عصر بازار

پیش‌بینی روند رو به رشد اقتصاد ایران

عصر اعتبار- کارشناسان اقتصادی معتقدند که ایران ظرفیت‌های رو به رشد قابل پیش‌بینی اقتصادی را دارد.

پیش‌بینی روند رو به رشد اقتصاد ایران
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۷ دی ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از صداوسیما، در برنامه تیتر امشب شبکه خبر سیما، علیرضا کلاهی عضو هیات نمایندگان اتاق ایران گفت: اقتصاد ایران اقتصاد جذابی است؛ از نظر خارجی ها به عنوان بازار بزرگ 80 میلیونی کشور ایران پتانسیل‌های زیادی دارد و سرمایه گذاری‌های خوبی در زیرساخت‌ها انجام داده است.

    هم فرهنگ کار نسبت به متوسط خاورمیانه و هم سطح اموزش کشور ما بهتر است که برابری می کند با امریکا و روسیه، این ها ثبات گرفتن شاخص های کنونی را برای جهش اقتصادی فراهم کرده است، البته اشتباهاتی هم بوده که دولت یازدهم سعی در برطرف کردن اشتباهات داشته است.­

    وی افزود: یکی از بزرگترین اشتباهات این بوده که ما دوباره­ با خرج کردن بی رویه درآمد نفتی حجم دولت را بزرگ کرده‌ایم، در تاریخ اقتصاد ایران همیشه این بوده که هر موقع درامد نفتی بالا رفته و حجم دولت نیز نسبت به کل اقتصاد افزایش یافته است، نقش بخش خصوص کمرنگ شده، کارآمدی اقتصاد پایین آمده است.

    وی گفت: موضوع بعدی تنوع بخشی به تولید ناخالص ملی ایران است، عمده رشد اقتصاد در سال های اخیر در حوزه صنایع بالادستی و صنایع مادر وابسته به مواد اولیه و انرژی بوده که باید مشوق های اقتصادی را به گونه‌ای قرار دهیم که در سرمایه گذاری در حوزه صنایع پایین دستی، شرکت های کوچک و متوسط و بخش خصوصی که بخش عمده اشتغال را ایجاد می‌کند.

    سرمایه گذاری خارجی نیز بسیار مهم است واقعیت این است که به دور بودن از مباحث جهانی باعث شده که شرکت‌های ایرانی از مدیریت روز به دور بمانند.

    کلاهی­ افزود: شرکت های ایرانی از نظر فنی بسیار قوی هستند، اما از نظر بهره‌وری جهانی که بسیار شاخص مهمی است که باید در بهبودی آن توجه شود. با هم اندیشی می‌توانیم شاخص‌های بهره‌وری را بهبود دهیم. میدان دادن به بخش خصوصی، همکاری موثر بخش خصوصی و دولت در قانون­ گذاری و اجرای قوانین و تربیت نیروی انسانی نیز مهم است که دولت در این زمینه قدم های خوبی برداشته است.­

    عضو هیات نمایندگان اتاق ایران در ادامه گفت: مهمترین موضوع کوچک کردن سایز دولت است، چون هیچ اقتصادی رونق نداشته، مگر اینکه بخش خصوصی را در اقتصاد دخالت داده باشد. دولت باید به جای بنگاه داری سیاست گذاری داشته باشد و از بخش خصوصی استفاده کند. حد فاصل سال های 76 تا 84 بالاترین نرخ رشد اقتصاد را داشتیم، چون همه کارها با برنامه‌ریزی درست انجام شده بود.­

    وی اضافه کرد: سیاست های ارزی لزوما بین المللی و جهانی نیستند، بلکه منطقه ای­ هم هست. کاهش لیر ترکیه یعنی افزایش مسافرت به ترکیه و افزایش ورود کالاهای ترکیه به کشور ما. ما باید فکر جدی نسبت به ناکارامدی بانک ها نیز داشته باشیم، تا به جهش اقتصادی ما لطمه وارد نکند.

    کلاهی گفت: ما برای رسیدن به رشد 8 درصدی و برای پیشی گرفتن از­ کشورهای منطقه باید روی کسب و کارهای نوین سرمایه گذاری کنیم.­ در نوآوری و فکر بخشی و تنوع بخشی به سرمایه پایین دستی و استفاده از بخش خصوصی می توانیم به رشد اقتصادی مورد نظر برسیم. ما بدون در نظر گرفتن درزنجیره اقتصادی جهانی و استفاده از شرکت های اقتصادی نمی توانیم به رشد اقتصادی مورد نظر برسیم.­

    وحید شقاقی کارشناس اقتصادی درباره دورنمای اقتصاد گفت: نگاه های مختلفی نسبت به اقتصاد ایران وجود دارد البته اقدامات مثبتی هم برای اقتصاد ایران در دولت یازدهم صورت گرفت که تا حدودی توانست نتایجی را برای اقتصاد ایران در پی داشته باشد و برای آینده اقتصاد ایران هم اگر این اقدامات با سرعت بیشتری پیش رود مناسب است. این اقدامات توانست ثبات اقتصادی ایجاد کند، شفافیت اقتصادی پیشرفت کرد و در این دوره اقتصاد ایران بهتر شد که این ها می تواند مقدمه ای برای جهش اقتصادی باشد. فضای کسب و کار جز شعارهای دولت یازدهم بود که در این دولت در این زمینه کار شد که امیدواریم در دولت دوازدهم با جدیت بیشتری کار شود.

    وی افزود: در سال 2013 رتبه ما 152 و در سال 2017 به رتبه 120 رسیدیم که در برنامه ششم ابلاغ شده که ما باید تا رتبه 70 ارتقا پیدا کنیم.­ تورم ما از 34/7 به تورم 9 و 10 درصد رسیده است. اولویت دولت یازدهم در درجه اول کاهش نرخ تورم بود طبیعتا کنترل تورم سایر مولفه های اقتصادی مثل کاهش نرخ سود بانکی و پیش بینی پذیربودن اقتصاد را با­ خود همراه کند. در حوزه واردات کارهای خوبی انجام شد که برای اولین بار در سال گذشته تراز تجاری ما مثبت شد.

    شقاقی افزود: ما سومین کشور دنیا از نظر سرانه دانشجو هستیم که 4800 هزار دانشجو داریم، در سرانه مهندسی جز 4 کشور جهان هستیم. جز ده کشور اول دنیا از نظر معادن هستیم، بنابراین فرصت های خوبی برای اقتصاد ایران در دنیا وجود دارد که اگر دولت دوازدهم بتواند از فرصت ها به خوبی استفاده کند، می‌توانیم جز ده کشور برتر دنیا باشیم.

    او افزود: اگر واقعا به سرمایه انسانی جهت دهیم و جوانان را به حوزه اقتصاد دانش بنیان هدایت کنیم می توانیم معادل درامد نفت ثروت به دست آوریم. ما در حوزه معادن جز ده کشور دنیا هستیم و پتانسیل‌های بالایی داریم. در بخش خدمات ظرفیت بالایی داریم که از لحاظ پزشکان متخصص و امکانات می‌توانیم از نظر توریسم درمانی هاب منطقه باشیم. ما 1459 میلیارد دلار تولید داریم که از نظر منطقه‌ای سوم هستیم، اما ظرفیت‌های ما مغفول مانده است.

    وی گفت: اگر دولت دوازدهم همت کند و بتواند به دانشگاه ها و بازار کار را جهت دهی مناسبی بدهد و با تقویت بخش خصوصی در حوزه بازارها ظرفیت تبدیل شدن به قدرت دهم دنیا را داریم. کشور ما ظرفیت جوان تحصیل کرده‌ای دارد که نیاز به آماده سازی فضای کسب­ و کار مناسب دارند، بنابراین دولت باید از جوانان در حوزه اقتصاد استفاده کند.

    شقاقی در ادامه گفت: برخی از اصول به وسیله دولت پذیرفته شده است. با مردم شفاف صحبت کردن و دردها را به مردم گفتن، به هنگام جراحی کردن و شفافیت اقتصادی، پذیرش اقتصاد غیر دولتی، دولت کارآفرین مهم است، بنابراین باید رتبه های خود را کاهش دهیم تا بتوانیم از پتانسیل‌ها استفاده کنیم.

    او افزود: ظرفیت‌های اقتصادی ایران ما را امیدوار می‌کند که آینده درخشان در انتظار اقتصاد ماست.­

    امیر باقری سخنگوی بودجه سازمان برنامه و بودجه در ارتباط تلفنی درباره شاخص‌های روبه رشد اقتصاد ایران گفت: پتانسیل‌های اقتصاد ایران نشان می‌دهد که ایران ظرفیت رو به رشد قابل پیش بینی اقتصادی دارد. در کنار این پتانسیل ها عملکرد چندساله نشان می‌دهد که ما در حرکت روبه رشد هستیم. رشد اقتصادی ما در سال گذشته افزایش داشته است. در سرمایه‌گذاری در شش ماهه اول سال 96 نرخ رشد 3/1 درصد را داشته است که نشان دهنده رشد مثبت اقتصاد بوده ایم. در حوزه اشتغال در تابستان 96 نرخ بیکاری را یک واحد کاهش داده ایم همه این ها نشان دهنده این بوده است که اقتصاد ایران رو به رشد بوده است.­

    سخنگوی بودجه سازمان برنامه و بودجه در ادامه افزود: ما ظرفیت‌های زیادی داریم که می‌توان از بالقوه به بالفعل تبدیل کرد. ما در برنامه ششم بخش‌های اولویت دار را که می تواند در رشد اقتصاد تضمین کننده باشد، را مشخص کرده‌ایم، یکی از محورهای بودجه 97 هم این است که به این اولویت ها توجه شده است. در حوزه ایجاد اشتغال که دولت برنامه منسجمی دارد، به بخش مسکن و صنعت و گردشگری که پتانسیل ایجاد رشد فراگیر دارند توجه شده است.

    به گفته باقری: در مورد طرح های نیمه کاره هم در بودجه 97 توجه شده که اگر بتوانیم منابع لازم را تخصیص دهیم، طرح های نیمه تمام­ کامل خواهد شد. ما سعی کرده‌ایم هم از نظر تخصیص منابع هم از نظر ایجاد اشتغال بتوانیم به رشد اقتصادی کمک کنیم.­

    باقری گفت: اقتصاد ایران پتانسیل رو به جلو دارد، اما باید نسخه مناسب دیده شود، تا رشد توام با اشتغال دیده شود. در دولت دوازدهم این نسخه تهیه شده و باید ارکان با هم در یک جهت حرکت کند، تا بتوانیم در جهت رشد اقتصادی رو به جلو­ حرکت کنیم.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو