عصر بازار

دو فصل با ارقام درشت اقتصاد ایران

عصر اعتبار- در نیمه ابتدایی امسال شاخص‌های کلان اقتصادی با تغییرات متفاوتی همراه بود که در بخش‌های مختلف قابل بررسی است.

دو فصل با ارقام درشت اقتصاد ایران
نسخه قابل چاپ
شنبه ۳۰ دی ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، به تازگی بانک مرکزی تغییرات شاخص‌های عمده اقتصادی در دو فصل ابتدایی سال جاری را منتشر کرد.

    جمعیت 80 میلیونی ایران

    بر اساس این گزارش، تا پایان نیمه اول امسال جمعیت ایران به بیش از 80 میلیون نفر رسیده که برای شهرها بالغ بر 60 میلیون و روستاها بیش از 20 میلیون نفر است. رشد جمعیت 1.3 و تراکم جمعیت 49.1 نفر در هر کیلومتر مربع است. در سه ماهه دوم امسال جمعیت فعال 27 میلیون نفر و نرخ بیکاری 11.7 درصد بوده است.

    رشد اقتصادی 4.5 درصد

    در بررسی جزئیات متغیرهای کلان اقتصادی تولید ناخالص داخلی حدود 4.5 درصد در نیمه اول امسال رشد داشته است که در سه ماهه دوم به 4.6 همراه با نفت و 4.3 بدون نفت می‌رسد.

    تورم 9.9 درصد

    براساس آمارهای بانک مرکزی شاخص بهای کالا و خدمات مصرفی در 12 ماهه منتهی به شهریورماه امسال به 9.9 درصد رسیده است. تورم نقطه به نقطه 8.4 درصد و تورم ماهانه 0.3 درصد گزارش شده است.

    بدهی‌های خارجی به 9444 میلیون دلار رسید

    در بررسی تغییرات مالی در بخش خارجی نیز تراز حساب تجاری به 7441 میلیون دلار رسیده است. تراز بازرگانی حدود 10 میلیون و 726 هزار دلار بوده که در این بین صادرات کالا 44 میلیون و 278 هزار دلار و واردات کالا تا 33 میلیون و 525 هزار دلار ثبت شده است. این ارقام با محاسبه نرخ دلار در بازار بین‌ بانکی با 3266 تومان گزارش شده است.

    خالص دارایی‌های خارجی بانک مرکزی 187 هزار میلیارد تومان شد

    جریان دارایی‌های خارجی بانک مرکزی نیز نشان می‌دهد که مجموع آن در پایان شهریورماه امسال به 1187 هزار میلیارد تومان رسیده که حدود 0.8 درصد رشد دارد. دارایی‌های خارجی بانک‌ها نیز حدود 19.4 درصد رشد داشته و به 62 هزار میلیارد تومان افزایش یافت. در مجموع سیستم بانکی نزدیک به 249 هزار میلیارد تومان دارایی خارجی دارد که این رقم رشد 4.9 درصدی داشته است.

    دولتی و غیردولتی چقدر به بانک‌ها بدهکارند؟

    آخرین گزارش‌ها حاکی از آن است که در پایان دو فصل ابتدایی امسال بدهی بخش غیردولتی به بانک‌ها بالغ بر 991 هزار میلیارد تومان بوده که 17.7 درصد افزایش دارد. در عین حال که بخش دولتی نیز در ترازنامه بانک‌ها تا 237 هزار میلیارد تومان بدهی دارند که 16.3 درصد رشد برای آنها ثبت شده است.

    بدهی 110 هزار میلیاردی بانک‌ها به بانک مرکزی

    با وجود طلبی که بانک‌ها از دولت و بخش غیردولتی دارند خود نیز از بدهکاران بزرگ به بانک مرکزی به شمار می‌روند، به گونه‌ای که در پایان نیمه اول امسال بانک‌های تجاری حدود 61 هزار و 500 میلیارد تومان به بانک مرکزی بدهکاری دارند که با رشد 70 درصدی همراه بوده است. بانک‌های تخصصی نیز بیش از 48 هزار میلیارد تومان به بانک مرکزی بدهی دارند، ولی این رقم حدود 17 درصد کاهش دارد.

    رشد 10.9 درصدی نقدینگی

    در پایان نیمه اول امسال حجم نقدینگی حدود 10.9 درصد رشد دارد. این متغیر در پایان هشت ماهه اول امسال حدود 1424 هزار میلیارد تومان گزارش شد. در پایان نیمه اول سال جاری حجم پول به عنوان بخشی از نقدینگی 3.2 درصد، شبه پول 12 درصد و سپرده‌های بخش دولتی تا 11.6 درصد رشد دارد.

    درآمد 33 هزار میلیاردی در 6 ماه

    اما در بررسی وضعیت مالی دولت باید یادآور شد که در پایان نیمه اول امسال درآمدها به حدود 33 هزار و 100 میلیارد تومان رسیده و دولت حدود 52 هزار و 600 میلیارد تومان پرداخت‌های هزینه‌ای داشته است. واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای یعنی فروش نفت و فرآورده‌های آن 25 هزار و 900 میلیارد تومان رسیده و در مقابل تا 7000 میلیارد تومان فقط بابت بودجه‌های عمرانی پرداخت شده است. بانک مرکزی گزارش داده  کسری تراز عملیاتی و سرمایه‌ای دولت در پایان نیمه اول سال جاری به حدود 600 میلیارد تومان رسید.

    شروع صعود دلار از شهریور

    در دو فصل اول امسال جریان بازار ارز نیز به گونه‌ای بوده که نرخ در بازار آزاد برای شهریورماه به بالاترین حد خود رسیده است به گونه‌ای که قیمت دلار که از ابتدای شهریورماه روند صعودی خود را آغاز کرد به 3888 تومان به طور متوسط در بازار آزاد فروش رفته است. این در حالی است که اکنون دلار در بازار آزاد در کانال 4500 تومان قرار داشته و اختلاف خود با قیمت‌های شهریورماه را تا حدود 700 تومان رسانده است. در نیمه اول امسال کمترین متوسط قیمت فروش دلار به خردادماه با حدود 3735 تومان اختصاص داده است. 

    در بورس چه خبر؟

    بازار سرمایه در نیمه اول 1396 به گونه‌ای عمل کرده که شاخص کل قیمت‌ها تا بیش از 85 هزار واحد حرکت کرده است. در این بین ارزش سهام و حق تقدم معامله شده بیش از 10 هزار میلیارد تومان و حجم سهام و حق تقدم معامله شده بالغ بر 45 میلیارد تومان سهم است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو