عصر بازار

یک مسئول در بانک مرکزی:

استانداردهای پرداخت نیمه نخست سال آینده ارایه می شود

عصر اعتبار- مدیر اداره نظام های پرداخت بانک مرکزی گفت: سیاست و ضوابط بومی استانداردهای پرداخت در تیر یا مرداد ماه سال آینده ارایه می شود.

استانداردهای پرداخت نیمه نخست سال آینده ارایه می شود
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۲ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۰:۰۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایرنا، «داوود محمد بیگی» در نشست بررسی سیاست های کارت های بانکی هوشمند در هفتمین همایش بانکداری الکترونیک و نظام های پرداخت سخن می گفت، با اشاره به ابلاغ سیاست های مربوط به کارت های بانکی هوشمند در سال های گذشته اظهار داشت: با اینکه شرایط اکنون نسبت به دو دهه قبل تغییر کرده است اما هنوز مشکلاتی در حوزه پرداخت های الکترونیک داریم و نتوانسته ایم نیاز مشتریان را در پرداخت های برون خط (آفلاین) تامین کنیم.
    استانداردهای ای ام وی کارت های هوشمند از سوی سه شرکت بین المللی در حوزه پرداخت (ویزاکارت، مسترکارت و یورو پی) تدوین شده است تا نظام های پرداخت در دنیا را برای گذار از کارت های مغناطیسی بانکی به سمت کارت های هوشمند یاری کند.
    هرچند کارت های مغناطیسی از مزیت سهولت و گستردگی استفاده از آن برخوردارند اما کارت های هوشمند نیز از ضریب امنیتی بالاتری نسبت به کارت های مغناطیسی که اکنون در نظام بانکی ایران رایج است، بهره می برند.
    بنا بر اعلام پژوهشکده پولی و بانکی، محمد بیگی در این نشست که امروز دوشنبه برگزار شد، تاکید کرد: هر زمانی که بخواهیم سراغ مبالادت بین المللی برویم، حرکت به سمت کارت های بانک هوشمند در کشور به عنوان یک پیش نیاز جدی برای مبادلات بین المللی جدی است.
    وی با بیان اینکه توجه به این نوع کارت ها از سال 94 در دستور کار بانک مرکزی قرار گرفته است، ابراز امیدواری کرد ضوابط لازم برای این حوزه با رعایت استانداردهای منطبق با شرایط بومی کشورمان تا نیمه نخست سال آینده تدوین شود.
    محمدبیگی در ادامه با تاکید بر اینکه در حوزه تلفن همراه و پرداخت با موبایل دچار آشفتگی و بهم ریختگی هستیم، تاکید کرد: نیازمند ارایه الوگوهای بومی شده در این زمینه هستیم تا بانک ها و شرکت های مبتنی بر فناوری های مالی محصولات خود را توسعه دهند.
    این مسئول در بانک مرکزی با بیان اینکه در تیر یا مرداد ماه سال آینده سیاست و ضوابط بومی خود را در این حوزه ارایه خواهیم داد، گفت: باید برای پیاده سازی این سیاست ها در بانک ها و شرکت های پرداخت برنامه ریزی کنیم. تا بانک ها هم محصولات خود را برای مشتریان تولید کنند و ارایه دهند.
    محمد بیگی درباره اقدامات بانک مرکزی در حوزه اتصال کارت با کشورهای دیگر و اینکه آیا نبود کارت های هوشمند تاثیری روی این موارد داشته است یا خیر، از مذاکره با چهار کشور در این زمینه خبر داد و گفت: ماهانه 280 هزار میلیارد تومان تراکنش خرید انجام می دهند که نشان می دهد مردم به نظام پرداخت اعتماد دارند.
    وی در عین حال از کاستی در حوزه مقررات و استانداردهای پرداخت سخن گفت و تاکید کرد: این کمبود سبب شده تا قدرت چانه زنی ما در مذاکرات برای اتصال کارت های بانکی با دیگر کشورها کم شود.
    این مسئول در بانک مرکزی گفت: انطباق نداشتن با استانداردهای بین المللی باعث کاهش قدرت چانه زنی در روابط و همکاری های بین المللی می شود در حالی که همکاری ما با کشورهای خارجی باعث بلوغ شبکه بانکی داخلی به ویژه در شبکه پرداخت خواهد شد.
    محمد بیگی درباره اینکه هزینه مورد نیاز برای تبدیل نظام پرداخت کنونی کشور به سیستم کارت های هوشمند چه میزان است، توضیح داد: کل سرمایه گذاری بانک ها در ایجاد زیرساخت های کارت هوشمند حدود 8 هزار میلیارد تومان است ولی حدود 2 هزار میلیارد تومان هزینه نیاز داریم تا همین خدمات را با همین کیفیت ارایه دهیم.
    وی با بیان اینکه، دلیل اصلی برای خارج کردن تراکنش های آفلاین از برخط (انلاین)، هزینه های بالای این بخش است، تصریح کرد: در حوزه کارت های هوشمند بانک ها به سرمایه گذاری احتیاج دارند ولی در قبال این سرمایه گذاری خدمات و محصولات جدید ارایه می شود که از آن محل می توانند درآمد به دست بیاورند و ما راه حلی غیر از این نداریم. ادامه روند فعلی با این الگو قابل تامل است.
    هفتمین همایش بانکداری الکترونیک و نظام های پرداخت امروز در برج میلاد تهران آغاز بکار کرد و فردا به کار خود پایان می دهد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو