عصر بازار

معاون وزیر راه و شهرسازی تشریح کرد؛

نشانه‌هایی روشن از رونق در بازار مسکن

عصر اعتبار- طی ۱۰ ماه ابتدای سال ۱۳۹۶ تعداد معاملات ۱۲.۸درصد نسبت به ماه مشابه سال قبل افزایش داشته است. با توجه به افزایش حجم تقاضای مسکن در بازار، قیمت‌های معاملاتی هم از رشد نسبی برخوردار بوده است.

نشانه‌هایی روشن از رونق در بازار مسکن
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۲ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از تسنیم، حامد مظاهریان- مسکن نقش بسیار پررنگ و با اهمیتی را در زندگی انسان ها  ایفا می کند.کارکرد  خانه تنها در سرپناه بودن خلاصه نمی شود بلکه در فرهنگ ایرانی خانه به منزله پایه ای استوار برای امنیت عاطفی و اقتصادی محسوب شده  که می تواند فرد و خانواده را در برابر آسیب‎های جسمی‎و روحی مصون بدارد. در قانون اساسی نیز به اهمیت آن تاکید شده تاجاییکه  اصل سی و ‏‎یک قانون اساسی جمهوری اسلامی ‏‎ایران، دسترسی به مسکن مناسب را حق هر خانواده ایرانی دانسته است.

    متاسفانه در سالهای اخیر به دلیل شرایط مختلف اقتصادی و سیاسی که در یادداشتی جداگانه به آن خواهم پرداخت، مسکن با رکودی بی سابقه روبرو شد و یکی از دغدغه های ما در وزارت راه و شهرسازی بازگرداندن رونق مصرفی و نه سفته بازانه به بازار مسکن بود.

    اکنون گزارش های حاصله حکایت از آن دارد که بازار مسکن  روند بهبود را طی می کند و معاملات در این بخش رشد قابل توجهی دارد. البته برای مشخص شدن روند بازار مسکن نیازمند سنجش فاکتورها و شاخص های  مختلف هستیم، اما اگر تعداد مبایعه نامه ها، حجم معاملات و رشد قیمت مسکن را سنجه رونق بازار مسکن قرار دهیم آمار حکایت از روندی روبه رشد و حرکت به سوی رونق دارد.

    بررسی اطلاعات بازار مسکن حاکی از آن است که در پایان دی ماه سال جاری قیمت و معاملات مسکن همچون ماه قبل دارای رشد نسبتا قابل توجهی است. طی ده ماه ابتدای سال 1396 تعداد معاملات، 1.7 درصد نسبت به ماه قبل و 12.8درصد نسبت به ماه مشابه سال قبل افزایش داشته است. با توجه به افزایش حجم تقاضای مسکن در بازار، قیمت‌های معاملاتی هم از رشد نسبی برخوردار بوده است.

    در شهر تهران قیمت یک متر مربع آپارتمان در دی‌ماه امسال نسبت به ماه قبل 3 درصد و نسبت به ماه مشابه سال قبل 15 درصد رشد داشته است.

    متوسط قیمت یک متر مربع آپارتمان معامله شده در این شهر، معادل  51.5 میلیون ریال بوده است که نسبت به ماه قبل 3 و نسبت به دی ماه سال قبل 15 درصد رشد داشته است. از سوی دیگر در شهر تهران در دی ماه 1396، تعداد معاملات واحدهای مسکونی آپارتمانی به بیش از نوزده هزار واحد رسید که نسبت به ماه قبل 1.7 درصد و نسبت به ماه مشابه سال قبل 12.8 درصد افزایش داشته است.

    امیدوارم تلاطم بازارهای موازی همچون ارز و طلا و همچنین تحولات منطقه و جهان به گونه ای رقم نخورد که حرکت منطقی و رشد آرام بازار مسکن تحت تاثیر قرار گیرد.

    *معاون وزیر راه و شهرسازی

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو