانتری، تعاونی های تامین مالی و خدمات می توانند به عنوان بهترین بستر برای فرانچایز محسوب شوند.
     کارشناسان و فعالان اقتصادی، غفلت از برندسازی را یکی از نقاط ضعف اقتصاد ایران در دهه های اخیر می دانند و بر این باورند که باید با استفاده از این روش و نیز شیوه فرنچایز (franchise) یا حق امتیاز‌ که با نام های امتیاز تجاری ،نشان سپاری تجاری،فراامتیاز و یا فرانشیز نیز شناخته می‌شوند، واحدهای تولیدی را همچون رشته تسبیح به یکدیگر متصل کرد.
    فرانچایز که در ایران با اصطلاح «فرانشیز» بیشتر شناخته شده است، گونه‌ای از توسعه کسب و کار است که بر پایه آن به یک شرکت اختیار داده می‌شود که تولیدات یا فرآورده‌های شرکت دیگر را بفروشد و در برابر آن مبلغی دریافت کند.
    در این شیوه کسب و کارهای کوچک امکان می یابند که تحت نام یک شرکت بازرگانی مشترک فعالیت کنند و در بازاریابی و فروش محصول موفق تر باشند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی