عصر بازار

وزیر ارتباطات در هفتمین همایش بانکداری الکترونیک:

امنیت تراکنش‌های بانکی پایین است

عصر اعتبار- وزیر ارتباطات گفت: بانک مرکزی باید فکری برای امنیت تراکنش های بانکی کند.

امنیت تراکنش‌های بانکی پایین است
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۲ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۶:۰۰

    به گزارش خبرنگار پایگاه خبری «عصر اعتبار»، محمدجواد آذری جهرمی در هفتمین همایش بانکداری الکترونیک با  گلایه نسبت به نبود امنیت در تراکنش های بانکی، از اعلام آمادگی وزارت ارتباطات برای برگزاری جلسه با نظام بانکی خبر داد.

    وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به برداشت های غیرمجاز از حساب پزشکان و افراد عادی افزود: بیشترین حجم شکایات ارجاع شده به پلیس فتا، در خصوص امنیت شبکه های بانکی است و بنابراین به دلیل حجم بالای کار، پرونده ها به پلیس آگاهی برای رسیدگی ارجاع شده است.

    وی تصریح کرد: به نظر می رسد بانک مرکزی باید برای سواستفاده از تراکنش های بانکی فکری کند.چراکه حجم شکایتها آنقدر بالا است که کار از  فتا به پلیس آگاهی ارجاع شد.

    وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه در گذشته در شبکه مخابراتی کشور توزیع شارژ کارت های اپراتورهای موبایل با شبکه های فیزیکی انجام می شد، گفت: امروز با استفاده از فناوری های نوین بیش از 80 درصد تراکنش های بانکی اپراتورها با شبکه بانکی صورت می گیرد.

    آذری جهرمی با بیان اینکه نباید به توفیقات حاصل شده در شبکه بانکی اکتفا کنیم، ادامه داد: وقتی فرمولی را برای حل مساله یاد می گیریم پس از مدتی به اشباع می رسیم اما باید بدانیم برای توسعه بسترها و شبکه باید دست به نوآوری زده و از یکنواختی به دور باشیم.

    وی تصریح کرد: در حال حاضر بالغ بر یک میلیون دستگاه پوز غیرفعال در کشور وجود دارد، گفت: این مدل از فناوری ها رسیده از این رو ما  باید طرح نو دراندازیم. آذری جهرمی با تاکید بر اینکه اگر کسانی که فناوری نوین بانکی فعلی را ایجاد کرده اند با پایداری آن بدون پیشرفت پا فشاری کنند کشور را با وقفه مواجه خواهند کرد، افزود: مدل اقتصادی کشورهای مختلف در زمینه اقتصاد دیجیتال  باید مد نظر ما نیز قرار بگیرد تا از توسعه دور نمانیم.

    وی با اشاره به اینکه حرکت به سمت تغییر و تحول برای مجموعه ها به ویژه  شبکه بانکی مفید است، افزود: شبکه بانکی ما باید از یک نقطه پایدار برای تحولات خود استفاده کند و در این مسیر طراحی مسیر بسیار اهمیت دارد.

    آذری جهرمی ادامه داد: یکی از مسئولیت های این جمع حاضر این است که نقشه راه توسعه شبکه بانکی را به سمت بلاک چین طراحی کند. وزیر ارتباطات با اشاره به وضعیت بانکداری الکترونیک و همچنین تبادلات ارزی مبتنی بر رمز و بیت کوین گفت: متاسفانه این موضوع و عدم آینده نگری در آن ضررهای بسیاری را متوجه مردم کرده و باعث خروج ارز از کشور شد.

    وی اظهار داشت: لازم است در حوزه پول های رمزی به مردم آگاهی بدهیم، حتی بسیاری از مسوولان نیز با این مفهوم آشنا نیستند که باید مسوولان مربوطه به گاهی پردازی در این حوزه بپردازند.

    وی با اشاره به حضور بازیگران جدید در کسب و کارهای نوین، افزود: این کسب و کارها مانع بزرگی در نظام پرداخت دارند، به این دلیل که انحصارات این بخش، مانعی برای کسب و کارهای نوپاست.

    وزیر ارتباطات در همین ارتباط به جلسه یکی دو روز قبل خود با کسب و کارهای نوظهور در این وزارتخانه اشاره کرد و گفت: در این جلسه، کسب و کارها گفتند سهمی که به ما از این حوزه می رسد بیش از 15 درصد نیست. البته ما منتظر نظام بانکی نماندیم و شیوه نامه ای برای پرداخت از طریق اپراتورها تدوین و ابلاغ کردیم تا همراستا با نظام بانکی کار پیش رود ولی هیچ چیزی اندازه نظام بانکی در این مهم اثرگذار نیست.

    وی با بیان اینکه درآمدزایی از این محل باعث افزایش تراکنش های بانکی می شود تصریح کرد: تبدیل هزینه های دیجتال هنر نیست بلکه افزایش بهره وری هنر است.
    آذری جهرمی گفت: انحصار در این بخش باعث عدم بزرگ شدن بازار می شود که ضرر بزرگی است که بر پیکره و رشد اقتصادی کشور وارد می شود. همه باید یاد بگیریم وقتی یک فناوری را ایجاد کردیم که زمانش رو به اتمام است در حوزه های جدید سرمایه گذاری کنیم.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی