عصر بازار

مدیر امور پژوهشی پژوهشکده پولی و بانکی مطرح کرد؛

خوش بینی نسبت به بازار ارز

عصر اعتبار- مدیر امور پژوهشی پژوهشکده پولی و بانکی می‌گوید با توجه به افزایش قیمت نفت انتظار می‌رود که در ماه‌های آینده بازارهای سفته بازی فروش کرده و قیمت ارز به ثبات برسد. همچنین درباره رشد حجم نقدینگی نیز باید بگویم که در سال جاری رشد حجم نقدینگی نسبت به سال‌های گذشته کاهش چشمگیری داشته است.

خوش بینی نسبت به بازار ارز
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۹ دی ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، حمید زمان زاده درباره رشد نقدینگی و روند آن چنین توضیح داد  که وقتی به رشد نقدینگی در سال‌های گذشته نگاه می‌کنیم می بینیم که این روند نگران کننده نیست، چرا که رشد نقدینگی در سال جاری با سیر نزولی همراه بوده است. هم چنان که اگر در آبان ماه به 22 درصد رسیده است، در آبان ماه سال گذشته 28 درصد بوده است.

    مدیر امور پژوهشی پژوهشکده پولی و بانکی در ادامه‌ گفت‌: مهار نقدینگی اقدامی موفقیت آمیز بود. حال در نظر داشته باشید که از سال 1380 تاکنون متوسط رشد نقدینگی 28 درصد بوده،  ولی در حال‌ حاضر به 22 درصد کاهش یافته است و حدود پنج الی شش درصد از متوسط رشد نقدینگی در دو دهه اخیر اقتصاد ایران کمتر بوده است. در نتیجه‌ می‌توانم بگویم که با توجه به رشد نزولی نقدینگی در اقتصاد ایران انتظار نداریم که این رشد نقدینگی منجر به تورم شود.

    این اقتصاددان در ادامه‌ درباره نرخ رشد حجم پول و شبه پول، گفت‌: بررسی‌ها نشان می‌دهد که درجه نقد شوندگی حجم پول بیشتر از شبه پول بوده و در آبان ماه 1396 به 13.9 درصد رسیده است که در قیاس با سال گذشته که 27 درصد بوده، کاهش 14 درصدی یافته است، در نتیجه‌ به نظرم در کوتاه مدت از ناحیه نقدینگی تاثیری بر تورم نخواهیم داشت. البته مساله این است که تورم در کوتاه مدت صرفا  به نقدینگی مربوط نیست و به عوامل دیگری نیز بستگی دارد که باید وضعیت آن موارد را هم بررسی کرد.

    وی در ادامه‌ صحبت‌های خود درباره وضعیت ارز و سیاست‌های ارزی نیز، اظهار کرد: اکنون ذخایر ارزی خوب است و قیمت نفت نیز به حدود بشکه‌ای 70 دلار رسیده، انتظار ما این است  که درآمد نفتی افزایش یابد و همین مساله نگرانی‌ها را درباره ارز کاهش می‌دهد. تاکید می‌کنم که در حال‌ حاضر ذخایر ارزی ما نامطلوب نیست و مشکلی از ناحیه ارز نداریم. با این حال اکنون در وضعیت تقاضا تغییراتی ایجاد شده  که قیمت ارز را افزایش داده است و ما با مازاد تقاضا روبرو شده‌ایم هر چند که گمان نمی‌کنم این وضعیت ادامه‌ داشته باشد.

    مدیر امور پژوهشی پژوهشکده پولی و بانکی توضیح داد: اگر چه انتظارات در بازار تا حدودی تحت تاثیر مسائل سیاسی و خارجی قرار داشته و ریسک‌های اقتصاد ایران را با توجه به سیاست‌های خارجی دولت آمریکا  بالا برده است، ولی با این حال با توجه به تعلیق تحریم‌ها در دولت آمریکا به نظر نمی‌رسد که مساله خاص و قابل توجهی اتفاق بیفتد و ما انتظار داریم که در ادامه‌ با توجه به افزایش قیمت‌های نفت سفته بازی فروکش کند و با توجه به کاهش تقاضای سفته بازی به ثبات برسیم. بنابراین پیش‌بینی من این است که در طی ماه‌های آینده با کاهش قیمت ارز روبرو شده و روند افزایش قیمت ادامه‌ پیدا نکند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو