عصر بازار

برای نخستین بار در بازار سرمایه صورت می‌گیرد ؛

اجرای طرح تسهیلات قرض‌الحسنه برای سهامداران خرد در افزایش سرمایه «ونیرو»

عصر اعتبار- ناشر سرمایه‌گذاری نیرو با اشاره به موافقت سازمان بورس با افزایش ۷۰۰ درصدی سرمایه از محل مطالبات حال شده و آورده نقدی، از روش جدید برای تامین مالی سهامداران در این افزایش سرمایه برای نخستین بار در بازار سرمایه خبر داد.

اجرای طرح تسهیلات قرض‌الحسنه برای سهامداران خرد در افزایش سرمایه «ونیرو»
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۵ دی ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از فارس، مدیر عامل شرکت سرمایه گذاری نیرو در جمع خبرنگاران بازار سرمایه با اشاره به موافقت سازمان بورس با افزایش 660 میلیارد تومانی سرمایه در دو مرحله از محل مطالبات حال شده و آورده نقدی از روشی جدید برای تامین مالی سهامداران در این افزایش سرمایه برای نخستین بار در بازارسرمایه خبر داد و گفت: برای اولین بار روشی جدید برای تامین مالی سهامداران خرد در فرآیند افزایش سرمایه به کار گرفته می‌شود که بر اساس آن نیمی از وجه مورد نیاز سهامداران خرد برای شرکت در افزایش سرمایه از طریق تخصیص تسهیلات قرض‌الحسنه با کارمزد صفر تامین می‌شود.

    عیسی حسین پناه با اشاره به واگذاری سهام مدیریتی «ونیرو» از سوی شرکت سرمایه‌گذاری توسعه ملی به سرمایه‌گذاری ایران گفت: سهام مدیریتی شرکت سرمایه‌گذاری نیرو در اواخر سال 1395 توسط شرکت سرمایه‌گذاری ایران خریداری و مقرر شد، ظرف حدود یک سال به اهداف کوتاه‌مدت تعیین شده از جمله تبدیل شرکت از سرمایه‌گذاری به شرکت هلدینگ و خرید کلیه دارایی‌ها و پروژه‌های نیروگاهی از سهامدار عمده دست یابد.

    وی ادامه داد: در این راستا شرکت سرمایه‌گذاری نیرو اقدام به عقد قرارداد خرید سهام شرکت توسعه مدیریت نیروگاهی ایرسا از سرمایه‌گذاری ایران کرد که از چندین شرکت در حال بهره‌برداری و در جریان ساخت در پرتفوی خود برخوردار است.

    حسین پناه با بیان اینکه در جریان این نقل و انتقال بالغ بر 8 هزار و 650 میلیارد ریال دارایی منتقل شد، به نحوه تملک این دارایی پس از تصویب در مجمع فوق العاده سهامداران اشاره کرد و گفت: این اقلام قبل از نقل و انتقال رسمی توسط مجمع عادی به‌طور فوق‌العاده سهامداران مطرح و توسط مجمع با رعایت مفاد ماده 129 لایحه قانونی اصلاح قسمتی از قانون تجارت مورد تصویب و تنفیذ قرار گرفت.

    وی ادامه داد: معادل 865 میلیارد تومان دارایی‌ انتقال داده ‌شده نیز معادل همین رقم بدهی برای شرکت ایجاد شدکه برای تداوم فعالیت‌ها و حرکت شرکت در یک بستر اقتصادی و سودآور، افزایش سرمایه‌ با مدنظر قراردادن اهداف استراتژیک و برنامه‌های کوتاه‌مدت اجتناب ناپذیر بود، بر این اساس افزایش سرمایه از 40 میلیارد تومان به یکهزار میلیارد تومان معادل 2400 درصد به‌ منظور تامین اهداف، در دستور کار شرکت قرار گرفت.

    این مقام مسئول با برشمردن اقدام‌های صورت گرفته برای تحقق این افزایش سرمایه عنوان کرد: پس از ارایه گزارش افزایش سرمایه حسابرسی‌شده و درخواست صدور مجوز افزایش سرمایه از سازمان بورس اوراق بهادار، بررسی کارشناسانه گزارش افزایش سرمایه توسط کارشناسان این سازمان به منظور تکمیل اطلاعات و رفع ابهامات مرتبط صورت گرفت که در نهایت مجور سازمان بورس برای افزایش 700 درصدی سرمایه «ونیرو» در مرحله اول صادر شده است.

    به گفته حسین پناه هلدینگ سرمایه‌گذاری نیرو مطابق با مجوز سازمان بورس می‌تواند سرمایه خود را از مبلغ 40 میلیارد تومان تا میزان 700 میلیاردتومان از محل مطالبات حال شده سهامداران و آورده نقدی طی دو مرحله افزایش دهد.

    وی افزود: بر این اساس در مرحله اول معادل 320 میلیارد تومان (700 درصد) از محل مطالبات سهامداران و آورده نقدی این افزایش سرمایه تامین و در مرحله دوم به هیات مدیره اختیار داده شده، سرمایه شرکت را تا مبلغ 700 میلیارد تومان (حدود 119 درصد) از محل مطالبات سهامداران و آورده نقدی سهامداران افزایش دهد.

    وی اصلی‌ترین هدف شرکت سرمایه‌گذاری نیرو از این افزایش سرمایه را تسویه دیون ناشی از سرمایه‌گذاری شرکت در سهام شرکت‌ها و شرکت پروژه‌های نیروگاهی و اصلاح ساختار مالی شرکت‌های سرمایه‌پذیر و افزایش سرمایه آنها عنوان کرد و افزود: به منظور افزایش توانایی مالی بیش از 69 هزار سهامدار خرد برای شرکت در افزایش سرمایه ،تسهیلاتی به صورت قرض‌الحسنه با شرایط ویژه طراحی شده که می‌تواند توانمندی سهامداران جزء و میزان مشارکت ایشان را افزایش داده و تداوم حضور ایشان به‌عنوان سهامداران شرکت و مزیت‌های آتی شرکت را برای آنان تضمین نماید.

    حسین پناه با بیان اینکه طرح ارایه تسهیلات قرض‌الحسنه به منظور شرکت در افزایش سرمایه برای اولین بار در بازار سرمایه انجام می‌شود، عنوان کرد: بر اساس مصوبه هیات‌مدیره شرکت سرمایه‌گذاری ایران به عنوان سهامدار عمده شرکت سرمایه‌گذاری نیرو و بر اساس توافق به‌ عمل‌آمده، سهامدار عمده موافقت کرده به کلیه سهامداران معادل حداکثر 50‌ درصد منابع موردنیاز آنها برای شرکت در افزایش سرمایه از محل مطالبات خود از شرکت به‌عنوان قرض‌الحسنه تخصیص دهد.

    وی با بیان اینکه تسهیلات تخصیصی به اشخاص واجد شرایط قرض‌الحسنه بوده و هیچ‌گونه هزینه‌ای برای شرکت و سهامداران نخواهد داشت، یادآور شد: سهامدار معادل مبلغ تسهیلات تخصیصی به وی، آورده نقدی جهت شرکت در افزایش سرمایه‌ واریز می‌کند. همچنین مبلغ تسهیلات تخصیصی به هر شخص معادل مبلغ نقدی واریزی تا سقف 50‌درصد مبلغ موردنیاز برای مشارکت در افزایش سرمایه خواهد بود.

    به گفته این مقام مسئول، حداکثر مبلغ تسهیلات قابل تخصیص به هر سهامدار مالک سهام تا سقف دو هزار سهم معادل 700 هزار تومان خواهد بود و به سهامداران دارای بیشتر از 2 هزار سهم حداکثر معادل تسهیلاتی برابر سهامداران دارای 2 هزار سهم اختصاص خواهد یافت.

    حسین پناه یادآور شد: کل سهام حاصل از اجرای طرح سهام حاصل از تسهیلات و آورده نقدی معادل آن از سوی سهامدار تا زمان تسویه کامل بدهی موضوع این طرح در وثیقه شرکت قرار خواهد گرفت. همچنین بدهی سهامدار بابت تسهیلات تخصیصی به ایشان از محل سود سهام سنوات آینده با واریز نقدی زودتر از موعد توسط سهامدار تسویه خواهد شد که در صورت واریز نقدی زودتر از موعد سهام در وثیقه بلافاصله آزاد می‌شود.

    مدیر عامل سرمایه گذاری نیرو با بیان اینکه حق رای این سهام در اختیار سهامدار خواهد بود، تصریح کرد: شرط تخصیص مبالغ مذکور اعلام تمایل و رضایت کتبی سهامدار و واریز وجه نقد حداقل معادل آن و قبول سایر شرایط استفاده از آن مندرج در فرم طراحی شده برگه حق‌تقدم است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو