عصر بازار

معاون وزیر نفت :

درخواست بودجه ۲۰۰ میلیارد دلاری وزارت نفت در برنامه ششم

عصر اعتبار- معاون وزیر نفت گفت: برای رسیدن به اهداف توسعه صنعت نفت و گاز در برنامه ششم توسعه نیاز به سرمایه گذاری ۱۳۴ میلیارد دلاری در بخش بالادستی و ۶۷ میلیارد دلاری در بخش پایین دستی داریم.

درخواست بودجه ۲۰۰ میلیارد دلاری وزارت نفت در برنامه ششم
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۳ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از تسنیم ، حبیب اله بیطرف معاون امور مهندسی، پژوهش و فناوری وزارت نفت در چهاردهمین نمایشگاه بین المللی انرژی کیش اظهار داشت: صنعت نفت و گاز ایران پتانسیل های بسیاری دارد که از آن جمله می توان به این موارد اشاره کرد که ایران دارنده 9 درصد ذخایر نفت جهان به میزان 157.8 میلیارد بشکه است، همچنین پتانسیل تولید روزانه نفت خام به میزان 6 میلیون بشکه را داریم.

    وی افزود: ایران دارنده ساختارهای توسعه یافته نفت و گاز طبیعی و دارنده 18 درصد از ذخایر گاز طبیعی جهان به میزان 34 هزار میلیارد مترمکعب است که پتانسیل تولید گازطبیعی به میزان سالیانه 400 میلیارد مترمکعب را دارد.

    بیطرف با بیان اینکه "ایران بزرگترین دارنده مجموع ذخایر نفت و گاز طبیعی جهان است"، گفت: هدفگذاری شده تا پایان برنامه ششم توسعه در سال 1400 به تولید روزانه 4.5 میلیون بشکه نفت، 950 هزار بشکه میعانات گازی و یک میلیارد و 100 میلیون مترمکعب گاز طبیعی برسیم که برای اینکار نیاز به سرمایه گذاری 134 میلیارد دلاری در بخش بالادستی و 67 میلیارد دلاری در بخش پایین دستی داریم.

    این مقام مسئول در تشریح برنامه های اساسی وزارت نفت در توسعه فناوری گفت: توسعه فناوری در اجرای قراردادهای IPC، توسعه فناوری در فرآیند ساخت داخل تجهیزات و کالاهای پرکاربرد در صنعت نفت و گاز، توسعه فناوری در اجرای قراردادهای پژوهشی حوزه بالادستی با دانشگاهها و مراکز پژوهشی معتبر ایرانی و توسعه فناوری در اجرای قراردادهای پژوهشی حوزه پایین دستی با دانشگاهها و مراکز پژوهشی معتبر ایرانی، 4 برنامه اساسی وزارت نفت در بخش توسعه فناوری است.

    وی افزود: در بخش توسعه فناوری در اجرای قراردادهای IPC اهداف کلیدی به کارگیری فناوریهای روز دنیا برای ازدیاد برداشت نفت و گاز از میادین و انتقال فناوری به کارفرما، پیمانکاران، مشاوران، سازندگان تجهیزات و دانشگاههای ایرانی است.

    بیطرف مانع اصلی حضور سرمایه های خارجی در توسعه ایران را تحریم ها دانست و گفت: خوشبختانه با اهتمام دولت در چهار سال گذشته و توافق بسیار مهم برجام، گام بسیار موثری برای کاهش تحریم ها و رفع موانع حضور شرکت های بین المللی در توسعه ایران برداشته شد، لکن تداوم برجام مواجه با چالش هایی است، از جمله اقداماتی که رئیس جمهور آمریکا در رابطه با عدم تمدید لغو تحریم های ایران می کند.

    وی افزود: این ها یک نوساناتی در عملکرد شرکت های خارجی ایجاد می کند، اما خوشبختانه نتوانسته به صورت عمیق باعث قطع همکاری آن ها شود؛ ما در قرارداد توتال شاهد این هستیم که توتال دارد کارهای خود را انجام میدهد و مناقصات جزیی خود را برگزار کرده و سایر شرکت ها هم دارند با قدرت کار خود را انجام می دهند.

    معاون وزیر نفت با بیان اینکه "بخشی از پشتیبانی از سرمایه گذاری های خارجی به فضای داخلی باز می گردد"، گفت: من امیدوارم اظهارنظرهای مقامات رسمی و غیررسمی همواره در راستای این باشد که این اطمینان برای حضور سرمایه های خارجی در ایران به وجود بیاید و این منابع به ایران بیاید تا کشور بتواند در توسعه خود موفق باشد.

    بیطرف با بیان اینکه "به ازای هر یک درصد افزایش ضریب بازیافت میادین و ذخایر نفتی، بیش از 400 میلیارد دلار عایدات برای ایران ایجاد می شود"، اظهار داشت: این مبلغ می تواند در زمینه تولید اشتغال، اقتصاد و رفاه جامعه تحول ایجاد کند، بنابراین ما باید در داخل به این توجه کنیم که الان که ایران نیازمند به سرمایه گذاری و منابع است، این زمینه فراهم شود.

    وی افزود: در عین حال ما باید زمینه ها را برای ارتقای فناوری و تقویت بنیان های داخلی نیز فراهم کنیم تا در آینده، تاثیرپذیری مان از تحولات بین المللی کاهش پیدا کند.

    معاون وزیر نفت تصریح کرد: امیدوارم قراردادهای بعدی هم به تدریج امضا شود، گزارشاتی که مجموعه مذاکره کنندگان می دهند نیز در این خصوص امیدوارکننده است.

    بیطرف در خصوص میزان افزایش ضریب بازیافت در سال های آتی، گفت: افزایش ضریب بازیافت بستگی به مطالعات شرکت ها و مهندسی مخزن در مورد هر میدان نفتی دارد، به طور کلی نمی توان گفت اما پیشنهاداتی که الان در مذاکرات داده می شود، پیشنهادات خوبی است.

    وی ادامه داد: در خصوص یک میدان در حال بهره برداری که اکنون ضریب بازیافت آن شش درصد است، الان صحبت از 15 درصد و 20 درصد در مذاکرات شده که خیلی عدد بالایی است؛ ما امیدواریم که با به نتیجه رسیدن این مذاکرات، در میزان برداشت از میادین افزایش قابل توجهی داشته باشیم.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو