عصر بازار

رئیس کل بیمه مرکزی:

عزم جدی بیمه مرکزی برای توسعه بیمه های زندگی

عصر اعتبار- صبح امروز، دکتر عبدالناصر همتی در مراسم افتتاحیه همایش بیمه های عمر و تامین آتیه به میزبانی بیمه پاسارگاد، راه مطمئن برای تامین مالی پایدار اقتصاد کشور ازطریق سرمایه گذاریهای میان مدت وبلند مدت توسعه بیمه های زندگی درکشور دانست.

عزم جدی بیمه مرکزی برای توسعه بیمه های زندگی
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۶ دی ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار»، دکتر همتی در این مراسم طی سخنانی  گفت: یکی از دوره های رشد سریع بیمه‌های عمر از سال 1392 به بعد است که طی این دوره سهم بیمه‌های زندگی از کل بازار از 7,8 درصد در سال 91 به 13.4 درصد فعلی رسید.

    وی بخشی از این رشد مستمر را مربوط به تحولات عرضه بازار بیمه و بخشی را نیز مربوط به تقاضای صنعت بیمه دانست و گفت: طی سالهای اخیر در عرضه بیمه‌های زندگی اتفاقات مهمی رخ داده است که یکی از این اتفاقات توسعه کمی و کیفی سازمان فروش بیمه‌های زندگی است.
    دکتر همتی با اشاره به رشد نمایندگان تخصصی در حوزه فروش بیمه عمر گفت: در سال 1390، تنها 16 درصد نمایندگان بیمه در حوزه بیمه عمر فعال بودند اما در سال 96 سهم نمایندگان بیمه عمر حدود 25 درصد افزایش یافت که 5 واحد از این افزایش، مربوط به سال 95 و 96 است.
    رئیس کل بیمه مرکزی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: در حال حاضر در 10 شرکت بیمه، سهم بیمه‌های زندگی بالاتر از 20 درصد است که در 4 مورد از آنها این سهم به بالای 50 درصد رسیده است.
    دکتر همتی با اشاره به سیاست های بیمه مرکزی در راستای افزایش ضریب نفوذ بیمه های عمر گفت: طی سالهای اخیر، شرکتهای بیمه نیز همگام با سیاست های کلان صنعت بیمه، دو تغییر جهت اساسی در سیاستهای کاری خود اعمال کرده‌اند که یکی تقویت سازماندهی شبکه فروش بیمه‌های عمر و توجه به امر آموزش و نظارت بر آن و دیگری تغییر شیوه پرداخت کارمزد به نمایندگان بیمه عمر است.
    وی در خصوص سهم تقاضای بیمه‌های عمر در رشد این رشته بیمه ای گفت: در این مدت تغییرات مهمی در این حوزه به وقوع پیوسته که یکی از این اتفاقات مهم، کاهش قابل توجه نرخ تورم در اقتصاد ایران بخصوص در بازار دارائی‌های واقعی است. چرا که با کاهش تورم، از یکسو جذابیت دارائی‌های واقعی برای تأمین آتیه و سرمایه‌گذاری نزد بخشهایی از مردم کاهش یافت و از سوی دیگر از اهمیت سرمایه‌گذاری‌هایی که با هدف حفظ ارزش دارائی‌ها از سوی مردم انجام می‌شود، کاسته شد. بنابراین مردم به سرمایه‌گذاری در گزینه‌های سالم و مولد چون بیمه‌های عمر گرایش بیشتری پیدا کردند.
    وی افزود: عامل دیگر برای رشد بیمه‌های عمر، اثرات فزاینده و جانبی رشد پرتفوی این رشته بیمه‌‌ای است که در حال حاضر حدود 14 میلیون و 200 هزار نفر دارای بیمه عمر هستند که فقط 2,5 میلیون نفر از آنها در سال 95 تحت پوشش بیمه عمر قرار گرفته‌اند.
    وی افزود: بسیاری از کسانیکه بیمه عمر خریداری می‌کنند در سالهای بعدی حق بیمه خود را افزایش می‌دهند تا از تسهیلات و مزایای بیشتری برخوردار شوند و این پدیده در حال حاضر خود، عاملی فزاینده برای رشد بیمه‌های عمر است.
    وی با اشاره به اثرگذاری سیاست های بیمه مرکزی در افزایش رشد بیمه عمر گفت: بیمه مرکزی طی بخشنامه ای به شرکت های بیمه اعلام کرد، به دلایل فنی و اقتصادی و به منظور کنترل کژمنشی‌ها در بازار بیمه کشور، دیگر مجوز تأسیس شرکت‌ بیمه جنرال جدید صادر نخواهد کرد و صرفاً تقاضای تاسیس شرکتهای بیمه تخصصی عمر را بررسی خواهد کرد که در همین راستا اولین شرکت بیمه تخصصی عمر نیز در اواخر سال 95 فعالیت خود را آغاز کرد. همچنین در اقدامی دیگر، بیمه مرکزی برای اولین بار به یکی از شرکت‌های بیمه کشور اجازه داد تا با یکی از شرکت‌های بیمه اتکایی بزرگ دنیا قرارداد واگذاری اتکایی در زمینه بیمه‌های عمر منعقد کند و این نشانه عزم جدی بیمه مرکزی برای توسعه بیمه‌های عمر بود که طبعاً پیام مثبتی برای صنعت بیمه کشور و طرف‌های خارجی آن داشت.
    رئیس کل بیمه مرکزی با اشاره به تصویب ماده خاص برنامه ششم، مبنی برتوسعه بیمه‌های زندگی گفت: بر اساس این مصوبه، باید در پایان برنامه سهم بیمه‌های زندگی تا 50 درصد افزایش یابد و این هم پیام دیگری برای صنعت بیمه کشور بود که دولت و مجلس مصمم به توسعه بیمه‌های عمر هستند.
    وی تصریح کرد: اخیراً هم شورایعالی بیمه، تأسیس شرکت‌های تخصصی بیمه عمر توسط شرکتهای بیمه جنرال را مجاز اعلام کرد که حاکی از تلاش و عزم بیمه مرکزی و شورایعالی برای توسعه بیمه‌های عمر در کشور است. 
    رئیس کل بیمه مرکزی با ارائه آماری از روند فعلی رشد بیمه عمر در کشور گفت: در حال حاضر تنها 18 درصد مردم ایران بیمه عمر دارند و سهم بیمه‌های زندگی در پوتفوی صنعت بیمه کشور 13,4 درصد است. این نسبت در دنیا 55 الی 60 درصد و در منطقه ما حدود 25 درصد است که اینها نشانه وجود پتانسیل بالا برای رشد بیمه‌های عمر است.
    وی در ادامه گفت: پایداری روند صعودی فعلی بیمه‌های عمر عمدتاً به دو عامل وابسته است. یکی نحوه ایفای تعهدات از سوی صنعت بیمه و دیگری وضعیت تورم در اقتصاد ایران به ویژه در بازار دارائی‌های واقعی است. بنابراین اگر تورم را کنار بگذاریم دوام رشد بیمه‌های عمر به نحوه عملکرد صنعت بیمه وابسته است و اگر شرکتهای بیمه به نحو مطلوب به تعهدات خود در قبال بیمه‌گذاران عمل کنند طبعاً پایداری توسعه بیمه‌های عمر تا حد زیادی قابل تحقق است و برای این منظور شرکتهای بیمه باید بخصوص در امر ارزیابی ریسک و محاسبه حق بیمه، ذخیره‌گیری و سرمایه‌گذاری ذخایر بیمه‌های عمر حرفه‌ای و منصفانه عمل نمایند. طبعاً بیمه مرکزی نیز که متقاضی و مشوق توسعه بیمه‌های عمر و حافظ منافع بیمه‌شدگان است با همکاری خود شرکتهای بیمه تلاش و نظارت خواهد کرد تا این الزامات از سوی موسسات بیمه رعایت شود.      
    دکتر همتی، در بخشی دیگر از سخنان خود به معرفی موانع رشد بیمه های زندگی در ایران پرداخت و گفت: دسته‌ای از موانع رشد بیمه‌های عمر در بیرون صنعت بیمه و دسته‌ای دیگر مربوط به درون این صنعت است. عمده‌ترین موانع برون‌زا برای توسعه بیمه‌های عمر در کشور، فضای کسب و کار نامساعد و لذا هزینه‌های مبادله بالا در اقتصاد ایران و همچنین تورم های دو رقمی است. همچنین درتشکیلات جدید بیمه مرکزی اداره کل نظارت بربیمه های زندگی بزودی فعالیت خود رابرای نظارت موثر برتعهدات، ذخایر وسرمایه گذاری بیه های عمر اغاز میکند.
    در پایان دکتر همتی، از معصوم ضمیری مدیرعامل بیمه پاسارگاد و کارکنان این شرکت برای برگزاری این همایش و  تلاش در راستای توسعه فرهنگ بیمه های عمر قدردانی کرد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی