عصر بازار

ارزش بازار رمزنهادها ۴۰ درصد سقوط کرد؛

شوک در بازار ارزهای دیجیتالی

عصر اعتبار- بازار ارزهای دیجیتالی به دلیل گسترش رویکرد بین‌المللی که به وضع مقررات محدودکننده گرایش دارد، ۴۰ درصد از ارزش بازار خود را از دست داد.

شوک در بازار ارزهای دیجیتالی
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۸ دی ۱۳۹۶ - ۰۰:۰۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصراعتبار» به نقل از دنیای اقتصاد، این سقوط تاریخی ارزهای دیجیتالی (با محوریت بیت‌کوین)، فرضیه حباب ارزهای رمزپایه را دوباره بر سر زبان‌ها انداخت. اکثر ارزهای دیجیتالی که در صدر فهرست ارزش بازار این دارایی‌های دیجیتالی قرار دارند، کاهش قیمت شدیدی را تجربه کردند.
    به‌عنوان مثال، بیت‌کوین تا نزدیک به قیمت 10 هزار دلار نیز به پایین کشیده شد. با توجه به اینکه در طول این چند ماه خط قیمت 11 هزار دلاری به‌عنوان یک مرز مقاومت قدرتمند شناخته می‌شد، شکسته شدن این خط قیمتی نگرانی بیت‌کوین‌بازها را به بالاترین میزان در طول تاریخ این پدیده دیجیتالی رساند. فرضیه حباب بیت‌کوین که پس از عبور قیمت این ارز دیجیتالی از 5 هزار دلار شکل گرفته بود، دیروز بیش از همیشه مورد تحلیل کارشناسان قرار گرفت؛ البته این فرضیه با نظریات علمی و اقتصادی پشتیبانی نمی‌شود. فرضیه حباب به‌صورت مقایسه‌ای شکل گرفته است. کارشناسانی که از این فرضیه دفاع می‌کنند، حباب مشهور قرن هفدهم که به «تولیپ‌مانیا» یا شیدایی رز هلندی معروف شده، حباب دهه 1990 نزدک یا حتی حباب بازار سهام پیش از «رکود بزرگ» را به‌عنوان شواهد تایید‌کننده فرضیه خود به کار می‌برند. با این اوصاف که شواهد علمی مورد نیاز موجود نیستند، دلایلی که ارزش بازار ارزهای دیجیتالی را نزولی کرده‌اند، اهمیت بیشتری نسبت به گمانه‌زنی‌ها پیدا می‌کنند. مولفه‌هایی که سقوط بازار ارزهای رمزنهاد را پشتیبانی کردند شامل افزایش قوانین محدودکننده در مراکز مهم بیت‌کوین، تعطیلی برخی از کارگزاری‌ها، افزایش قیمت برق برای استخراج‌کنندگان بیت‌کوین و رشد قیمت ثبت تراکنش این‌ ارزها می‌شوند. مجموعه این مولفه‌ها سرمایه‌گذاران را دچار حمله اضطرابی (پانیک) کرد که منجر به هجوم فروشندگان شد. تداوم حضور فروشندگان قیمت بیت‌کوین را به زیر 10 هزار دلار خواهد رساند.

    حمله اضطرابی در بازار بیت‌کوین
    مقررات جدید در سه پایتخت بیت‌کوین: دولت مرکزی چین، وزارت دارایی کره جنوبی و برخی از فرمانداری‌های ایالات متحده، قوانین محدودکننده برای پذیرش، انتقال، استخراج و مبادله ارزهای دیجیتالی از جمله بیت‌کوین را مورد بررسی جدی قرار داده‌اند. برخی از کارگزاری‌های فعال در این نقاط جغرافیایی، از لیست مراکز مجاز خط خوردند و برخی به دلیل وزن محدودیت‌ها تعطیل شدند. از آنجا که چین، کره جنوبی و آمریکا بیشترین اثرگذاری را بر بازار بیت‌کوین دارند، هرگونه سیگنال از سوی رگولاتوری‌های این کشورها، مورد توجه ویژه بازارها قرار می‌گیرد. در روزهای اخیر، دولت مرکزی چین دستور افزایش محدودیت حول بیت‌کوین را به دولت‌های محلی داد، وزیر دارایی کره جنوبی ضمن اشاره به قیمت بالاتر از بازار بیت‌کوین در این کشور، از وضع مقررات محدودکننده خبر داد و برخی از فرمانداری‌های ایالت‌های آمریکا مانند کالیفرنیا، احتمال غیرقانونی کردن معاملات این ارزهای را اعلام کردند، شرایط قانونی برای دارایی‌های دیجیتالی سخت شد. ارزش بازار این گروه، تا هفته گشته نزدیک به 800 میلیارد دلار بود؛ اما پس از انتشار این اخبار به مرور کاهش یافت و دیروز از 470‌میلیارد دلار نیز پایین‌تر رفت. پیش‌بینی می‌شود کارگزاری‌های بیشتری در روزهای آتی، فعالیت خود را متوقف کنند یا اینکه محدودیت پذیرش تراکنش‌های خود را افزایش دهند.

    افزایش هزینه تولید، افزایش هزینه انتقال: مقررات جدید برای ارزهای رمزنهاد به معنای افزایش هزینه تولید و استخراج این ارزها است. زمانی که هزینه گرداندن دفتر حسابرسی کل بیش از حد انتظار بالا برود، از حجم شرکت‌کنندگان در تراکنش‌ها و اثبات تراکنش‌ها کاسته می‌شود. این روند در طول چند روز اخیر در بازار دارایی‌های دیجیتالی مشاهده شد. به دنبال افزایش هزینه تولید و حسابرسی، هزینه ثبت تراکنش‌ها (مبادله موفق) نیز رشد می‌کند. هنگامی که هزینه ثبت تراکنش‌ها بیش از اندازه افزایش یابد، حجم تراکنش‌ها در این بازار کاهش یافته، رونق این بازار کمتر می‌شود. متوسط هزینه یک تراکنش بیت‌کوینی دیروز از مرز 40 دلار نیز گذشت. این قیمت بالا در حالی که فلسفه این شبکه تراکنش‌های تقریبا رایگان بود، تناقضی به وجود آورد که بازار این پدیده دیجیتالی را مستعد افت شدید کرده بود.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو