عصر بازار

وزیر اسبق صنعت:

تزریق پول بدون کاهش هزینه‌ها باعث خروج از رکود نمی‌شود

عصر اعتبار- وزیر اسبق صنعت، معدن و تجارت با تأکید بر اینکه برای دستیابی به اهداف اقتصاد مقاومتی نباید فقط به دنبال توزیع مجدد منابع مالی باشیم، گفت: اگر کاهش هزینه‌ها، مبنای تصمیم‌گیری دولت نباشد، تزریق پول به تنهایی باعث خروج از رکود نمی‌شود.

تزریق پول بدون کاهش هزینه‌ها باعث خروج از رکود نمی‌شود
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۱ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از فارس، مهدی غضنفری در یک نشست خبری اظهار داشت: ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی با ریاست معاون اول رئیس جمهور، اقدامات مهمی را برای اتمام طرح‌های نیمه‌تمام در دست اجرا دارد تا این واحدها به چرخه تولید برگردند که البته تصمیم درستی است.

    وی ادامه داد: در زمینه دستیابی به اقتصاد مقاومتی نباید فقط به دنبال توزیع مجدد پول باشیم، البته اگر بتوانیم تسهیلاتی را به حوزه صنعت اختصاص دهیم اقدام مناسبی است ولی مهم‌ترین موضوع در اقتصاد مقاومتی که انتظار می‌رود صورت گیرد، کاهش هزینه‌ها است که البته به خوبی صورت نگرفته است.

    وی با اشاره به اینکه قرار است 300 هزار میلیارد تومان منابع بودجه در کشور هزینه شود، گفت: 80 درصد این رقم صرف هزینه‌های جاری می‌شود که این مساله یک مشکل در به کارگیری اقتصاد مقاومتی به حساب می‌آید.

    غضنفری تأکید کرد: اگر کاهش هزینه‌ها به عنوان یک دستور کار جدی مبنای تصمیمات دستگاه‌های دولتی قرار نگیرد، تزریق منابع بیشتر بودجه و تسهیلات بانکی به تنهایی نمی‌تواند ما را در خروج از رکود موفق کند.

    وی ادامه داد: هدف اقتصاد مقاومتی، کاهش هزینه‌ها است و اگر همه نیروهای نظام تلاش خود را برای کاهش هزینه‌ها به کار نگیرند،کشتی اقتصاد با مشکلات بیشتری روبرو خواهد شد.

    وی در ادامه با بیان اینکه دولت‌ها باید در مورد هزینه‌کرد از جیب مردم دقت لازم را داشته باشند، گفت: کاهش هزینه‌ها باید در راستای اقتصاد مقاومتی صورت گیرد و در این رابطه، تکنیک‌های مهندسی صنایع به عنوان ستون فقرات پیاده‌سازی اقتصاد مقاومتی مطرح می‌شود که منجر به کاهش هزینه‌ها، افزایش رقابت‌پذیری و بهره‌وری خواهد شد.

    وی با تأکید بر اینکه ارتباط دانشگاه و صنعت در حد مطلوبی نیست، افزود: طی سال‌های گذشته به دلیل کاهش تعداد پروژه‌های واگذار شده به دانشگاه‌ها، ارتباط دانشگاه و صنعت عقب افتاده است به طوری که درگیری‌های اولیه در موضوع تولید و بازار ناشی از وجود رکود در بخش‌های مختلف به چشم می‌خورد.

    عضو هیأت علمی دانشگاه علم و صنعت در ادامه از برگزاری چهاردهمین کنفرانس بین‌المللی مهندسی صنایع خبر داد و گفت: یکی از راه‌های نزدیک شدن صنعت و دانشگاه، برگزاری کنفرانس‌هایی با حضور فعالان دو بخش است تا مطالعات کاربردی در دانشگاه‌ها به صنایع ارائه شود و صنعتگران بتوانند نیازهای خود را از طریق آن برطرف کنند.

    وی یکی از اتفاقات مهم کنفرانس مهندسی صنایع را برگزاری رویداد استارت‌آپی دورخیز عنوان کرد و افزود: ایده‌های استارت‌آپی در حوزه مهندسی صنایع در این کنفرانس مطرح خواهد شد تا تکنولوژی‌های نوین در جهت کاهش هزینه و افزایش بهره‌وری به صنعتگران ارائه شود.

    وزیر اسبق صنعت تصریح کرد: اگر صنعتگران علاقه‌مند به استفاده از ایده‌های استارت‌آپی در رویداد دورخیز باشند، قراردادهایی در این جهت منعقد خواهد شد.

    وی ادامه داد: ارائه روش‌های جدید برای حل مسائل پیچیده و استفاده از تکنیک‌های نوین مدل‌سازی در کنفرانس مهندسی صنایع مدنظر خواهد بود.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی