عصر بازار

عضو اتاق بازرگانی تهران :

دولت منابع کافی برای تامین ارز در اختیار ندارد

عصر اعتبار- عضو اتاق بازرگانی تهران با بیان اینکه دولت منابع کافی برای تامین ارز در اختیار ندارد و نمی تواند به تقاضا پاسخ دهد،گفت: مدیریت بر بازار ضعیف شده است.

دولت منابع کافی برای تامین ارز در اختیار ندارد
نسخه قابل چاپ
شنبه ۳۰ دی ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از میزان،  مجیدرضا حریری اظهار کرد: تک نرخی شدن ارز یک ضرورت است و ارز چند نرخی منشا فساد است و در حال حاضر حدود 800 تومان اختلاف قیمت بین ارز بانک مرکزی و بازار است.

    وی با بیان اینکه در حال حاضر نمی توان قیمت ارز را تک نرخی کرد، افزود: روزی می توان ارز را تک نرخی کرد که همه منابع ارزی که مربوط به دولت است در اختیارش قرار داشته باشد در حالی که هم اکنون همه منابع را در اختیار ندارد.

    عضو اتاق بازرگانی تهران ادامه داد: چون تک نرخی شدن در بازار تکانه ایجاد می کند، دولت باید بتواند در این شرایط به تقاضاهای بازار پاسخ دهد بنابراین باید ارز کافی در اختیار داشته باشد امری که فعلا ممکن نیست.

    حریری تصریح کرد: در بسیاری از کشورها نتوانستیم منابع ارزی خود را منتقل کنیم برای اینکار باید در سیستم روان بانکی باشیم که ما قرار نداریم .

    وی در پاسخ به این سئوال که نرخ واقعی ارز باید چقدر باشد، گفت: هیچ معیاری برای اینکه نرخ ارز با ریال را با آن بسنجیم نداریم برای همین هر کسی یک عدد را اعلام می کند.

    عضو اتاق بازرگانی تهران ادامه داد: اقتصاد ما یک اقتصاد دولتی است، درآمدها و عمده مخارج ما از طریق دولت انجام می شود، عمده تولیدات کشور دست دولت است، لذا آمار موثق و معینی که با آن بتوانیم پول ملی مان را با یک پول ملی دیگر در دنیا بسنجیم نداریم.

    حریری خاطرنشان کرد: تعیین نرخ ارز در کشور عمدتا بر اساس عرضه و تقاضا در بازار شکل می گیرد در حالی که ارز کالا نیست که بر اساس عرضه و تقاضا شکل بگیرد و در هیچ کجای دنیا نیز این گونه نیست.

    وی درباره افزایش قیمت دلار در روزهای اخیر گفت: حوادثی که پیش آمد نرخ دلار را از کانال 4100 تومان به کانال 4400 رساند و از طرفی همزمان وضع قانون مالیات بر ارزش افزوده در دبی نیز در این باره تاثیر گذار بوده است.

    عضو اتاق بازرگانی تهران تصریح کرد: دولت منابع کافی برای تامین ارز در اختیار ندارد و نمی تواند به تقاضا پاسخ دهد در نتیجه مدیریت بر بازار ضعیف شده است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو