عصر بازار

نائب رئیس اتاق ایران و چین:

مسدود شدن حساب ایرانیان در چین سوءتفاهم بود

عصر اعتبار- نائب رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین با بیان اینکه مسدود شدن حساب ایرانیان در چین یک سوءتفاهم بوده است، گفت: این مشکل به تدریج در حال رفع است.

مسدود شدن حساب ایرانیان در چین سوءتفاهم بود
نسخه قابل چاپ
شنبه ۳۰ دی ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از مهر، مجیدرضا حریری در نشست خبری خود با خبرنگاران با اشاره به سمینار ده و یازده بهمن ماه در حوزه فرصت های تجاری ایران و چین گفت: این روزها جو نامناسبی در خصوص رابطه ایران و چین در فضای مجازی شکل گرفته که دلایل سیاسی دارد و تقاضای ما این است که به این نکته توجه داشته باشند که رابطه ما با چین عمیق و گسترده است.

    وی افزود: در دورانی به سر می بردیم که رابطه ما با دنیا قطع بود و اگر همکاری چینی ها نبود شرایط خیلی سخت پیش می رفت و هنوز هم برخی موارد در رابطه ایران و چین قابل بیان نیست و اگر ما در دنیا دچار مشکل هستیم با چین کمترین حد از آن را شاهد هستیم.

    وی تصریح کرد: علیرغم همه شایعات در فضای غیررسمی، رابطه ایران و چین بسیار خوب است و نباید رابطه شخصی را به رابطه ایران و چین نسبت داد و بخش هایی از حقیقت را به عنوان کل واقعیت معرفی کرد.

    حریری با بیان اینکه در فضای بین المللی در حال منازعه با برخی از کشورها هستیم، گفت: آمار یازده ماهه سال ٢۰١٧ نشان می دهد که رابطه اقتصادی ایران و چین رشد داشته و حدود ٢٥ درصد از نفت ایران را چین خریداری کرده است و در صادرات غیرنفتی ٢٢.٥ درصد صادرات به چین می رود. البته چین مقصد اول واردات ایران هم هست و بنابراین منفعت اقتصادی ما بسیار بیش از این است و البته ما در شرایط عادی نیستیم.

    حریری گفت: اگر تحریم هم نبود، باز هم چین شریک اول ایران برد و اکنون این کشور ٤٣۰۰ میلیارد دلار صادرات و واردات دارد و در مبادله با ١١۰ کشور دنیا، شریک اول تجاری آنها است.

    نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین خاطرنشان کرد: چین کشوری است که بزرگترین خریدار مواد اولیه است و اقتصاد ایران و چین مکمل همدیگر هستند.

    وی افزود: عربستان و قطر و امارات هم با چین بیشترین مراوده را دارند و ایران اولین شریک تجاری چین در منطقه نیست و به هرحال منافع ملی ایران و چین پیوستگی دارد و از هم گسستنی نیست. اگر هیچ فشاری روی ما نبود اقتصاد ایران و چین باز هم مجبور به کار اقتصادی وسیاسی گسترده با هم بودند.

    حریری گفت: گلایه هایی از سوی چینی ها نسبت به رفتار ایرانی ها در فضای مجازی مطرح شده و اگرچه تریبون های زیادی داریم و برخی مقامات اتاق بازرگانی برخی مطالبات را مطرح می کنند اما باید در رابطه با مسائل اقتصادی، از راه دیپلماتیک وارد شد و موارد را مطرح کرد.

    وی افزود: از اردیبهشت سال جاری، فشارهایی که بر اساس گروه ناظر مالی برای ایرانی ها در دنیا ایجاد شده بود، در چین بیشتر شده است.

    حریری با بیان اینکه گزارش های مسدود شدن حساب ایرانیان در چین ، به ما می رسید و در اتاق این موارد به طرف های چینی اطلاع داده می شد. حتی بانک مرکزی و وزارت خارجه نیز در جریان بودند؛ آنچه که از سوی سفارت ما در پکن اعلام شده این بوده که چنین مشکلاتی که بر اساس سوءتفاهم پیش آمده است، باید حل شود ولی در مذاکرات با طرف چینی به طور کلی حل شده ولی با تعداد زیاد  شعب بانکی چین امکان تاخیر در اجرا وجود دارد.

    وی تصریح کرد: رابطه اقتصادی ایران و چین بسیار خوب است و مشکلات به بهترین شکل حل می شود.

     اسدالله عسگراولادی نیز در این نشست خبری  با اشاره به رابطه خوب ایران و چین گفت: ما باید به روابط مان با چین، به چشم روابط درازمدت نگاه کنیم و اینکه ، مردی که در کاخ سیاه و سفید نشسته، نتوانسته برجام را ملغی کند .

    وی افزود: دانشجویی که اجازه کار تجاری ندارد، نباید در حساب خود رقم بالایی داشته باشد پس باید در این حوزه در چین به روال قانونی عمل کرده و مالیاتش را هم بپردازند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو