عصر بازار

افزایش سهم وام قرض‌الحسنه در بانک‌ها و موسسات اعتباری

عصر اعتبار- آخرین آمار عملکرد بانک‌ها و موسسات اعتباری کشور نشان می‌دهد پرداخت وام قرض‌الحسنه نسبت به اسفندماه سال گذشته ۱۹.۶ درصد رشد داشته است.

افزایش سهم وام قرض‌الحسنه در بانک‌ها و موسسات اعتباری
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۹ دی ۱۳۹۶ - ۱۵:۱۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایلنا ،بررسی جدیدترین آمار عملکرد بانک‌ها و موسسات اعتباری کشور در آبان ماه امسال نشان می‌دهد که کل تسهیلات اعطایی بانک‌ها و موسسات اعتباری 9970.8 هزار میلیارد ریال بوده که نسبت به اسفند ماه سال گذشته که 9101.1 هزار میلیارد ریال بود 9.6 درصد افزایش یافته است.

    همچنین تسهیلات قرض‌الحسنه 5.6 درصد از کل تسهیلات اعطایی بانک‌ها و موسسات اعتباری قرض‌الحسنه را تشکیل داده و حجم عمده عملکرد تسهیلاتی بانک‌ها مربوط به مشارکت مدنی با 38.9 درصد و فروش اقساطی با 25.4 درصد است.

    به لحاظ عددی در آبان ماه سال جاری 553.6 هزار میلیارد ریال از کل تسهیلات اعطایی بانک‌ها و موسسات اعتباری کشور قرض‌الحسنه بوده که این میزان نسبت به اسفندماه سال گذشته که 462.7 هزار میلیارد ریال بوده، 19.6 درصد رشد نشان می‌دهد.

    با وجود اینکه از تیرماه سال 94 آمار تسهیلات اعطایی بانک‌ها به تفکیک عقود مرابحه و استصناع به انواع تسهیلات اعطایی به تفکیک عقود اسلامی اضافه شده، اما در آبان‌ماه سال جاری سهم استصناع از تسهیلات پرداخت شده بانک‌ها و موسسات اعتباری صفر بوده ولی منابع مرابحه 7.2 درصد بوده است.

    وضعیت بانک‌های تجاری

    بر پایه این گزارش، تسهیلات پرداخت شده در بانک‌های تجاری کشور در آبان ماه امسال متفاوت بوده به نحوی که 7.6 درصد از وام‌های بانک‌های تجاری قرض‌الحسنه بوده که رقم آن 118.9 هزار میلیارد ریال بود. میزان تسهیلات اعطایی قرض‌الحسنه بانک‌های تجاری در اسفندماه سال گذشته 102.3 هزار میلیارد ریال بوده است.

    در بانک‌های تجاری کشور، سهم عمده تسهیلات پرداختی مانند بانک‌ها و موسسات اعتباری مربوط به مشارکت مدنی به میزان 27.4 درصد است که رقم آن 430.7 هزار میلیارد ریال در آبان ماه سال جاری بوده است. این میزان در اسفندماه سال گذشته 477.4 هزار میلیارد ریال بود.

    26.8 درصد تسهیلات بانک‌های تجاری به رقم 421.3 هزار میلیارد ریال در آبان ماه امسال به صورت فروش اقساطی پرداخت شده که این رقم در اسفندماه سال گذشته 296.9 هزار میلیارد ریال بوده است. به صورت کلی، سهم عمده تسهیلات پرداختی بانک‌های تجاری در آبان ماه سال جاری به فروش اقساطی و مشارکت مدنی اختصاص یافته است.

    وضعیت بانک‌های تخصصی

    همچنین بررسی عملکرد بانک‌های تخصصی در پرداخت تسهیلات به بخش‌های مختلف در آبان‌ماه امسال نشان می‌دهد که 2.6 درصد تسهیلات اعطایی به میزان 57.5 هزار میلیارد ریال در قالب قرض‌الحسنه پرداخت شده که این رقم در پایان سال گذشته 47.3 هزار میلیارد ریال بود.

    بزرگترین بخش تسهیلات پرداخت شده در بانک‌های تخصصی کشور مربوط به فروش اقساطی می‌شود به نحوی که در آبان ماه امسال 58 درصد کل تسهیلات اعطایی این بانک‌ها به رقم 1284.7 هزار میلیارد ریال در بخش فروش اقساطی بوده و این رقم در اسفندماه سال گذشته به میزان 1241.7 هزار میلیارد ریال بود.

    بانک‌های تخصصی نیز در بخش مشارکت مدنی تسهیلات قابل توجهی پرداخت کرده‌اند به نحوی که 19 درصد کل منابع تسهیلاتی این بانک ها در آبان ماه امسال به میزان 420.3 هزار میلیارد ریال در این بخش پرداخت شده است.

    وضعیت بانک‌های غیردولتی و موسسات اعتباری

    در بخش بانک‌های غیردولتی و موسسات اعتباری نیز 6.1 درصد تسهیلات پرداخت شده در آبان ماه امسال به میزان 377 هزار میلیارد ریال به عنوان قرض‌الحسنه و 48.9 درصد کل اعتبارات ارائه شده به متقاضیان در بخش مشارکت مدنی به رقم 3022.8 هزار میلیارد ریال بوده است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی