عصر بازار

مبادله اوراق مسکن رکورد زد

عصر اعتبار- حدود ۱۴ میلیون و ۲۰۰ هزار فقره اوراق مسکن طی ۱۰ ماه سپری شده از سال ۹۶ مبادله شد تا رکورد اقبال به بهره‌گیری از تسهیلات بدون سپرده بانک مسکن پس از دست‌ کم شش سال پیاپی شکسته شود.

مبادله اوراق مسکن رکورد زد
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۱ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۶:۱۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایبِنا ، اگر چه رشد آمار معاملات مسکن نشانه مطمئنی از بازگشت رونق به بازار است، اما هنوز برخی با دیده تردید به تحولات بازار مسکن در ماه‌های اخیر می‌نگرند. این در حالی است که مقایسه وضعیت بازار اوراق حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن نیز گویای بازگشت تدریجی رونق به بازار مسکن بوده و این موضوعی نیست که قابل کتمان باشد.

    طی 10 ماه سپری شده از ابتدای امسال تا کنون بیش از 14 میلیون فقره اوراق مسکن در بازار رسمی فرابورس مبادله شده که این میزان در مدت مشابه سال‌های 90 تاکنون بی‌سابقه بوده است. حجم مبادله اوراق مسکن در سال‌های 90 تا 92 با توجه به سقف پایین تسهیلات پرداختی از این محل، همواره کمتر از 10 میلیون فقره بود و حتی در زمانی که تسهیلات ویژه زوجین از محل اوراق مسکن تصویب شد نیز، مبادله اوراق در سال 93 هرگز به حد کنونی نرسید و قدری بیش از 11 میلیون فقره در 10 ماه بود.

    در سال‌های 94 و 95 نیز حجم مبادله اوراق اگر چه با توجه به پرداخت تسهیلات زوجین با سقف‌های بالاتر از گذشته، افزایش یافت اما از حدود 10 میلیون فقره مبادله اوراق طی فروردین تا پایان دی ماه فراتر نرفت.

    این در حالی است که امسال همزمان با آشتی متقاضیان مسکن با بازار و بازگشت رونق به معاملات که حتی در پاییز و زمستان نیز بر خلاف رویه سنتی کاهش جنب‌ و جوش بازار مسکن در نیمه دوم سال استمرار داشته، چهار میلیون فقره اوراق طی 10 ماه، بیشتر از مدت مشابه پارسال مبادله شده است.

    ثبت افزایش 40 درصدی مبادله اوراق مسکن در 10 ماهه اول امسال افزون بر تایید رونق بازار مسکن، نشانه مهمی از ضریب بالای اثرگذاری تسهیلات بدون سپرده و از محل اوراق بانک مسکن در افزایش قدرت خرید متقاضیان مسکن نیز به شمار می‌رود. به این ترتیب اثر قابل توجه افزایش سقف پرداخت تسهیلات خرید بانک مسکن (پرداخت 10 تا 20 میلیون تومان تسهیلات بدون سپرده و بدون نیاز به خرید اوراق برای استفاده‌کنندگان از تسهیلات از محل اوراق) بر رونق بازار از حجم مبادله اوراق حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن مشهود شده است.

    اوراق تسهیلات مسکن امکان دریافت تسهیلات خرید مسکن از سوی متقاضیان به شکل بدون سپرده را فراهم می کند و این امتیاز مهمی برای کسانی است که امکان سپرده‌گذاری 40 تا 80 میلیون تومانی آن هم به صورت قرض‌الحسنه و حداقل برای مدت یک سال را ندارند تا بتوانند در کوتاه‌ترین زمان ممکن از تسهیلات خرید از محل صندوق پس‌ انداز مسکن یکم بهره‌مند شوند. طبیعی است این گروه از خریداران اقبال بیشتری به تسهیلات از محل اوراق مسکن نشان می‌دهند.

    گروه دیگری از مشتریان تسهیلات اوراق مسکن در بازار کنونی، کسانی هستند که قصد تملک آپارتمان‌های با سن بنای بیش از 15 سال را دارند و در نتیجه با وجود اینکه امکان پس‌ انداز در صندوق یکم با توجه به نقدینگی که در اختیار دارند، برایشان فراهم است، اما چون ترجیح می‌دهند خانه‌های میان‌ سال و کهنه‌ ساز که به دلیل سن بنای بالاتر، کمتر از آپارتمان‌های کم‌ سن از تحولات و رشد قیمت‌ها در بازار مسکن اثر می‌پذیرند را تملک کنند، در نتیجه به تسهیلات از محل اوراق روی آورده‌اند.

    سومین گروه متقاضیان تسهیلات اوراق مسکن نیز که در حال حاضر در بازار حضور دارند، کسانی هستند که پیش از این از امتیاز دولتی اعم از تسهیلات بانک مسکن، تسهیلات تعاونی‌ها و نظایر آن استفاده کرده و در نتیجه فرم «ج» آنها قرمز شده است. این گروه طبعا ناگزیر هستند برای استفاده از امکان تسهیلات بانکی به سراغ گزینه تسهیلات بدون سپرده از محل اوراق بروند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو