عصر بازار

سفیر هلند:

شرکت های هلندی آماده سرمایه گذاری در ایران هستند

عصر اعتبار-سفیر هلند در تهران با بیان این که شرکت های هلندی آماده سرمایه گذاری در ایران هستند گفت: تجار ما واقعا می خواهند که با ایران کار کنند.با این حال بعضا از آنها می شنویم که می گویند فرآیند تجارت با ایران خیلی طولانی است.

شرکت های هلندی آماده سرمایه گذاری در ایران هستند
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۷ دی ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از تسنیم، منصور معظمی در دیدار با سوزانا ترستال سفیر هلند در ایران با اشاره به ماموریت سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران در دولت دوازدهم و تاکید رییس جمهوری برای همکاری های مشترک با شرکت های خارجی اظهارداشت:خوشبختانه بعد از لغو تحریم ها اگرچه رییس جمهور آمریکا تلاش کرد که موانعی برای همکاری های ایران با کشورهای اروپایی ایجاد کند، اما این اتفاق نیفتاد. خوشبختانه نشست اخیر آقای ظریف در بروکسل هم بسیار مثبت بود و انتظار ما این است که کشورهای اروپایی همکاری های خود را با ایران گسترش بدهند.

    معظمی با بیان اینکه در دوران تحریم ها ارتباط با شرکت ها و بانک های اروپایی دچار مشکل شده بود،عنوان کرد: بعد از لغو تحریم ها فضای مثبتی ایجاد شد و ما اکنون آماده مذاکره هستیم؛ ما هم می خواهیم که شرکت های اروپایی به ایران بیایند و در پروسه آموزش به تولیدکننده های ما کمک کنند.

    وی با بیان اینکه عادی شدن روابط با کشورهای اروپایی زمان می برد،گفت:درست است که بیش از 8 سال بود که هیچ ارتباطی با کشورهای اروپایی نداشتیم؛ اما امروز می توانیم شرایط تغییر دهیم. به طور مثال ایدرو آماده مذاکره و تغییر است.

    معظمی در ادامه به فعالیت های ایدرو در حوزه نفت و گاز و اکتشاف اشاره کرد و گفت: ما اخیرا از وزارت نفت مجوزی برای اکتشاف یک میدان نفتی گرفتیم و دنبال شریک سرمایه گذاری برای اکتشاف و استخراج هستیم.

    معاون وزیر صنعت،معدن و تجارت خاطرنشان کرد:اگر شرکتی در کشور شما وجود دارد که می تواند به ما کمک کند،حتما حمایت و معرفی شما می تواند به ما کمک کند. ما تمام حمایت ها را از دولت داریم و هیچ مشکلی از طرف دولت وجود ندارد. این میدان در سوسنگرد است. البته ما قرارداد اولیه ای با یک شرکت فرانسوی برای مطالعه میدانی منعقد کرده ایم.

    تجار هلندی واقعا مایل به همکاری با ایران هستند

    سوزانا ترستال سفیر هلند در ایران هم در این نشست گفت: ما هم شرکت های هلندی را برای همکاری با ایران تشویق می کنیم،اما در برخی مواقع خیلی سخت می شود که اطلاعات مورد نیاز برای شرکت هایی که علاقه مند به همکاری هستند، به دست بیاوریم.

    او افزود: البته ما با وزارت اقتصاد و بانک مرکزی در حال مذاکره هستیم ؛حتما لازم است که شرکت های هلندی قوانین وساختارهای مالکیت در ایران را طبق مقرراتی حقوقی بشناسند.ممکن است این پروسه کمی طولانی باشد ولی ما می خواهیم که شما کمک کنید که کارها آسان تر شود.

    ترستال با بیان اینکه ما خیلی مشتاق هستیم که ایران به WTO بپیوندد،گفت: البته که می دانم که چه مشکلاتی وجود دارد؛با پیوستن ایران به سازمان تجارت جهانی بسیاری از این قوانین آسان تر و شرایط بهتر خواهد شد.اگر قوانین سازمان تجارت جهانی در کشور شما رعایت شود، خیلی راحت تر می توان روابط را توسعه داد.

    وی اضافه کرد: تجار ما واقعا می خواهند که با ایران کار کنند.با این حال بعضا از آنها می شنویم که می گویند فرآیند تجارت با ایران خیلی طولانی است.

    ترتستال گفت: اگر بتوانیم از ظرفیتی که ایدرو دارد کمک بگیریم ، آماده هستیم که ظرفیت های خود را برای آموزش در اختیار شرکت های ایرانی قرار دهیم.

    وی همچنین با اشاره به مساله آلودگی هوا در تهران نیز گفت:بخشی از این آلودگی ناشی از خودروهای قدیمی است و بنزین استاندارد نیست.واردات خودروهای هیبریدی و برقی می تواند به رفع این مشکل کمک کند. اما برای واردات قوانین پیچیده ای در کشور وجود دارد و پیچیدگی ها زیاد است. به همین دلیل برای کاهش این موانع وارداتی به شرکت های ما کمک کنید. به طور مثال من می دانم که یک شرکت بزرگ هلندی می خواهد در ایران سرمایه گذاری کند و کارخانه بسازد ومحصولات خود را از ایران صادر کند. دقیقا همان چیزی که در ایران به دنبال آن هستید.

    سفیر هلند در ایران با اشاره به اشتغالزایی این همکاری عنوان کرد: ما می دانیم که برای تولید محصول در ایران،موانعی وجود دارد، از جمله واردات مواد اولیه محدود است. ایران نیاز دارد که حدود دو الی سه سال محدودیت های وارداتی را کاهش دهد. بازاریابی مشکل نیست. ما بازار را دیدیم و پسندیدیم.

    ترتستال با اشاره تفاوت سیاست های تجاری کشورهای اروپایی با یکدیگر، گفت: ما یک موسسه در هلند داریم که تمامی پروژه ها و تشویق ها برای شرکت های هلندی در آن جا مطرح می شود. درواقع ما در یک مثلث طلایی کار می کنیم. این مثلث همیشه یک ساختار قدرتمندی داشته است.

    وی افزود:این موسسه از یک موسسه های دانش بنیان ، بخش خصوصی و دولت به عنوان سه ضلع این مثلث تشکیل شده است.

    سرمایه گذاری به شرط سرمایه گذاری مشترک

    علی عراقچی مدیرکل امور بین الملل ایدرو هم در این نشست گفت: با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری، ما باید به دنبال ایجاد شرایط اشتغالزا در کشور باشیم و این هدف ما در سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران است. در این زمینه، اگر بتوانیم با شرکتیهای هلندی که اشاره کردید، وارد مذاکره شویم، می توانیم بازار را برای این شرکت ها امن کنیم. البته این تولید باید به صورت مشترک باشد یعنی به ما اجازه دهند که حداقل 50 درصد از تولید مشترک در ایران انجام شود.

    علی عراقچی با طرح پیشنهادی خاطرنشان کرد: با ایجاد خط اعتباری بین ایران و هلند، می توان به توسعه روابط صنعتی بین دو کشور ایران و هلند کمک عملی کرد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی