عصر بازار

دلار از مرز روانی عبور نکرد؛

دژ قیمتی بازار ارز

عصر اعتبار- روز گذشته، قیمت دلار چهارمین افزایش متوالی را تجربه کرد، ولی برای سومین روز پیاپی نیز نتوانست از دژ قیمتی ۴ هزار و ۴۵۰ تومان عبور کند.

دژ قیمتی بازار ارز
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۸ دی ۱۳۹۶ - ۰۰:۰۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از دنیای اقتصاد، روز چهارشنبه، شاخص بازار ارز 14 تومان افزایش را به ثبت رساند و به بهای 4 هزار و 449 تومان رسید. در این روز میزان تقاضا همچنان در بازار بالا بود و تحرکات معامله‌گران برای بالا آوردن قیمت دلار ادامه داشت.
    با این حال، بازارساز ارزی توانست با تغییر تاکتیک خود موج تقاضا را مدیریت کند و مانع از مرزشکنی این ارز شود. دیروز بازارساز عرضه ارز در پاساژ افشار را از سر گرفت و سعی کرد با عرضه خود حجم ارز به اصطلاح «کف بازار» را افزایش دهد. در این شیوه، یکی از بازیگران بازارساز کارت ملی دلالان را دریافت و شماره آن را یادداشت می‌کرد. به گفته فعالان، شماره کارت‌های ملی خریداران در سامانه سنا به ثبت می‌رسید. قیمت عرضه شده دلار توسط بازارساز نیز در محدوده 4 هزار و 430 تومان قرار داشت. بعضی فعالان عنوان کردند، 250 نفر برای خرید دلار بازارساز در بسته‌های 50هزار تایی ثبت نام کردند. اگر این عدد صحت داشته باشد، حاکی از عرضه 5/ 12 دلاری بانک مرکزی بود. افزایش عرضه ارز موجب شد قیمت دلار در معاملات فردایی نیز زیر سطح معاملات نقدی باشد. ساعت 3 بعدازظهر روز گذشته در حالی که قیمت دلار نقدی در حوالی 4هزار و 450 تومان بود، دلار در بازار فردایی‌ها در ابتدای محدوده 4هزار و 440 تومان نوسان می‌کرد.

    با وجود آنکه قیمت دلار در روز چهارشنبه با برخی تغییرات در نحوه توزیع ارز زیر مرز روانی 4هزار و 450 تومان باقی ماند، عده زیادی از فعالان بازار اعتقاد داشتند، مکانیسم مداخله بانک مرکزی نیاز به بازسازی بیشتری دارد. از نظر آنها در این مکانیزم جدید باید ظروف مرتبط به درستی به یکدیگر وصل شوند و هر بخشی به درستی وظیفه خود را انجام دهد و اثر بخش دیگر را تکمیل کند. به‌عنوان مثال، عده‌ای از بازیگران ارزی باور دارند، عرضه ارز به میزان مناسب در بازار صورت می‌گیرد ولی به نظر می‌رسد در بخش‌های دیگر؛ نظارت کافی بر چگونگی عرضه این ارزها در بازار وجود ندارد. از سوی دیگر، عده‌ای باور دارند مکانیزم توزیع ارز نیز با اشکالاتی مواجه است. یکی از ایرادها، فروش ارز ارزان ازسوی برخی از صرافی‌های منتخب است. برای نمونه، در پنجمین روز هفته، یکی از صرافی‌های راسته خیابان فردوسی با نرخ 4هزار و 395 تومان اقدام به عرضه ارز می‌کرد که فاصله‌ای 50 تومانی با قیمت بازار داشت. این رانت حاصل از اختلاف قیمت دلار، موجب می‌شد تقاضای کاذب زیادی از سوی افراد عادی جامعه وارد بازار شود. از سوی دیگر، شکل‌گیری صف در برابر صرافی‌ها به منظور تهیه دلار ارزان ذهنیتی در بازار به وجود می‌آورد که تقاضا برای خرید دلار بالاست و قیمت در آینده رشد بیشتری می‌کند. در این شرایط، تقاضاهای بیشتری وارد بازار می‌شوند. برخی کارشناسان پیشنهاد داده‌اند، بازارساز مانند حراج سکه برای بازار دلار نیز بازار متشکلی درست کند و در آن مکان مشخص به شکل سازمان یافته و منظم عرضه ارز را صورت دهد. یکی دیکر از مشکلات، متشکل نبودن قیمت در بازار ارز بود. به‌عنوان مثال، قیمتی که در سامانه سنا به ثبت می‌رسد، چندان مورد قبول بازار نیست. آنها باور دارند، صرافی‌های بانکی در ساعات انتهایی روز قیمت فروش ارز را بسیار پایین اعلام می‌کنند ولی در آن نقطه فروشی را انجام نمی‌دهند. از نظر آنها این قیمت‌ها در محاسبات نرخ ثبت شده در سامانه سنا اثر دارد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو