عصر بازار

ریسک‌های جهان در سال ۲۰۱۸

عصر اعتبار- مجمع جهانی اقتصاد در سیزدهمین نسخه از سری گزارش‌های «ریسک‌های جهان» خطراتی را که جهان در سال ۲۰۱۸ میلادی با آن روبه‌رو است برشمرده است.

ریسک‌های جهان در سال ۲۰۱۸
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۸ دی ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۹:۰۰

     به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از دنیای اقتصاد، این خطرات در 5 حوزه اقتصادی، زیست‌محیطی، ژئوپلیتیک، اجتماعی و تکنولوژیک دسته‌بندی شده‌اند. این گزارش مجمع جهانی که برپایه نظرسنجی از کارشناسان تهیه می‌شود، نسبت به شوک‌هایی هشدار می‌دهد که در آینده احتمال وقوع آنها وجود دارد.
    در گزارش سال گذشته که در اوج نااطمینانی‌ها و نارضایتی‌ها از نظم موجود سیاسی و اقتصادی منتشر شده بود، مجمع جهانی خواستار «اصلاحات بنیادین در کاپیتالیسم بازار» و بازسازی روابط بین کشورها شده بود. حالا با گذشت یک سال از تاریخ آن گزارش، مجمع بر این باور است که لزوم آمادگی با این خطرات بیشتر شده است. با وجود آنکه رشد اقتصادی جهان در حال افزایش است، اما با توجه به آنکه 2017 سال نااطمینانی‌های گسترده در جهان، بی‌ثباتی و آسیب‌پذیری بود، آخرین نتایج نظرسنجی سالانه مجمع موسوم به «ادراک ریسک جهانی» حکایت از آن دارد که اغلب افراد نسبت به سالی که پیش‌روست بدبین هستند.  بر اساس این نظرسنجی که برای سال 2018 انجام شده است، تنها 7 درصد از افراد بر این باورند که ریسک‌ها کاهش یافته‌اند و این در حالی است که 59 درصد از افرادی که از آنها نظرسنجی شده است، بر این باور بوده‌اند که ریسک‌ها برای سال 2018 افزایش یافته‌اند.  امسال مجمع جهانی ریسک‌ها را در قالب 4 گروه عمده برشمرده است:

    1- نابرابری و بی‌عدالتی مستمر 2- تنش‌های سیاسی داخلی و بین‌المللی 3- خطرات زیست‌محیطی 4- آسیب‌های سایبری.

    بر این اساس، فهرست10ریسک بزرگی که احتمال وقوع آنها در سال 2018 بیشتر است، به این شرح است: 1-پدیده‌های جوی شدید 2- بلایای طبیعی 3- حملات سایبری 4-سوء‌استفاده یا دزدی از اطلاعات 5- شکست در کاهش و سازگاری با تغییرات جوی 6- مهاجرت ناخواسته در ابعاد گسترده 7- بلایای زیست‌محیطی ساخته دست بشر 8- حملات تروریستی 9- تجارت غیرقانونی 10- حباب دارایی‌ها در یک اقتصاد بزرگ.

    بنا به گزارش مجمع جهانی اقتصاد، فهرست 10ریسک بزرگی که میزان اثرگذاری آنها بیشتر است، به این شرح است: 1-تسلیحات کشتار جمعی 2- پدیده‌های جوی شدید 3- بلایای طبیعی 4- شکست در کاهش و سازگاری با تغییرات جوی 5- بحران آب 6- حملات سایبری 7- بحران غذا 8- از بین رفتن تنوع زیستی و فروپاشی اکوسیستم 9- مهاجرت ناخواسته در ابعاد گسترده 10- شیوع بیماری‌های واگیردار.

    مجمع جهانی اقتصاد با اشاره به اینکه بشر توانسته است انطباق خود را در برابر برخی از ریسک‌ها افزایش دهد، اما هشدار داده که نوع بشر در برابر ریسک‌های پیچیده در سیستم‌های به‌هم مرتبط جهان ما همچون سازمان‌ها، اقتصادها، جوامع و محیط‌زیست، به‌شدت آسیب‌پذیر است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو