عصر بازار

رییس پژوهشکده پولی وبانکی در هفتمین همایش بانکداری الکترونیک:

نظام بانکی طلایه دار معرفی فناوری های نوین در عرصه خدمات مالی است

عصر اعتبار- رییس پژوهشکده پولی و بانکی گفت: نظام بانکی طلایه‌دار معرفی و بکارگیری فناوری‌های نوین در عرصه ارائه خدمات مالی کشور بوده و از آن به‌عنوان پیشران صنعت فناوری اطلاعات کشور نام برده می شود.

نظام بانکی طلایه دار معرفی فناوری های نوین در عرصه خدمات مالی است
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۲ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۵:۰۰

    به گزارش خبرنگار پایگاه خبری «عصراعتبار»، علی دیواندری در افتتاحیه هفتمین همایش بانکداری الکترونیک و نظام های پرداخت گفت: نظام بانکی طلایه‌دار معرفی و بکارگیری فناوری‌های نوین در عرصه ارائه خدمات مالی کشور بوده و از آن به‌عنوان پیشران صنعت فناوری اطلاعات کشور نام برده می شود.

    وی اظهار داشت: بر اساس چند دهه تلاش خستگی ناپذیر در این زمینه، در حال حاضر کشور ما بر اساس اغلب شاخص‌های جهانی، در استفاده از فناوری اطلاعات بانکی در سطح بالایی قرار دارد.

    دیواندری افزود: اکنون فناوری اطلاعات جزو لاینفک و جدایی‌ناپذیر نظام بانکی کشور است، به‌طوری‌که عملیات دستی در بانک‌ها برچیده شده و ورود، نگهداری و تحلیل اطلاعات در حساب‌های بانکی در لحظه و از طریق سیستم‌های بسیار پر قدرت بزرگ مقیاس در حال انجام است. طبیعتاً، این حجم عملیات پردازشی نیازمند مردان و زنان متخصص فداکار و هوشمندی است که عمدتاً جز نخبگان کشور بوده و طی سال‌های متمادی در توسعه بانکداری الکترونیک کشور مشغول به کارند.

    دیواندری ادامه داد: این افتخار بزرگی است که دستاوردهای این حوزه در شرایطی کسب شده که کشورمان اکنون چهار دهه است که با محدودیت‌های بین‌المللی روبروست و در ارتباط با نرم‌افزار و سخت‌افزار تحت تحریم قرار دارد.

    دبیر هفتمین همایش بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت افزود: پیشرفت‌های فناوری باعث ایجاد تحولات ساختاری و توسعه مدل‌های کسب ‌وکار جدید بالاخص در عرصه ارائه خدمات مالی شده است. در دنیای امروز شاهد ظهور کسب و کارهای نوآورانه‌ای با نام فین‌تک‌ها هستیم که با ارائه خدمات مالی گسترده، به یاری بانکداری سنتی آمده‌اند و گسترش فعالیت فین‌تک‌ها در جهان نشان‌دهنده پتانسیل‌ بالای این شرکت‌های دانش‌بنیان در عرصه‌های مختلف است.

    دیواندری اظهارداشت: بر اساس آخرین آمارها، سرمایه‌گذاری جهانی در فین‌تک‌ها در سه ماهه سوم 2017 بالغ بر 8.2 میلیارد دلار بوده است. وی تصریح کرد: نگاهی به نحوه تعامل بانک‌های جهان با این بازیگران جدید حاکی از آن است که بانک‌ها، دیگر به این نهادهای تازه‌وارد به عنوان رقیب نمی‌نگرند بلکه با فراهم کردن زیرساخت‌های مناسب برای فعالیت آنها، از نوآوری‌ها، خدمات و محصولاتی که ارائه می‌دهند در جهت ارتقاء کارایی خدمت‌رسانی، حداکثر استفاده را کرده و توانسته‌اند از این مسیر عملکرد خود در زمینه سودآوری را بهبود بخشند. از این رو، محوراصلی هفتمین همایش سالانه بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت، باموضوع «نوآوری، بازیگران جدید و کارایی در کسب و کار مالی» شکل گرفته است.

    رییس پژوهشکده پولی و بانکی خاطرنشان کرد: فین‌تک‌های نوظهور در سال‌های اخیر، می‌توانند آغازی برای عصر جدید خدمات مالیِ مبتنی بر فن‌آوری باشند که با حمایت بانک‌ها و زمینه‌سازی بانک مرکزی توانایی آن را دارند که اکوسیستم بانکی را به نفع مشتریان تغییر دهند. وی ادامه داد:در حال حاضر که با پیشرفت‌های فناوری، فین‌تک‌های حوزه پرداخت به عنوان پدیده‌ای در حال رشد در کشور مطرح شده‌اند، انتظار می‌رود این استارت‌آپ‌ها بتوانند نظام بانکی را در افزایش کیفیت خدمات یاری رسانند. بانک‌ها نیز به منظور پاسخ‌دهی موثرتر و دقیق‌تر به نیازهای مشتریان می‌توانند با فراهم آوردن پلت‌فرم‌های مناسب، از ظرفیت بالای این بازیگران جدید در عرصه خدمات مالی بهره‌مند شوند. به بیان دیگر، بانک‌ها و فین‌تک‌ها به سمت هم‌زیستی، مشارکت و انتفاع دوجانبه در حال حرکت هستند که این مطلب و موضوعات پیرامونی آن بخش مهمی از محورهای همایش امسال را به خود اختصاص داده است.

    وی افزود:کسب و کارهای نوین می‌توانند فرصت بی‌نظیری را برای رشد و تعمیق صنعت بانکداری کشور، افزایش دسترسی به خدمات مالی، کاهش هزینه‌ها و افزایش کارآیی عملیات بانکی رقم بزنند.

    دیواندری تصریح کرد:علاوه بر مزایایی که استارت‌آپ‌های مالی برای صنعت بانکداری دارند، در دنیای امروز این کسب و کارهای جدید نقش انکارناپذیری در ایجاد اشتغال و رشد اقتصادی کشورها ایفا می‌کنند و به نوعی می‌توان گفت به پیشرانی برای توسعه بدل شده‌اند. خلق ایده‌های جدید کارآفرینی و ظهور کسب وکارهای جدید در نتیجه بهره‌گیری از فناوری‌های نوین، فرصت طلایی را پیش‌روی صنعت مالی و به طور کلی، اقتصاد کشور قرار داده تا بتوانیم از توسعه در حوزه اقتصاد دانش‌بنیان برای ایجاد اشتغال در کشور و به تبع آن افزایش رشد اقتصادی بهره ببریم.

    وی افزود: در این راستا، بهره‌گیری از تجارب موفق بین‌المللی و انطباق هر چه بیشتر با استانداردهای جهانی می‌تواند موجب بهره‌برداری حداکثری از فرصت‌ها و همزمان پرهیز از تهدیدات شود. بنابراین موضوع امنیت و نیز فناوری نظارتی (RegTech) از دیگر محورهای اصلی همایش امسال است که در قالب آن به موضوعاتی همچون نوآوری و فناوری جدید در حوزه امنیت، کاربردهای هوش امنیتی در شبکه بانکی، سیستم‌های نظارتی و تشخیص و نظایر آن پرداخته شده است.

    رییس پژوهشکده پولی و بانکی با تاکید بر اینکه نکته دیگری که باید مورد توجه قرار گیرد، نیاز به تغییر در مدل کسب درآمد بانک‌هاست، گفت: در مدل کسب‌وکار فعلی، منشأ اصلی درآمد بانک‌ها ناشی از اعطای تسهیلات یا همان کسب درآمد مشاع است. لیکن با تکیه بر پیشرفت‌های ایجادشده در حوزه بانکداری الکترونیک و ارائه خدمات بهتر به مشتریان انتظار می‌رود همزمان با افزایش کیفیت خدمات، درآمدهای کارمزدی جایگاه خود را در ترکیب درآمدی بانک‌های کشور باز ‌یابد. لذا وقت آن رسیده است که با خردجمعی و اتخاذ یک سیاست مناسب، ترکیب درآمدی بانک‌ها را بهبود ببخشیم.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو