عصر بازار

وزیر راه و شهرسازی مطرح کرد؛

حمایت وزارت راه و شهرسازی از بانک‌مسکن در مسیر تبدیل به بانک توسعه‌ای

عصر اعتبار- دکتر عباس آخوندی با تاکید بر این مطلب که در طی دولت یازدهم، اقدام ارزشمند سم‌زدایی از نظام پولی و بانکی کشور انجام شد، گفت: دولت و مشخصا وزارتخانه‌های راه و شهرسازی و اقتصاد از بانک مسکن حمایت می‌کنند تا سرمایه خود را افزایش دهد و تبدیل به بانک توسعه‌ای شود.

حمایت وزارت راه و شهرسازی از بانک‌مسکن در مسیر تبدیل به بانک توسعه‌ای
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۶ دی ۱۳۹۶ - ۱۵:۲۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از وزارت راه و شهرسازی، عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی امروز 26 دی‌ماه همزمان با هفتاد و نهمین سالروز تاسیس بانک مسکن در مراسم تودیع و معارفه مدیرعامل سابق و جدید بانک مسکن ضمن اظهار خرسندی از حضور در جمع همکاران بانک مسکن با 79 سال سابقه حرفه‌ای بار دیگر یاد و خاطره دریا‌دلان عزیزی را که در دریای رحمت الهی در آب‌های چین جان باختن را گرامی داشت و برای بازماندگان آنها صبر و شکیبایی آرزو کرد.

    آخوندی در ابتدای صحبت‌های خود با قرائت سوره والعصر گفت: ابتدا سوره والعصر را خواندم به این دلیل که این سوره تمام زندگی را در دو نکته خلاصه می‌کند که تواصی به حق و تواصی به شکیبایی و استواری در راه حق است که تمام زندگی در این دو عنوان خلاصه می شود در واقع می خواهم بعداز 4 سال همکاری با جناب آقای بت شکن تاکید کنم که در بیان واقعیات تواصی به حق و تواصی به استواری در اجرای حق داشته باشیم.

    وزیر راه و شهرسازی گفت: واقعیت این است که در دوره اخیر بانک مسکن با چندین مسئله پیچیده روبه رو بود و حسن عملکرد دکتر بت‌شکن از نظر من مبتنی بر این است که پیچیدگی‌ها را خوب فهمید و در این فضای بسیار پیچیده راه خود را گم نکرد.

    عضو کابینه دولت دوازدهم با طرح این پرسش که چرا فضای پولی و بانکی پیچیده بود تاکید کرد: واقعیت این است که بدون بانک در دنیای مدرن اساسا امکان توسعه وجود نداردو طی  سال های 93 و 94 هم بارها اعلام کردم که مشکل ما این بوده که سیستم بانکی و نظام پولی کشور به پول سمی آلوده شده بود. در واقع پدیده‌ای که در 100 سال گذشته با آن مواجه نبودیم.

    وی ادامه داد: پول سمی سهم قابل توجهی از کل پول در گردش کشور را به خود اختصاص داده  و شوربختانه فساد مانند موریانه بر تن اقتصاد و پول متصل شده بود.

    لذا شروع و آغاز کار بت‌شکن در این فضای سخت بسیار آغاز پیچیده و با دشواری همراه بود. در عین حال بانک هم درگیر فشار و تصمیم‌های دولت نهم و دهم قرار گرفت  که یکی از آنها موضوع مسکن مهر بود که کل نظام بانکی را تکان داد و دوم فساد آن فرد معروف که بخشی از آن را احاله داده بودند تا از طریق بانک مسکن انجام شود و بدین ترتیب بانک مسکن را درگیر کلاهبرداری بزرگ کرده بودند.

    همچنین وزیر راه و شهرسازی افزود: مدیریت بانک در این فضای ناسالم باید اقدام بزرگی انجام می‌داد تا اولا به فساد خاتمه داده  و ثانیا به سمت توسعه و تغییر جهت دهد و بتواند توسعه متوازن را در سطح گسترده فعال کند و  اگر مدیرعاملی بانک و هیئت مدیره بانک درک درستی از شرایط پولی و بانک کشور نمی‌داشتند حتما بحران پولی و بانکی تعمیق می‌شد.

    تشکر از اقدامات بت‌شکن در دولت یازدهم

    وی ضمن سپاسگزاری از اقدامات ارزشمند محمد هاشم بت‌شکن در دولت یازدهم تصریح کرد: ایشان با پایمردی از فضای فساد تغییر جهت داد و عملکرد شایسته‌ای از خود به جا گذشت.

    آخوندی ادامه داد: کار آقای بت‌شکن به چند جهت دشوار بود. اول آنکه وقتی می‌گوییم نظام پولی و بانکی دچار پول سمی شده بود می بایست ببینیم سیاستگذاران پولی و بانکی در زمان خود به آن اعتقاد داشتند یا خیر؟ یا در صورت رسیدن به این اعتقاد به این نتیجه هم رسیده بودند که باید از نظام پولی و بانکی سم‌زدایی انجام دهند؟

    وزیر راه و شهرسازی افزود: سختی کار مدیریت بانک مسکن در دولت یازدهم این بود که حداقل مدیریت سیستم پولی و بانکی در مبارزه با پول سمی بیشتر اداری و رویه ای بود که همین کار، ادامه راه را دشوار می کرد. زیرا آمادگی لازم برای سم زدایی گسترده در نظام بانکی و پولی کشور فراهم نبود اما آقای بت شکن به درستی از عهده اینکار دشوار برآمد.

    عضو کابینه دولت دوازدهم سختی دیگر کار مدیرعامل سابق بانک مسکن را این نکته برشمرد که بانک مسکن به جای آنکه به سمت توسعه ای شدن برود به بانک تخصصی تبدیل شد و ماهیت خود را در جاهایی از دست داد.

    آخوندی یادآور شد: مختصاتی که برای بانک مسکن در دهه 40 و 50 شمسی تعریف شده بود بانک توسعه ای است اما در دهه 80 و 90 شاهد بودیم که این بانک تبدیل به بانک تخصصی شد و عملا وظیفه خود را برای تعادل بخشی به بازار و اقدام برای رویارویی با سیگنال های رونق و رکود از دست  داد.

    وزیر راه و شهرسازی با تاکید مجدد بر سختی کار مدیرعامل پیشین بانک مسکن خاطرنشان کرد: تلاش داشتیم تا بانک مسکن را بانک توسعه‌ای کنیم و در اینکار آقای بت‌شکن همراه بودند اما در عمل پشتیبانی خاصی از این اقدام موثر در نظام بانکی صورت نمی‌گرفت.

    همچنین آخوندی تصریح کرد: با تلاش‌های مداوم موفق شدیم در سال جاری در جلسه مجمع عمومی بانک مسکن که با حضور جناب آقای کرباسیان وزیر محترم اقتصاد برگزار شد رسما تغییر جهت‌گیری بانک مسکن به بانک توسعه ای را در صورتجلسه مجمع عمومی بانک مسکن درج کنیم که نتیجه چهار سال پایمردی و استقامت بود.

    سیاستگذار ارشد حوزه مسکن و شهرسازی همچنین گفت: برای آنکه بانک‌مسکن تبدیل به بانک توسعه‌ای شود نیازمند دو ابزار بود که یکی از آنها افزایش سرمایه بانک بود و پیشنهادی که بنده در این مورد ارایه کردم این بود که خبطی که در بحث تامین اعتبار طرح مهر از طریق افزایش پایه پولی صورت گرفته و آثار منفی‌اش را گذاشته باید به فرصت تبدیل شود تا از این پس بتوانیم آن را تبدیل به ابزار مثبت کنیم.

    وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: پیشنهادم در مهر سال 92 این بود که تمام رقم تامین اعتبار طرح مهر، تبدیل به افزایش سرمایه بانک‌مسکن شود و آن خط اعتباری به عنوان بدهی دولت و بدهی بانک‌مسکن به بانک‌مرکزی در نظر گرفته شود. زیرا طرح آثار سوء خود را گذاشته بود و اگر دولت می‌خواست اصل و سود را برگرداند هزینه‌اش بیشتر و چندین برابر افزایش سرمایه بانک می‌شد.

    آخوندی افزود: لذا پیشنهادم این بود که از جهت اقتصاد کلان این تبدیل صورت نگیرد. هنوز هم معتقدم باید راهکارهایی ارایه شود که متضمن منافع دولت باشد. بدین‌معنا اگر با طرح توسعه‌ای شدن بانک‌مسکن و افزایش سرمایه بانک موافقت می‌شد در حال حاضر شاهد افزایش سرمایه بانک‌مسکن از 3 هزار میلیاردتومان به 48 هزار میلیارد تومان بودیم و بدین‌ترتیب بانک مسکن تبدیل به بانک توسعه‌ای می‌شد که می‌توانست نقش موثری را در سیکل رونق و رکود در بخش مسکن ایفا کند.

    وی تصریح کرد: اگرچه چهار سال سپری شده است اما باز هم راهکارهای اصلی برای آنکه بخش مسکن رونق واقعی بگیرد وجود دارد که باید موردتوجه قرار گیرد.

    سرمایه بانک مسکن را به 13 هزار میلیاردتومان رساندیم

    در ادامه وزیر راه و شهرسازی گفت: تلاش‌هایی را برای افزایش سرمایه بانک‌مسکن انجام دادیم و خوشبختانه در بودجه کشور، افزایش سرمایه بانک را به 13 هزار میلیاردتومان رساندیم که به تصویب رسید و با پیگیری‌های جناب آقای دکتر  بت‌شکن 5 هزار میلیاردتومان از 10 هزار میلیاردتومان بودجه توصیبی به ثبت رسید.

    عضو کابینه دولت دوازدهم همچنین یادآور شد: اندیشه ما این بوده  که افزایش سرمایه بانک مسکن را داشته باشیم و بتوانیم انباشت سرمایه 35 درصدی بخش مسکن و ساختمان را فعال کنیم و اینکار را با افزایش سرمایه محقق کنیم.

    آخوندی گفت: در حال حاضر سرمایه بانک مسکن 8 هزار میلیاردتومان است که به مفهوم 2 میلیارد دلار سرمایه است که یقینا این سرمایه برای بانک مسکن و همچنین مسکن، سرمایه اندکی است.

    وی افزود: اگر بخش مسکن بخواهد با سیکل رکود مبارزه کند نیاز به بانک مسکنی داریم که 10 میلیارد دلار سرمایه داشته باشد تا با این سرمایه بتواند وارد بازار شود و آن را به رونق وادارد.

    وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: نیاز به افزایش سرمایه مستمر در بانک مسکن داریم و باید کل اعتبارات بخش مسکن مهر تبدیل به افزایش یرمایه بخش مسکن شود. همچنین بانک مسکن برای ایجاد تحرک در بازار مسکن، نیازمند ابزارهای جدید پولی و بانکی بود که انواع صندوق ها، اوراق رهنی و سایر محصولاتی که بانک مسکن باید عرضه می کرد و خوشبختانه بانک مسکن در چهارسال گذشته بخشی از آنها را محقق  کرد.

    آخوندی گفت: در حال حاضر، بخشی از ابزارهای جدید پولی و بانکی همچون شرکت‌های توسعه سرمایه‌گذاری مسکن، شرکت‌های تولید سرمایه بانک مسکن و ابزار مختلف اجرا شده‌اند.

    وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: در حال حاضر، بزرگترین مشکل ما این است که در وضع مقررات مالی بانک، متاسفانه ضعف هایی وجود دارد و باید مقررات ایجاد بانک توسعه تهیه و تدوین شود به همین دلیل نیز بانک توسعه ای چون ابزار سیاستگذاری است باید در حوزه وضع مقررات مالی ورود کند در حالیکه بانک تجاری وظیفه اش این است که عملیات تجاری را به درستی انجام دهد.

    آخوندی با تاکید بر این مطلب که چند سالی است تهیه، تدوین و تصویب نظام وضع مقررات مالی بانک توسعه ای را تعقیب می کند، گفت: خوشبختانه این موضوع با نماینده بانک مرکزی مطرح شده و به تایید رسیده  و در حال پیگیری است. لذا تاکید می کنم که مدیریت عامل جدید بانک مسکن تهیه و تدوین پیش نویس مقررات مالی بانک توسعه ای را در دستورکار قرار دهد.

    این مقام مسئول و سیاستگذار تاکید کرد: دکتر بت شکن به جهت داشتن دانش کافی و کارنامه خوبی که دارند می توانند این موارد را دنبال کرده و در مجامع حرفه ای و دانشگاهی تلاش هایی را که در این موضوع دنبال کرده اند به صورت مطالبه عمومی دنبال نمایند.

    آخوندی یادآور شد: در حال حاضر، بیش از 340 هزار سپرده گذاری در حساب صندوق پس انداز مسکن یکم انجام شده و مانده سپرده ها در آن حساب بالغ بر 58 هزار میلیارد است که می تواند در حوزه تجهیز منابع و اقتصاد خانوارها مورد استفاده قرار گیرد.

    وزیر راه و شهرسازی در بیان افق های پیش روی بانک مسکن و انتظاری که از مدیرعامل جدید بانک مسکن دارد به ارایه توضیحاتی پرداخت و گفت: آقای رحیمی انارکی اولین مدیرعاملی هستند که در طول فعالیت 80 ساله بانک مسکن از درون بانک به این سمت انتخاب شده است. آقای رحیمی باید توجه داشته باشد که جانشین بزرگ مردان اقتصاددانی شده است که باید حافظ میراث باقی مانده از آنها در بانک مسکن باشد و از تجربیات آنها نهایت استفاده را ببرد.

    این مقام مسئول ادامه داد: مطمئن باشید که ما در وزارت راه و شهرسازی حمایت لازم را از شما خواهیم داشت و به نیابت از جناب آقای کرباسیان این حمایت از سوی وزارت اقتصاد نیز برای توسعه ای شدن بانک مسکن انجام خواهد گرفت.

    آخوندی مصوبات آخرین جلسه مجمع عمومی بانک مسکن را مصوبات تاثیرگذاری برشمرد و گفت: خواسته ام از مدیرعامل جدید بانک مسکن این است که تعداد شعب بانک مسکن را در سراسر کشور به 20 درصد کاهش دهد زیرا نیازی به این تعداد شعبه در کشور نیست.

    وی تصریح کرد: بانک‌مسکن در دولت دوازدهم این یادگار را از خود برای آیندگان به جای بگذارد که در فرایند مدرن کردن بانک اقدامات موثری بردارد و تلاش کند تا بانک مسکن به یک بانک الکترونیکی تبدیل شود.

    وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه کاهش تعداد شعب بانک به معنای تعدیل نیروی انسانی شاغل در بانک نیست، افزود: بانک مسکن در طی دوره ای 10 ساله با افرادی که بازنشست خواهند شد کاهش 20 درصدی شعب بانک را محقق کند.

    آخوندی همچنین تصریح کرد: بانک مسکن به سیاستگذاران این آلارم را بدهد که برای کاهش هزینه های بانک اقدام موثری را در دستور کار دارد و آن را عملیاتی و اجرایی کند تا حمایت سیاستگذار را نیز برای پیشبرد اهدافش داشته باشد.

    وزیر راه و شهرسازی در ادامه سخنان خود به موضوع بازآفرینی شهری و اهمیتی که این موضوع برای وزارتخانه دارد و تلاش هایی که در این رابطه در طی چهارسال دولت یازدهم انجام گرفت، اشاره کرد و گفت: در حال حاضر بازآفرینی شهری، طرحی که توسط وزارت راه و شهرسازی دنبال می شد به موضوع یک کشور تبدیل شده است و رئیس جمهوری و رئیس مجلس نیز در دولت دوازدهم بر آن تاکید دارند. به همین دلیل بانک مسکن باید اولین کاری را که در دستور کار خود قرار می دهد پشتیبانی از بازآفرینی شهری باشد و برای آن اقداماتی را در دستور کار قرار دهد.

    آخوندی در پایان  افزود: امیدوارم بانک مسکن برنامه روشنی برای حمایت از طرح بازافرینی شهری ارایه دهد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو