عصر بازار

یک کارشناس بازار مسکن:

جهش قیمت مسکن بی‎معنا شده است

عصر اعتبار- یک کارشناس بازار مسکن گفت: آینده بازار مسکن با توجه به نرخ تورم نشان دهنده تقاضای جدید مصرف در جامعه است که نسبت به قیمت ها حساس اند و یک محدودیت جدی ایجاد می کند لذا جهش قیمت در این بازار جدید بی معناست.

جهش قیمت مسکن بی‎معنا شده است
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۲ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از تسنیم، مهدی روانشادنیا کارشناس بازار مسکن گفت: رفتار بازار نشان می دهد که با افزایش معاملات رونق در بخش تقاضا ایجاد و عرضه نیز برای سرمایه گذاران تحریک می شود که این موج از تهران و از آذرماه آغاز و در نهایت به کل کشور تسری می یابد. او گفت: قیمت ملک 15 درصد از آذر تا کنون افزایش یافته است.

    روانشادنیا افزود: ایران امروز 80 میلیون نفر جمعیت دارد، در ابتدای انقلاب تراکم خانوار در کشور 1.27 بود که در حال حاضر این میزان به 1.06 تراکم کاهش یافته است این درحالیست که در حال حاضر ما حدودا 24 میلیون خانوار و بیش از  25 میلیون واحد ساخته شده در کل کشور داریم.

    این کارشناس بازار مسکن افزود: در گذشته افزایش قیمت مسکن در شمال شهر زیاد بود در حالی که امسال تنها در منطقه 5 شاهد 24 درصد افزایش قیمت ها هستیم.

    او گفت: رونق های گذشته همراه با افزایش قیمت ها بود که متاثر از سوداگری بوده که اصولا مطلوب نبوده است اما رونق کنونی از جانب مصرف کنندگان است که مطلوب است.

    روانشادنیا افزود: تسهیلات امروز هیچ ربطی به متراژ خانه ندارد، در دنیا تا 80 درصد از ارزش ملک را تسهیلات می دهند که متاسفانه در ایران برعکس است.

    او افزود: در شهرهای زیارتی مسئله ای داریم تحت عنوان خانه دوم که بعضا هزینه نگهداری این خانه های خالی زیاد است زیرا استفاده چندانی از آنها نمی شود، می توان از مالکیت زمانی برای بهره وری از این املاک استفاده کرد.

    او گفت: دوره توجه به واحدهای لوکس در کشور به پایان رسیده زیرا کسانی این واحدهای را می خرند که عمدتا به تسهیلات حمایتی احتیاجی ندارند.

    روانشادنیا افزود: زمان صدور پروانه ساخت و پایان کار در کشور ما بالاست که نتیجه آن رشد هزینه ساخت و گرانی مسکن در کشور است.

    او گفت: تسهیلات باید از بخش تقاضا به عرضه اختصاص یابد آن هم تقاضای واقعی زیرا در غیر این صورت این تسهیلات نمی تواند چندان مفید باشد.

    این کارشناس بازار مسکن گفت: آینده بازار مسکن با توجه به نرخ تورم نشان دهنده تقاضای جدید مصرف در جامعه است که نسبت به قیمت ها حساس اند و یک محدودیت جدی ایجاد می کند لذا جهش قیمت در این بازار جدید بی معناست، بازار مسکن باید به تولیدکنندگان مسکن واگذار شود زیرا مالیات می دهند و به اقتصاد کمک می کند و در نهایت کاری استاندارد تحویل می دهند و در دوره رکود از بازار خارج نمی شوند و همیشه در بازار حضور جدی دارند.

    او گفت: ما نباید یک سونامی قیمت ایجاد کنیم در غیراین صورت افراد متخصص از بازار رفته و سوداگران جای آنها را می گیرند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو