عصر بازار

یک اقتصاددان مطرح کرد؛

برقراری عدالت با افزایش حقوق پلکانی

عصر اعتبار- علی‌رغم این‌که افزایش پلکانی حقوق اتفاق خوبی است، ولی به نظر من حداکثری‌ها هم باید پنج درصد افزایش حقوق داشته باشند مگر کسانی که بیش از هفت برابر حداقل حقوق دریافت می‌کنند.

برقراری عدالت با افزایش حقوق پلکانی
نسخه قابل چاپ
شنبه ۳۰ دی ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، مهدی پازوکی  درباره تصمیم کمیسیون تلفیق درباره افزایش پلکانی حقوق برای سال 1397، گفت: به نظر من افزایش پلکانی حقوق اتفاق خوبی است، ولی باید مجلس شورای اسلامی طوری مصوبه را تنظیم کند که حداقل پنج درصد و حداکثر 20 درصد افزایش حقوق داشته باشیم تا به سمت تعادل برویم مگر کسانی که حقوق آنها بیش از هفت برابر حداقل حقوق باشد.

    وی اضافه کرد: طبق قانون حداکثر حقوق باید هفت میلیون و 800 هزار تومان باشد (هفت برابر حداقل حقوق) هر چند که عملا افرادی هستند که بیش از این حقوق را دریافت می‌کنند، بنابر وضع موجود پیشنهاد من این است که حقوق‌های بالای هفت میلیون و 800 هزار تومان با افزایش حقوق روبه‌رو نشوند در عوض حقوق بین پنج میلیون تا هفت میلیون و 800 هزار تومان افزایش حقوق پنج درصدی، حقوق سه تا پنج میلیون افزایش حقوق 10 درصدی و حقوق زیر سه میلیون تا دو میلیون افزایش 12 درصدی و حقوق‌بگیران حداقل تا دو میلیون تومان افزایش 20 درصدی حقوق را تجربه کنند.

    این اقتصاددان این انتقاد را هم کرد که در سال‌های قبل‌تر تصمیماتی گرفته شده است که نظام دستمزد و حقوق نابرابری بیشتری ایجاد کرده است. مثلا سیستم دانشگاه‌ها هیات امنایی شده و به این ترتیب اعضای هیات علمی حقوقی بالاتر از حداکثر حقوق می‌گیرند، در حالی که لزوما شایستگی آن را ندارند. از سوی دیگر طبق یک مصوبه محرمانه‌ای که در 27 فروردین‌ماه سال 1390 در دولت احمدی نژاد به صورت محرمانه تصویب شد افرادی که در قوه قضاییه مشغول به کار هستند حقوقی معادل 50 درصد بیشتر از افرادی که در سایر بخش‌های دستگاه‌های اجرایی مشغول به کار هستند دریافتی دارند، در حالی که چنین تفاوتی هیچ توجیحی ندارد.

    وی با انتقاد به قانون مدیریت خدمات کشوری که روز چهارشنبه از سوی دولت ارائه شده است، گفت: متاسفانه علی‌رغم پیش بینی‌ها لایحه جدید کارآمد نیست و تجربه مدرک تحصیلی و نوآوری را از بین برده است. اگر بخواهیم بررسی کنیم با قانون استخدامی اداری که در سال 1345 تصویب شده بود آن قانون به مراتب از قانون جدید و لایحه پیشنهادی کارآمدتر است.

    این اقتصاددان اظهار کرد: نظام استخدامی در ایران به گونه‌ای است که افرادی که دارای مهارت‌هایی هستند وارد دستگاه‌های دولتی می‌شوند و در همان ساعت کاری اقدام به گرفتن مدرک تحصیلی می‌کنند و با استفاده از مدارک تحصیلی مثلا دانشگاه‌های علمی – کاربردی مدرک فوق لیسانس و دکتری می‌گیرند و با همان مدرک حقوق‌های بالای پنج میلیون تومان دریافت می‌کنند.

    پازوکی به سیستم استخدامی ژاپن اشاره کرد و گفت: در این کشورها بهترین نیروهای تحصیلکرده وارد دولت می‌شوند تا سیستم اداری را کارآمد کنند و افراد براساس کارآمدی‌هایشان معرفی می‌شوند نه ارتباطات. چنین می‌شود که نظام اداری در آن کشور کارآمد است، ولی نظام پرداخت ما در ایران یکی از ناکارآمدترین نظام‌های پرداخت در دنیاست که نه دانش، نه کارآمدی و نه توانایی را مبنا قرار نداده است.

    وی تاکید کرد: امروز می‌بینیم تحصیلات در دانشگاه‌های معتبر کشور هیچ تاثیری در استخدام این افراد در نظام‌های مدیریتی ندارد، همچنان که فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌های درجه یک کشور نمی‌توانند به دستگاه‌های دولتی ورود کنند و در عوض فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌های دسته چندم به نظام‌های دولتی وارد می‌شوند و اداره امور را به دست می‌گیرند و این برمبنای رابطه صورت می‌گیرد. چنین وضعیتی عامل بی‌عدالتی و از بین برنده انگیزه افراد برای بهبود عملکرد و کارآمدیشان است.

    این اقتصاددان همچنین به مجلس پیشنهاد کرد که برای پرداخت پاداش کارکنان دولت سقفی معادل 200 میلیون تومان در نظر بگیرد تا عده‌ای به انگیزه دریافت پاداش بیشتر در نظام اداری کشور باقی نمانند و زودتر بازنشسته  شوند و فرصت برای ورود افراد دیگر به نظام اداری فراهم شود.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو