عصر بازار

استاندار آذربایجان شرقی خبر داد :

هزینه سه هزار میلیارد ریالی تونل انرژی تبریز

عصر اعتبار- استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به اجرای پروژه تونل انرژی و پست ۲۳۰ کیلوولت مرکزی تبریز با سرمایه گذاری سه هزار میلیارد ریالی اعلام کرد: با بهره برداری از این طرح برق تبریز در ۴۰ سال آینده به شکلی ایمن تامین می شود.

هزینه سه هزار میلیارد ریالی تونل انرژی تبریز
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۱ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایرنا، مجید خدابخش در بازدید از محل احداث پست 230کیلوولت مرکزی شهر تبریز در گفت و گو با خبرنگاران افزود: با توجه به جمعیت 2 میلیون نفری تبریز و روند روبه ‌رشد تقاضا و همچنین فرسودگی کابل‌های انتقال برق در این شهر که مربوط به 40 سال پیش است، هر لحظه امکان بروز مشکل در تأمین برق بخشی از شهر یا کل شهر وجود دارد.

    وی با بیان اینکه این موضوع، ضریب ایمنی انتقال برق را نیز کاهش می‌دهد، گفت: شرکت برق منطقه‌ای آذربایجان با یک تصمیم درست و منطقی، یک سرمایه‌گذاری سه هزار میلیارد ریالی را آغاز کرده است که علاوه بر تأمین برق 10 سال آینده شهر تبریز، ضریب ایمنی انتقال برق را نیز حداقل برای 40 سال آتی تضمین می‌کند.
    خدابخش با اشاره به اینکه 50 درصد از منابع مورد نیاز برای این سرمایه‌گذاری از محل بانک توسعه اسلامی تأمین شده است، افزود: 2 کیلومتر از مسیر چهار کیلومتری تونل انرژی تکمیل و خوشبختانه تجهیزات و کابل‌های مورد نیاز نیز خریداری شده است که امیدواریم سال آینده شاهد بهره‌برداری کامل از این پروژه باشیم.
    وی اظهار کرد: پروژه‌های پست 230 کیلوولت مرکزی و تونل انرژی شهر تبریز به‌منظور بهبود وضعیت کابل‌های تغذیه‌کننده نقاط حساس شهر، پایدارسازی و ارتقای توان خطوط فوق‌ توزیع و جلوگیری از افت ولتاژ برق در این کلانشهر اجرا می‌شود.
    استاندار آذربایجان شرقی ادامه داد: برای اجرای این پروژه‌ها درمجموع 35 میلیون یورو اعتبار ارزی و یک‌هزار میلیارد ریال اعتبار ریالی پیش‌بینی شده بود که اعتبار ارزی آن از محل تسهیلات بانک توسعه اسلامی و اعتبار ریالی از محل منابع داخلی شرکت برق منطقه‌ای آذربایجان تأمین شده است.
    تونل انرژی شهر تبریز که به طول چهار کیلومتر و قطر 3.5 متر در مسیر کوه عون‌ابن‌علی تا پست 230 کیلوولت مرکزی تبریز اجرا می‌شود، 65 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و برای اتمام آن، 350 میلیارد ریال اعتبار دیگر مورد نیاز است.
    تونل مشترک تاسیسات انرژی که تجمیع کننده خدمات برق، مخابرات و آب است و با توجه به ازدیاد جمعیت و افزایش بحث بلندمرتبه‌سازی در شهرها به عنوان یکی از اولویت‌های اصلی در بحث شهرسازی مطرح است.
    این تونل با انتقال منابع انرژی از این کانال و رفع مشکلات ترافیکی بر اثر حفاری‌های متعدد و بعضا نابجا در معابر شهری و امکان حفاظت فیزیکی تاسیسات از صدمات احتمالی و هزینه‌های ناشی از آن جلوگیری می‌کند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی