عصر بازار

یک تحلیلگر پیش بینی کرد؛

بازار سرمایه مقصد نقدینگی های پارک شده در بانک

عصر اعتبار- بازار سرمایه در ماه های گذشته همراه با ورود نقدینگی و افزایش حجم و ارزش معاملات، جهش قیمت جهانی فولاد، رشد قیمت نفت و محصولات پتروشیمی مثل متانول و با شیب کمتر اوره و کاهش ذخایر روی و مس لندن و به تبع آن رشد قیمت این کامودیتی ها مواجه شد.

بازار سرمایه مقصد نقدینگی های پارک شده در بانک
نسخه قابل چاپ
شنبه ۳۰ دی ۱۳۹۶ - ۱۵:۲۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از سنا ، مهرزاد جهانی، تحلیلگر بازار سرمایه با بیان مطلب فوق با اشاره به صعود شاخص کل به ارتفاع 98 هزار واحدی ، گفت: بازار سرمایه هفته گذشته به شکلی هیجانی وارد فاز منفی شد اما خیلی زود روندی منطقی به خود گرفت و شرکت های ارزنده با پتانسیل های سودآوری بالا دوباره مورد توجه فعالان بازار قرار گرفتند.

    وی در ادامه افزود: شرکت های روی از سال گذشته و همراه با کاهش ذخایر این فلز در بورس لندن، با رشد قیمتی مواجه شده بودند، این روند در سال مالی جاری نیز ادامه پیدا می کند و بنا بر پیش بینی موسسات بین المللی کاهش ذخایر این فلز در سال 2018 نیز تداوم خواهد داشت. بنابراین شرکت هایی که در این طبقه قرار دارند به طور محتمل پتانسیل افزایش سوداوری را خواهند داشت. در کنار آن وضعیت فلز مس نیز مطلوب ارزیابی می شود و کاهش قیمت آن در سال آتی انتظار نمی رود.

    این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: دوقلوهای سنگ آهنی نیز که در زنجیره فولاد قرار دارند همچنان مورد توجه سرمایه گذاران قرار دارند و انتظار سودآوری مطلوبی از آن ها در سال آتی می رود. این شرکت دارای طرح های توسعه و زیرمجموعه های پرپتانسیلی هستند که به سرانجام رسیدن آنها در رشد سودآوری شرکت های معدنی کمک شایانی می کند.

    وی در ادامه افزود: سیاست های چین در خصوص آلایندگی ها محدودیت هایی را برای تولید اعمال می کند که منجر به کاهش عرضه و همراستا با آن افزایش و حداقل ثبات قیمت می شود. اما با فرض ثبات قیمت جهانی فولاد در محدوده های فعلی، شرکت های مرتبط با رشد سودآوری در سال آتی همراه خواهند شد.

    جهانی از دیگر گروه های مورد توجه و پرپتانسیل بازار سرمایه به گروه پالایشی اشاره کرد و گفت: با روند رو به رشد قیمت نفت که با افزایش کرک اسپرد نیز همراه شده است، زمینه افزایش سودآوری این شرکت ها فراهم شده است.

    وی در اینباره توضیح داد: فرایند قیمت گذاری این محصولات توسط شرکت پالایش و پخش و تاخیر در ارائه نرخ فروش محصولات بر ابهامات این صنعت می افزاید البته این رویه در سال های گذشته نیز وجود داشته اما قیمت های فعلی نفت و جهش سودآوری این شرکت ها به گونه ای است که فعالان بازار ریسک آن را پذیرفته اند و چشم انداز مثبتی برای آن متصور هستند.

    این فعال بازار سرمایه درباره گروه پتروشیمی ها گفت: پتروشیمی ها و در رأس آنها متانول سازها پتانسیل بالایی برای رشد سودآوری دارند و با وجود افزایش ظرفیت تولید این محصول در سال آتی و انتظار کاهش قیمت های جهانی نسبت به قیمت های فعلی، اما همچنان از پتانسیل خوبی برخوردار هستند و اوره سازها نیز در پی اخبار مثبت در خصوص حذف قیمت های دولتی (طبق سهمیه در نظر گرفته شده) و فروش با نرخ های بورس کالا از جمله گروه های پر پتانسیل بازار است.

    وی با بیان اینکه این گروه ها صادرات محور هستند، گفت: با توجه به سیاست های اقتصادی دولت در جهت رسیدن به رونق کسب و کار با ایجاد تورم و رشد ملایم قیمت دلار، شرایط برای این شرکت ها به منظور رشد سودآوری مهیا خواهد شد.

    جهانی، به کاهش نرخ سود بانکی اشاره کرد و گفت: عامل دیگری که در رأس اقتصاد کلان آثار آن زنجیروار بر کل بدنه اقتصاد خود را نشان می دهد اتخاذ سیاست های دولت در خصوص کاهش نرخ سپرده بانکی است که در صورت اجرای کامل آن تاثیر ملموسی بر سایر اجزای اقتصاد خواهد گذاشت.

    وی خاطر نشان کرد: با کاهش نرخ سپرده بانکی، بازار سرمایه می تواند مقصد بخشی از نقدینگی هایی باشد که برای صاحبان پول های خوابیده در بانک دیگر جذابیتی ندارد. بنابراین مسئولان مربوطه می توانند با تداوم سیاست های فعلی زمینه را برای جذب این نقدینگی ها فراهم کنند.

    این فعال بازار سرمایه در بخش پایانی گفتگو با "سنا" پیش بینی کرد: بازار سرمایه در سال مالی آتی نیز چشم انداز مناسبی دارد و با رشد سودآوری شرکت های فعال در آن، از پتانسیل مناسبی برای جذب نقدینگی و رونق برخوردار است بنابراین خشنودی سهامداران را رقم می زند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی