عصر بازار

فرانسه و آلمان به دنبال اصلاحات ساختاری در منطقه یورو

عصر اعتبار- صدراعظم آلمان و رئیس جمهور فرانسه در دیداری بر ضرورت تقویت واحد پولی یورو تاکید کردند.

فرانسه و آلمان به دنبال اصلاحات ساختاری در منطقه یورو
نسخه قابل چاپ
شنبه ۳۰ دی ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار»  به نقل از ایسنا، امانوئل ماکرون- رئیس جمهور فرانسه- در گذشته در خصوص ضرورت بودجه مستقل و وجود وزیر دارایی منطقه یورو صحبت کرده بود اما در ملاقات خود با آنگلا مرکل- صدراعظم آلمان- از بحث های تکنیکی در این باره خودداری کرد و گفت که اولویت در وهله اول رسیدن به توافقی در این خصوص است.

    دورنمای توافق بین آلمان و فرانسه به عنوان رهبران سیاسی و اقتصادی اروپا برای اصلاحات ساختاری، احتمال رسیدن به تشکیل یک دولت ائتلافی بزرگ دیگر توسط مرکل با حزب چپ میانه سوسیال دموکرات آلمان را تقویت کرده است.

    بدون وجود توافق بین این دو کشور که حدود نیمی از تولیدات منطقه یورو را در اختیار دارند، هر گونه جاه طلبی به منظور ارتقای سیاست های اقتصادی و اتحاد پولی اتحادیه اروپا و کمک به این اتحادیه برای در امان ماندن از بحران های آتی، شانس کمی برای موفقیت دارد.

    برونو لومر- وزیر دارایی فرانسه- که پنج شنبه هفته گذشته با پتر آلت مایر- همتای آلمانی خود ملاقات کرد گفت که دستیابی به توافق تا ماه مارس دشوار به نظر می رسد. وی گفت: ما یک اولویت فوری داریم که همان تکمیل اتحادیه بانکی، تکمیل اتحادیه بازارهای سرمایه و همگرایی مالیاتی با آلمان است. با توجه به این سه مساله، هدف ما دستیابی به یک موضع مشترک نهایی بین ماه های مارس و ژوئن است.

    آلمان و فرانسه بر سر مسائل مربوط به منطقه یورو غالبا اتحاد سیاسی خود را نشان داده‌اند اما در برخی از جزئیات اختلاف دارند. ماکرون که در ماه می سال گذشته در انتخابات با وعده هایی که به وضوح در حمایت از اتحادیه اروپا  بود، انتخاب شد، برنامه های عظیمی را معرفی کرده است که یکی از آن ها پیشنهاد تخصیص دادن یک بودجه مستقل برای اتحادیه اروپا به ارزش صدها میلیارد یورو است که خیلی در آلمان با استقبال رو به رو نشده است.

    مذاکرات بر سر نوعی از بودجه برای 19 کشور عضو منطقه یورو در جریان است، اما حتی اگر توافقی بر سر آن حاصل شود، میزان آن به احتمال زیاد بسیار کوچک تر خواهد بود و هنوز مشخص نیست که این بودجه چگونه تعیین خواهد شد.

    به نظر می رسد که ایده وزیر دارایی برای منطقه یورو به آینده موکول شود و روی پیشنهاد دیگر فرانسوی‌ها برای تبدیل صندوق 55 میلیارد یورویی نجات "ای. اس. ام" به صندوق پولی اروپایی نیز احتمالا هنوز باید بیشتر کار شود.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی