عصر بازار

توصیه یک اقتصاددان به دولت:

حذف ۸ دهک از دریافت یارانه و افزایش یارانه مستمندان

عصر اعتبار- یک اقتصاددان می‌گوید دولت باید از حذف دهک‌های بی‌نیاز به یارانه ابایی نداشته باشد، اکنون شرایطی است که می‌تواند هشت دهک درآمدی را از یارانه حذف کند و در عوض به دو دهک نیازمند، یارانه بیشتری پرداخت کند.

حذف ۸ دهک از دریافت یارانه و افزایش یارانه مستمندان
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۷ دی ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، تقی ترابی درباره حذف یارانه‌های نقدی چنین توضیح داد: دولت باید یارانه‌های نقدی را از دهک‌های بالای درآمدی حذف کند و به نظر من الان هم برای انجام چنین کاری دیر است. در ابتدای دولت یازدهم وقت این بود که دهک‌های بالای درآمدی از دریافت یارانه حذف شوند. نکته اینجاست که به طور کلی پرداخت یارانه نقدی به نفع جامعه نیست و در سیستم قیمت‌ها و کل اقتصاد اخلال ایجاد کرده و آن را دچار ناکارآمدی می‌کند.

    این اقتصاددان ادامه داد: باید بگویم که طبیعتا حذف دهک‌های بالای درآمدی از دریافت یارانه ممکن است با ناراحتی بخشی از مردم روبه‌رو شود، ولی به هر حال چاره‌ای نیست مردم شاید دقیقا نمی‌دانند که چقدر پرداخت یارانه‌ها زیان‌ آور است و در دراز مدت برای اقتصاد تورم‌زاست. من همیشه می‌گویم یارانه نقدی مانند سم شیرین است، ولی حلاوت آن اجازه نمی‌دهد که مردم متوجه شوند که چه سمی به خورد آنها می‌رود.

    عضو هیات علمی دانشگاه علوم تحقیقات در ادامه صحبت‌هایش گفت: با این حال در شرایط کنونی اقتصاد ایران پرداخت یارانه به برخی از اقشار جامعه اجتناب ناپذیر است ولی حتی‌المقدر باید این یارانه‌ها به صورت هدفمند پرداخت شود.

    ترابی بیان کرد: گر چه دولت چهار سال پیش می‌توانست یارانه‌های نقدی را از دهک‌هایی که نسبت به آن بی‌نیازند قطع کند، ولی اکنون نیز که دولت به دلیل فشار بودجه‌ای تصمیم گرفته است که اقدام به قطع دهک‌های بی‌نیاز از دریافت یارانه کند نیز این فرصت غنیمت است. پرداخت یارانه دستاوردی جز گداپروری و تن‌پروری ندارد و باید سیاست‌ها را به نحوی اعمال کرد که تا جای ممکن پول نفت میان افراد تقسیم نشود.

    وی در پاسخ به این سوال که گفته می‌شود دولت امکان شناسایی را ندارد، اظهار کرد: بانک‌های اطلاعاتی در برخی بنیادها و نهادهای خاص وجود دارد و دولت می‌تواند از آن استفاده کند به نظر من باید افرادی که تحت پوشش بنیادهای حمایتی هستند، شناسایی شده و فقط به آنها یارانه پرداخت شود. از سوی دیگر به نظر نمی‌رسد که شناسایی افرادی که می‌توان آنها را از یارانه حذف کرد، چندان دشوار باشد. مشاغلی وجود دارد از جمله اساتید دانشگاه و غیره که دولت می‌تواند به راحتی آنها را شناسایی کند.

    عضو هیات علمی دانشگاه علوم تحقیقات ادامه داد: من معتقدم که دولت باید فقط به دو دهک پایین درآمدی یارانه دهد و 80 درصد را از پرداخت یارانه حذف کند. از سوی دیگر پرداخت یارانه 45 هزار تومانی دیگر به آن اقشار کفاف نمی‌دهد و دولت باید به فکر افزایش یارانه پرداختی به آن دو دهک پایین باشد. اگر حذف هشت دهک درآمدی میسر شد به نظر من می‌توان یارانه دو دهک پایین درآمدی را به 100 یا 120 هزار تومان رساند.

    ترابی همچنین گفت که از نکات مثبت بودجه‌ای امسال این بود که افراد جامعه به آن توجه کردند و درباره بودجه برخی دستگاه‌ها و نهادها سوال پرسیدند. به نظر من این فرصت مناسبی است که دولت می‌تواند تجدید نظری هم در بودجه برخی دستگاه‌ها کند و اگر بودجه مازادی به دستگاهی پرداخت می‌شود آن را قطع کرده و به حساسیت جامعه پاسخ گوید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو